TangiableArc skrev 2019-08-26 15:49:52 följande:
Jag blir så äcklad av er som ljuger för vården för att få omotiverade undersökningar. Försök tänka lite längre än er själva och förstå att ni blir nekade av en anledning, resurserna är ändliga och vi i vården går på knäna. Ska ni prompt ha ultraljud så kan ni väl åtminstone ha hyfs nog att betala för det själva? Men ångesten är visst aldrig så stor att det känns motiverat om kostnaden ska komma ur er egen ficka...
caveat emptor skrev 2019-08-26 17:43:14 följande:
Kan inte annat än att hålla med. När jag var gravid och inte hade känt rörelser från magen på över ett dygn i vecka 36 var det nära att jag inte fick komma in för ultraljud. Sedan dess är jag gravt äcklad av kvinnor som ljuger för att se fostret "för det är så mysigt" eller som i det här fallet, ljuger för att få ultraljud när det ändå inte finns något att göra om det skulle vara ett missfall.
Nästa gång kanske de inte hinner komma in i tid för att rädda livsdugliga barn för att någon jävel har ljugit sig till en undersökning.
Fast det är ju upp till vården att prioritera varje ärende, om vården prioriterar en 7 veckors långt gången graviditet över en graviditet som nästan är fullbordad så är det vården det är fel på. Dessutom brukar man få hamna hos förlossningen för kontroll när man är i vecka 36 och inte på vanliga mödrahälsovården, kvinnokliniken, gyn, etc där man hamnar innan man passerar v. 22-23.
Om man själv kämpat med ofrivillig barnlöshet och sedan lyckas bli gravid så är det förödande när det kommer blod på pappret och då rasar hela världen, då tar man i desperation till sig de metoder som krävs för att se om det faktiskt finns hopp eller inte istället för att gå ovetandes fram tills det första tidiga ultraljudet om man blir erbjuden någonting sådant. Anledningen till varför
jag överdrev var för att vi just kämpat i flera år för en graviditet och när jag väl blev gravid och vi åkte på vårt första ultraljud så beräknades fostret vara i storlek för vecka 5 - jag hade alltså burit på något som inte ens levde i flera månader utan att kroppen stött ut det. Detta låg med i bakhuvudet vid nästa graviditet sen när blodet uppenbarade sig. - Sen finns det såklart de människor som ljuger för att de tycker att det är mysigt att se sitt blivande barn på skärmen, men nu handlade det inte om det.