Med risk för att bli dumförklarad...
Jag är född 1982, alltså är jag född på åttiotalet och är åttiotalist. Men min dotter som är född 2005, vad är hon? Född på nolltalet och nolltalist? Det låter ju helt knäppt, men VAD heter det egentligen?
Jag är född 1982, alltså är jag född på åttiotalet och är åttiotalist. Men min dotter som är född 2005, vad är hon? Född på nolltalet och nolltalist? Det låter ju helt knäppt, men VAD heter det egentligen?
haha!
bra fråga!
Men eftersom åttiotalist syftar på antal tio-tal så kanske man skulle kunna säga entalist... men det låter ju lika knasigt det...
jag skulle säga att din dotter kort och gott är en nollfemma! det låter bra tycker jag!
Jag säger dubbelnollan om min son som är född 00.Vet inte annars vad man säger om dom.
Hm...nä det nöjer jag mig inte med något ord borde det ju finnas
ja å så försvann hälften av mitt inlägg igen, nåja.Lillgrabben är en 05:a han och största grabben en 95:a
Skriv till Svenska Språknämnden och fråga:
[email protected]
ja å så försvann hälften av mitt inlägg igen, nåja.Lillgrabben är en 05:a han och största grabben en 95:a
åh nu vart det dubbelt ursäkta mig och min krånglande dator
femtalist kanske! Den samma frågeställningen gäller de som är födda 1900-1910! sen kickar ju -talist in! Skumt!
puff! nån måste ju veta