• Anonym (Nanna)

    RÅKAT ÄTA EN KALLRÖKT ÖLKORV - är gravid och dör av panik

    Någon annan som gjort något liknande men fått ett frisk barn??? Snälla? Vad ska jag göra nu??? Hjäääälp :( Är i vecka 7.

  • Svar på tråden RÅKAT ÄTA EN KALLRÖKT ÖLKORV - är gravid och dör av panik
  • IceKitten

    Ja, jag åt en. Även några bitar salami och drack några flaskor Aloe Vera. Min bebis mår jättebra, det gör din också.

    Kallrökt är inte farligt i sig, det är bakterierna som KAN finns i den som KAN vara farligt... Risken är typ löjligt lite dock, speciellt i Sverige.

  • Anonym (Greta)

    Alltså. Bebisen dör inte för att man råkar äta någonting som livsmedelsverket rekommenderar att man inte ska äta som gravid. Man avråda från att äta vissa saker eftersom det KAN finnas bakterier som KAN leda till en bakterieinfektion. Det är väldigt ovanligt att någon blir sjuk av listeria eller toxoplasmos. Så du behöver inte vara orolig. Det är inte många länder i världen som har lika många kostråd för gravida som vi i Sverige har och Det går ofta bra ändå.

  • Anonym (Nanna)
    IceKitten skrev 2019-08-24 19:53:55 följande:

    Ja, jag åt en. Även några bitar salami och drack några flaskor Aloe Vera. Min bebis mår jättebra, det gör din också.

    Kallrökt är inte farligt i sig, det är bakterierna som KAN finns i den som KAN vara farligt... Risken är typ löjligt lite dock, speciellt i Sverige.


    Åt du också en ölkorv som du vet var kallrökt? Dom kan tydligen vara varmrökta också och då är det ok. Tack för ditt svar i alla fall!!!!!! Att risken är LITEN känns ju åtminstone LITE bättre.
  • Anonym (Nanna)
    Anonym (Greta) skrev 2019-08-24 19:54:57 följande:

    Alltså. Bebisen dör inte för att man råkar äta någonting som livsmedelsverket rekommenderar att man inte ska äta som gravid. Man avråda från att äta vissa saker eftersom det KAN finnas bakterier som KAN leda till en bakterieinfektion. Det är väldigt ovanligt att någon blir sjuk av listeria eller toxoplasmos. Så du behöver inte vara orolig. Det är inte många länder i världen som har lika många kostråd för gravida som vi i Sverige har och Det går ofta bra ändå.


    Tack för ditt svar <3 Känner mig jätteorolig... Hoppas det kommer många i tråden som har råkat äta saker men som det har gått bra för :(
  • Anonym (Nanna)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2019-08-24 20:07:59 följande:

    Nej, det är sant förstås....

    Jag själv hade cravings efter kallrökt lax, Brie och saltlakrits. Lakrits åt jag varje dag. Brie hade jag på frukostmackorna och kallrökt lax tog jag en skiva av då och då, kanske 2-3 gånger i veckan.

    När jag tänker efter så hade jag även Spickeskinka på mackorna och den är ju kallrökt.

    3 friska barn

    Men allvar, din reaktion och din oro är helt absurd och den är något att oroa sig över. Du ska bli förälder och då behöver man vara någorlunda stabil. Hur ska det går med allt som finns att oroa sig under ett barns uppväxt. Du ska vara en vägledande, fostrande person och en trygg hamn. Det känns inte riktigt som att du är den personen och det behöver du jobba på - du har ju åtminstone 7 månader på dig.


    Hört talas om att man kan vara lite emotionellt förvirrad och instabil när man är gravid eller?! Jag började basically gråta av lycka när en man i en bil lämnade företräde till mig i en trafiksituation igår, för att jag blev så tacksam. Vilket inte direkt är en normal reaktion men man är ju helt upp och ner. Det står över hela jävla internet om att man inte ska äta kallrökt korv och jag har precis gjort det alltså utsatt mig för en risk - klart jag känner mig rädd. Har försökt bli gravid i tre år och äntligen lyckats. Pressen jag känner... Hemskt... :(
  • 10bPappsen
    Anonym (Nanna) skrev 2019-08-24 20:14:54 följande:
    Hört talas om att man kan vara lite emotionellt förvirrad och instabil när man är gravid eller?! Jag började basically gråta av lycka när en man i en bil lämnade företräde till mig i en trafiksituation igår, för att jag blev så tacksam. Vilket inte direkt är en normal reaktion men man är ju helt upp och ner. Det står över hela jävla internet om att man inte ska äta kallrökt korv och jag har precis gjort det alltså utsatt mig för en risk - klart jag känner mig rädd. Har försökt bli gravid i tre år och äntligen lyckats. Pressen jag känner... Hemskt... :(
    Det bästa man kan använda i situationer som dessa är lite sunt förnuft och en del logik.
    Om kallrökt korv hade skördat graviditeter så hade den inte ens funnits i kyldisken, det hade varit allmänt känt som rökning ungefär, och inte utan en stor röd skylt (KORV DÖDAR) på.
    Nej man kanske inte ska vräka i sig Östersjöfisk, renkött eller ha cravings på silverkulor (strösselsort med riktigt silver i) eller mosa sushi i flabben hela dagarna, men en bit kallrökt korv i sverige...kom igen Hjärta
  • Anonym (Hoppsan)

    Oj, här var det många inlägg borta. Var dom så dräpande?

  • Anonym (Nanna)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2019-08-24 20:41:34 följande:

    Oj, här var det många inlägg borta. Var dom så dräpande?


    Haha fattar inte heller! Det är inte jag som raderar! Men detta har hänt mig förut när jag startade en tråd om en rasism - inlägg försvann. Alltid dom inläggen som innehöll rätt grova personangrepp.
  • Anonym (Nanna)

    Tack du osynliga admin som håller tråden konstruktiv och hjälpsam.

  • Anonym (Hoppsan)
    Anonym (Nanna) skrev 2019-08-24 20:45:36 följande:

    Haha fattar inte heller! Det är inte jag som raderar! Men detta har hänt mig förut när jag startade en tråd om en rasism - inlägg försvann. Alltid dom inläggen som innehöll rätt grova personangrepp.


    Hade inte läst från början, och blev så förvirrad när inte inläggen kom typ i ordning.

    Ialla fall, jag kan verkligen förstå din rädsla, ffa nu när det äntligen "tagit sig". Men försök att inte oroa dig för mycket, oron kan gå över till fostret/barnet. Det finns väldigt bra info på livsmedelsverket. Jag åt i princip allt under mina graviditeter. Nu menar inte jag att du ska göra det, men ibland måste man använda sitt sunda förnuft. Lycka till med bebben!
Svar på tråden RÅKAT ÄTA EN KALLRÖKT ÖLKORV - är gravid och dör av panik