• Mrslonnqvist

    HP på grund av risk i arbetsmiljö?

    Hej!

    Var precis på nytt inskrivningsmöte hos bm (Har flyttat till ett nytt landsting). BM tyckte att jag skulle söka om graviditetspenning/havandeskapspenning pga risker i arbetsmiljön. Jag jobbar som socialsekreterare inom missbruk/kriminalitet/våld i nära relation, vilket hon ansåg är riskfyllt. Jag kan absolut hålla med henne om att det är riskfyllda möten jag har och att många klienter är hotfulla... men tror ni att jag skulle ha någon chans alls att få igenom detta hos FK? Kan tillägga att det förmodligen inte finns möjlighet för någon omplacering eller andra arbetsuppgifter (har dock inte pratat med chefen än).
  • Svar på tråden HP på grund av risk i arbetsmiljö?
  • Anonym (Socionom)

    Följer detta, spännande om du får! Jag är också socialsekreterare, men jobbar med familjerätt, i min förra graviditet jobbade jag med barn och unga. Har vän som jobbat med personer med missbruk på klinik som fått HP från v 30, och känner till två som fått byta arbetsplats, den ena från socialjouren och den andra var fältsekreterare. En av dem fick jobba med faderskap på min arbetsplats under graviditeten. Har inte hört någon socialsekreterare som blivit beviljad men tycker det verkar vettigt! Jag är höggravid och kan själv känna att det är lite olustigt att möta vissa klienter med gravt missbruk/våldsbeteende i ärenden som rör att jag ska ta ställning till om de kommer förlora vårdnad/umgänge om sina barn.

Svar på tråden HP på grund av risk i arbetsmiljö?