• Anonym (Förtvivlad son)

    Hur får jag henne att sluta dricka?

    Min mamma dricker lite för ofta, hon har gjort det i flera, flera år.
    Hon är aldrig full, men hon dricker nästan dagligen, oavsett om det är helg eller vardag.
    För ca ett år sen började jag säga ifrån, förklara att hon MÅSTE sluta med det nu, men det blir inte bättre, hon går fortfarande till lokalen och dricker ett par öl innan hon kommer hem. Jag har bett henne att prata med någon om det, men inget sker, hon säger bara att "på måndag börjar mitt nya liv" eller "i höst ska jag ta tag i det" men det har hon sagt i snart 8 år.
    Nu har jag kommit till det stadiet där jag börjar bli trött på henne, och kom med förslaget att om hon kommer hem direkt efter jobbet utan stopp på vägen så lagar jag mat varje dag hon gör det, men hon stannar fortfarande på lokalen och tar ett par öl, kommer hem och undrar varför maten inte är klar osv...

    Vad f*n gör jag? Är bara så trött på att alltid behöva säga åt henne att sluta utan något resultat. Pallar inte längre, snälla kom med förslag!

  • Svar på tråden Hur får jag henne att sluta dricka?
  • AniieeHär

    Hur gammal är du?


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Förtvivlad son)

    20+
    Förklara gärna varför min ålder spelar roll, ber om ursäkt om jag låter dryg men jag vill verkligen få hjälp med det här, det påverkar mig negativt och inte minst min mamma

  • Anonym (berätta)

    Blir så ledsen av att läsa hur du har det. En början kan vara att berätta för era släktingar och vänner. Går du i skolan, kanske det finns en kurator eller bra vuxen person du litar på där?
    Det du inte ska göra är att hålla det för dig själv, berätta för andra, sök råd och hjälp hos andra vuxna.
    Det är INTE ditt fel eller ansvar. Var "ego" ta hand om dig själv först.

  • Anonym (Förtvivlad son)
    Anonym (berätta) skrev 2019-08-24 19:52:40 följande:

    Blir så ledsen av att läsa hur du har det. En början kan vara att berätta för era släktingar och vänner. Går du i skolan, kanske det finns en kurator eller bra vuxen person du litar på där?
    Det du inte ska göra är att hålla det för dig själv, berätta för andra, sök råd och hjälp hos andra vuxna.
    Det är INTE ditt fel eller ansvar. Var "ego" ta hand om dig själv först.


    Förstår vad du menar, men dessvärre vill jag nog inte ta det med resten av familjen, mest för mammas skull. Vill hjälpa henne med det här för jag förstår att hon själv inte mår bra utav det, men vad jag än säger så blir det inte bättre. Hon blir mest sur för att jag "tjatar" och förvånad när jag blir sur tillbaka.
  • AniieeHär
    Anonym (Förtvivlad son) skrev 2019-08-24 19:52:25 följande:

    20+
    Förklara gärna varför min ålder spelar roll, ber om ursäkt om jag låter dryg men jag vill verkligen få hjälp med det här, det påverkar mig negativt och inte minst min mamma


    Mest för att veta var du själv sas står och hur mycket du kan tänkas behöva hjälp för dig själv utifrån. Hade du varit 15 så skulle du behöva helt andra råd än om du är 25.

    Din mammas dryckesvanor låter dock mer som något du hakat upp dig på än något som skulle vara allvarligt farligt. Det verkar ju inte som att hon går till puben varje dag och blir askalas.

    Det du kan göra är att sätta dig ned med henne och prata, utan anklagande och utan dömande och utan krav. Förklara för henne hur du mår.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Förtvivlad son)
    AniieeHär skrev 2019-08-24 20:11:15 följande:
    Mest för att veta var du själv sas står och hur mycket du kan tänkas behöva hjälp för dig själv utifrån. Hade du varit 15 så skulle du behöva helt andra råd än om du är 25.

    Din mammas dryckesvanor låter dock mer som något du hakat upp dig på än något som skulle vara allvarligt farligt. Det verkar ju inte som att hon går till puben varje dag och blir askalas.

    Det du kan göra är att sätta dig ned med henne och prata, utan anklagande och utan dömande och utan krav. Förklara för henne hur du mår.
    Att dricka ca 2 öl om dagen är en form av alkoholism och det är skadligt.
    Hon har både diabetes och är överviktig, pga att hon dricker, så det handlar inte om att jag hakat upp mig på en liten grej, det handlar om mitt samt hennes välmående och det är inte bara en dålig vana utan ett problem.

