Inlägg från: Anonym (Opererad.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Opererad.)

Operation gråstarr

Jag fick gråstarr på båda ögonen för några år sedan. Det skedde en gradvis försämring under ett år. I slutet kunde jag inte köra bil.

Själva operationen var en enkel procedur. Ett öga i taget med några veckors mellanrum. Först får man droppar som förstorar pupillen (vätskan kan svida till lite grann). Efter en stund när dropparna har fått verka så är det dags för operation. Du får ligga ned i en stol, ögat som inte ska opereras täcks över med papper. Jag har för mig att man får bedövningsdroppar. och en slags hållare i ögat som håller upp ögonlocket. (Inget som gör ont). Du ser väldigt suddigt i det ögat som ska opereras. Du märker att läkaren "rör" i ögat men inget som gör ont. Läkaren kommer att be dig att fokusera på lampan när det byts lins. Du ser lampskenet suddigt. Operationen tar ca 15-30 min max. Efteråt är du ljuskänslig i några timmar (ej köra bil), jag hade med mig solglasögon (sol/lampsken lite obehagligt efteråt). Och får receptbelagda ögondroppar som man ska ta i ett par veckor. Effekten av operationen är omedelbar. Jag kunde se klart, alla färger blev vackra och klara, detaljer med starka. Fantastiskt!
    Du får välja innan operationen och om du har förutsättningar för det (ekonomiskt/medicinskt) att välja vilken sorts lins som ska sättas in.

Jag är glad över att vi har den möjligheten att få gråstarrsoperation. Jag hade blivit synskadad och inte klarat mig själv till slut.

• Anonym (Opererad.)
    Anonym (undrar) skrev 2019-08-25 14:55:16 följande:

Blev du sjukskriven?

Det beror på vilket typ av arbete du har. Jag blev sjukskriven i ca 2-3 veckor pga att jag riskerade att få smuts/damm/sand i ögonen. 
  • Anonym (Opererad.)
    Anonym (Besviken) skrev 2019-08-25 16:00:23 följande:

Jag var livrädd och vågade inte göra den vanliga operationen så jag krävde nedsövning,
    Jag upplevde också att det blev jättebra de första dagarna med klar syn och djup och färger som jag aldrig upplevt innan men tyvärr försvann det efter några dagar och allt blev gradvis sämre.
    Jag ser ju naturligtvis bättre än innan operationen för det blev väldigt grumligt på slutet och jag kunde knappt utföra mitt jobb men nu ser jag sämre än innan jag fick problem med gråstarr och måste fortsätta med glasögon resten av mitt liv så jag är besviken på själva operationen men alla som har kunnat göra den på vanligt sätt verkar nöjda.

Har du kollat om du fick efterstarr? Jag fick det på ett öga och det var snabbt fixat med laser. Men min efterstarr kom i och för sig efter ett par år. Blev gradvis sämre och suddigare syn. Men efter lasern ok syn igen,
Svar på tråden Operation gråstarr