• IceKitten

    Fruktträd som bröllopsgåva

    Min vän ska gifta sig i juli nästa år och jag funderar på att köpa ett fruktträd i bröllopsgåva till henne men har ytterst dålig koll på sånt här.

    Så vad rekommenderar ni? Den behöver som sagt planteras i slutet av juli, i småländska skogen... Helst skippar jag äpple men men...

    Känns det som en bra gåva? Vad bör jag tänka på? Och det är inte för mycket "jobb" för brudparet att ge bort va? Vilket träd hade du valt?

  • Svar på tråden Fruktträd som bröllopsgåva
  • Rudbeckius

    Familjeträd på svagväxande stam med flera sorter, kanske plommon?

    Fin present. Jag skulle blivit jätteglad.

  • nnnnnnnn

    Ingår det att du planterar det åt dem och sköta i början tex vattna?
    Ska de iväg på bröllopsresa, så de måste plantera snabbt som tusan kanske mitt i natten eller så dör trädet?
    Ska det vara din smak eller deras?

    Om det ingår att du planterar åt dem, så kan de bara sätta ett kryss i marken där de vill ha det och då spelar det ju ingen roll om de ska iväg på bröllopsresa eller bara städa efter bröllopet och får ont om tid.

    Om de ska plantera själva, så tycker jag att du ska göra ett presentkort till dem istället för att köpa ett riktigt träd. Då kan de plantera i lugn och ro när de har gott om tid och kan ta hand om det den första tiden när det rotar sig.

    Angående sorten - familjeträd är superbra! Då blir det flera sorter. Gott!
    Vill du bestämma så gör det. Då får de kanske något som de inte tänkt sig, men som är bättre än deras förslag. Plommon låter bra, päron är gott med, äpple är klassikern.
    Om du tycker att de ska få välja så är det säkrast med presentkort. Kanske skriver du en dikt eller några rader om vad du önskar dem i framtiden och väver in att tanken är att de ska välja ett familjeträd som passar dem i smaken.

  • trippelmamma

    Jag har ett persikoträd, lite ovanligare är äppleträd så det kanske kan vara nåt. Det har tagit sig fint nu när det stått ett par år.

  • IceKitten
    BurningDiamond skrev 2019-08-25 17:51:48 följande:

    Är vännen alls kunnig eller intresserad av sådant?


    Vi kan säga att hon har ett nyvunnet intresse sedan de köpte hus... Men speciellt kunnig är hon inte.
  • BurningDiamond
    IceKitten skrev 2019-08-25 18:06:30 följande:
    Vi kan säga att hon har ett nyvunnet intresse sedan de köpte hus... Men speciellt kunnig är hon inte.
    Finns intresset kommer resten med tiden.
    Gillar hon någon frukt lite extra mycket? Hade jag haft intresse av träd och trädgård och sådant hade körsbär/bigarrå varit överst på listan, tätt följd av persika. 
  • nernu

    Jag hade frågat någon plantskola i närheten vad som funkar just på den platsen. Kan variera rätt mycket med zoner och sådär.

  • Primulina

    Det första du måste ta reda på är vilken zon de har. Småland är svårt det finns allt från zon 1-5 och persika är helt att glömma i de högre zonerna och plommon, krikon och körsbär är på gnället i zon 4-5. Är osäker på päron men äpplen fungerar ju i nästan hela landet.

    Det finns ju också andra intressanta växter med frukt som vindruvor och havtorn. Jag hade blivit gladast för ett presentkort eller att man besökte en plantskola gemensamt som present. Men jag hade också blivit glad för ett träd har själv gett bort såna i bröllopsgåva.

  • Ellifant

    Hej! När min syster gifte sig fick de två blåbärs buskar med tillhörande tal om att som par behöver man varandra för att växa o bli starka. (Kan skrivas på kort) blåbärs buskar vill gärna vara två för att få rikligt med bär.

    Jag tyckte det var så fint

  • Rödtjärnens Anna

    Superfin idé. Vi satt två äppelträd då vi förlovade oss, idag äter vår son (som föddes två år senare) äpplena. Det känns som en fin symbolik för vår kärlek.

  • The Sneakier John Doe

    Jag hade tyckt det var en toppenpresent. Om du inte vet hur deras schema ser ut närmsta tiden efter bröllopet bör du nog ombesörja planteringen. Att de får sköta trädet i övrigt ser jag dock inte som något problem.

Svar på tråden Fruktträd som bröllopsgåva