    Jag har pratat med henne om det, om hur jag mår och att jag vill att hon slutar, men det blir inte bättre.
  • AniieeHär
    Anonym (Förtvivlad son) skrev 2019-08-24 20:25:24 följande:
    Att dricka ca 2 öl om dagen är en form av alkoholism och det är skadligt.
    Hon har både diabetes och är överviktig, pga att hon dricker, så det handlar inte om att jag hakat upp mig på en liten grej, det handlar om mitt samt hennes välmående och det är inte bara en dålig vana utan ett problem.

    Jag har pratat med henne om det, om hur jag mår och att jag vill att hon slutar, men det blir inte bättre.
    Vill hon inte göra annorlunda så kan du inte tvinga henne. Det måste komma från henne själv. Det du kan göra är att flytta hemifrån på sikt.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Förtvivlad son)
    AniieeHär skrev 2019-08-24 20:34:22 följande:
    Vill hon inte göra annorlunda så kan du inte tvinga henne. Det måste komma från henne själv. Det du kan göra är att flytta hemifrån på sikt.
    Antingen kommer du med förslag på hur jag kan hjälpa henne ur detta eller inget alls. Det handlar inte bara om henne, det handlar även om mig, att jag som hennes son ser hur dåligt hon mår utav det men kan inget göra. Om du på fullaste allvar tror att jag tänker dra så får du nog ta och tänka om.
    Jag bor hemma för att jag pluggar, men även för att jag inte vill lämna henne ensam då jag inte vet hur det kommer påverka henne, jag litar inte på att hon kommer ta tag i sitt live på egen hand, och då hon bara blir sämre av drickandet så MÅSTE hon ta sig ur detta nu, vill inte att det ska leda till att hon blir sjukare och sjukare.
  • neverpreggo

    Krasst sett så kan du inte göra något om hon faktiskt inte själv vill sluta med det.

  • AniieeHär
    Anonym (Förtvivlad son) skrev 2019-08-24 20:55:06 följande:
    Antingen kommer du med förslag på hur jag kan hjälpa henne ur detta eller inget alls. Det handlar inte bara om henne, det handlar även om mig, att jag som hennes son ser hur dåligt hon mår utav det men kan inget göra. Om du på fullaste allvar tror att jag tänker dra så får du nog ta och tänka om.
    Jag bor hemma för att jag pluggar, men även för att jag inte vill lämna henne ensam då jag inte vet hur det kommer påverka henne, jag litar inte på att hon kommer ta tag i sitt live på egen hand, och då hon bara blir sämre av drickandet så MÅSTE hon ta sig ur detta nu, vill inte att det ska leda till att hon blir sjukare och sjukare.
    Men det finns inget du kan göra om hon inte vill. Du kan faktiskt bara ta vara på dig själv. Hennes drickande är inte så allvarligt att någon kommer kräva henne på något alls. Det är till och med inte så allvarligt att det verkar vara något att hänga upp sig på. 2 öl när man har diabetes är inte superlyckat men alkoholmässigt räknas det knappt ens som riskbruk. Visst tycker även jag att hon kunde låta bli när du ber om det, men hade hon på riktigt varit alkis så hade ljugit och smugit istället.

    Att du mår dåligt förstår jag, men jag anar att det enda din morsa mår dåligt av är ditt tjat. Jag förstår att det är av oro men det kan vara lika kvävande och krävande för det.

    Kom igen när hon dricker som min pappa drack. Eller helst långt före det, men ändå, när hon har ett faktiskt riskbruk.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • BurningDiamond
    Anonym (Förtvivlad son) skrev 2019-08-24 20:55:06 följande:
    Antingen kommer du med förslag på hur jag kan hjälpa henne ur detta eller inget alls. Det handlar inte bara om henne, det handlar även om mig, att jag som hennes son ser hur dåligt hon mår utav det men kan inget göra. Om du på fullaste allvar tror att jag tänker dra så får du nog ta och tänka om.
    Jag bor hemma för att jag pluggar, men även för att jag inte vill lämna henne ensam då jag inte vet hur det kommer påverka henne, jag litar inte på att hon kommer ta tag i sitt live på egen hand, och då hon bara blir sämre av drickandet så MÅSTE hon ta sig ur detta nu, vill inte att det ska leda till att hon blir sjukare och sjukare.
    Om din mamma inte vill lyssna på dig så finns det inte mycket du kan göra, anat än möjligen kedja fast henne i källaren. Du behöver inte bli otrevlig för att folk påpekar det uppenbara.
  • Drottningen1970
    Anonym (Förtvivlad son) skrev 2019-08-24 20:55:06 följande:

    Antingen kommer du med förslag på hur jag kan hjälpa henne ur detta eller inget alls. Det handlar inte bara om henne, det handlar även om mig, att jag som hennes son ser hur dåligt hon mår utav det men kan inget göra. Om du på fullaste allvar tror att jag tänker dra så får du nog ta och tänka om.

    Jag bor hemma för att jag pluggar, men även för att jag inte vill lämna henne ensam då jag inte vet hur det kommer påverka henne, jag litar inte på att hon kommer ta tag i sitt live på egen hand, och då hon bara blir sämre av drickandet så MÅSTE hon ta sig ur detta nu, vill inte att det ska leda till att hon blir sjukare och sjukare.


    Fast faktum är att inga sådana råd till lösning som du efterfrågar existerar.

    Det finns absolut inget du kan göra åt saken då hon inte vill förändra sitt liv.

    Enda vettiga råder du kan få är att fokusera på dig själv och släppa ansvaret för din mammas liv.

    Du behöver flytta till nåt eget och slippa exponerad för det du mår dåligt av varje dag.
  • Anonym (A)
    neverpreggo skrev 2019-08-24 21:09:46 följande:
    Krasst sett så kan du inte göra något om hon faktiskt inte själv vill sluta med det.
    Ja, hon måste vilja själv.
  • Tiffany

    Din mamma är förmodligen alkolist vilket är en sjukdom o behöver hjäp/vård .. går inte o säga åt en alkolist att sluta dricka.. om hen inte har sin egen vilja kan du inget göra

    Har växt upp med 2 alkoliserade föräldrar o vet att det är jobbigt..jag flyttade hemifrån tidigt dock.

    Kram på dig

  • Anonym (Förtvivlad son)

    Det handlar inte om att hon INTE vill, hon vill men kan inte.
    Jag undrar vad jag kan göra för att få henne att ta tag i det, det påverkar både henne och mig negativt och jag vill inte släppa taget om det då det är min närmaste familj.

    Jag fattar att jag inte kan tvinga henne till att göra något, och det är inte det jag gör, jag frågar vad jag kan göra för att få henne att ta tag i det, vad jag kan göra för att hjälpa till. Vet att bara hon kan välja vad hon vill göra med sitt liv, men ni måste förstå min part i det hela. Att se sin mor må dåligt både fysiskt och psykiskt pga vardagsdrickandet tär på mig och jag tänker inte låta alkoholen ta henne ifrån mig.
    Min familj är det jag värderar mest

  • Anonym (Klo)

    Din mamma behöver kanske just att du flyttar ut och vägrar träffa henne om hon druckit alkohol. Så länge du stannar kvar hemma kan hon fortsätta som nu. Hon behöver känna av konsekvensen av sitt val.

    Du låter lite medberoende. Då kan det vara jättesvårt att se tydligt på situationen. Har du funderat på att söka hjälp för egen del? Hitta någon att bolla med som inte är lika insyltad?

  • Anonym (jupp)
    Anonym (Klo) skrev 2019-08-25 00:10:45 följande:

    Din mamma behöver kanske just att du flyttar ut och vägrar träffa henne om hon druckit alkohol. Så länge du stannar kvar hemma kan hon fortsätta som nu. Hon behöver känna av konsekvensen av sitt val.

    Du låter lite medberoende. Då kan det vara jättesvårt att se tydligt på situationen. Har du funderat på att söka hjälp för egen del? Hitta någon att bolla med som inte är lika insyltad?


    + på den.

    Ev kan du ta henne i handen och gå med henne till AA-möten.
  • Dexter dot com
    Anonym (Förtvivlad son) skrev 2019-08-24 22:31:24 följande:

    Det handlar inte om att hon INTE vill, hon vill men kan inte.
    Jag undrar vad jag kan göra för att få henne att ta tag i det, det påverkar både henne och mig negativt och jag vill inte släppa taget om det då det är min närmaste familj.

    Jag fattar att jag inte kan tvinga henne till att göra något, och det är inte det jag gör, jag frågar vad jag kan göra för att få henne att ta tag i det, vad jag kan göra för att hjälpa till. Vet att bara hon kan välja vad hon vill göra med sitt liv, men ni måste förstå min part i det hela. Att se sin mor må dåligt både fysiskt och psykiskt pga vardagsdrickandet tär på mig och jag tänker inte låta alkoholen ta henne ifrån mig.
    Min familj är det jag värderar mest


    En person som verkligen vill och är motiverad att ändra sitt beteende, drickande, ätande osv söker professionell hjälp men jag tror inte din mamma är så motiverad eller har viljan eftersom hon inte gör det. Tyvärr kan du inte göra någonting åt det utan hon måste själv komma till den punkt där hon tycker att hon mår så dåligt fysiskt och psykiskt att hon vill förändra det.
    Du har gjort vad du kan för att hjälpa henne och får släppa det tills hon själv ber om hjälp och då ska du naturligtvis stötta henne till 100%.
Svar på tråden Hur får jag henne att sluta dricka?