• Therese Svensson 47

    Är jag för gammal?

    Jag är 47, min sambo 43. Jag har två barn sen tidigare, han har ett, är jag för gammal för ett gemensamt barn?

  • Svar på tråden Är jag för gammal?
  • Anonym (Ja)

    Ja. Menar du att du tror att du kan bli gravid på naturlig väg i din ålder, och gä en fullhgången graviditet?

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ja) skrev 2019-08-26 10:36:18 följande:

    Ja. Menar du att du tror att du kan bli gravid på naturlig väg i din ålder, och gä en fullhgången graviditet?


    *gå en fullgången
  • Anonym (Ja)
    Anna60 skrev 2019-08-26 10:36:19 följande:

    Inte så länge du har mens och ägglossning. 


    Missfallsriaken ligger på 50 % och chansen att ens bli gravid i den åldern ligger på 00,01 %.

    Ganska kört med andra ord om hon inte gör ÄD.
  • Woopsie

    Ni får väl prova om du inte gått in i klimakteriet än? Du är för gammal för subventionerad ivf iallafall, men på naturlig väg kan det ju gå, dock är ju chansen väldigt liten att lyckas bli gravid. Sen är det inte fel att läsa på om riskerna både för dig och barnet vid en graviditet i den åldern, så du vet vad du ger dig in på om ni skulle lyckas.

  • Anotherone

    Jag personligen hade inte satsat på att bli gravid i den åldern. Men det säger jag nu när jag fått så många barn jag önskat och har min familj så att säga.

    Man vet ju aldrig exakt hur man hade tänkt om situationen varit en annan.

  • Therese Svensson 47
    Woopsie skrev 2019-08-26 10:39:14 följande:

    Ni får väl prova om du inte gått in i klimakteriet än? Du är för gammal för subventionerad ivf iallafall, men på naturlig väg kan det ju gå, dock är ju chansen väldigt liten att lyckas bli gravid. Sen är det inte fel att läsa på om riskerna både för dig och barnet vid en graviditet i den åldern, så du vet vad du ger dig in på om ni skulle lyckas.


    Det är just riskerna jag tänker på. Hittar ingen bra information med klara fakta.
  • Woopsie
    Therese Svensson 47 skrev 2019-08-26 22:24:08 följande:

    Det är just riskerna jag tänker på. Hittar ingen bra information med klara fakta.


    Jag har tyvärr inga länkar att komma med. Bara att ?alla vet? att riskerna ökar med åldern, både för mamma och att bebis ska ha kromosomavvikelse med mera. Kontakta en barnmorska kanske?
  • Anonym (...)
    Therese Svensson 47 skrev 2019-08-26 22:24:08 följande:
    Det är just riskerna jag tänker på. Hittar ingen bra information med klara fakta.
    Jag rätt säker på att dina största hinder är att för det första bli gravid och sen missfallsrisken. Risken för tex Downs och den typ av kromosomfel ligger på några få procent även för äldre kvinnor. Om man är 40 har risken höjts från 0,5% vid 25 till ca 1% vid 40. Alltså riskhöjning med 100% men fortfarande låg risk. Vid 47 ligger det troligen max på 2-3% risk.

    Men det är ju just för att de flesta embryon som inte är okej stöts ut och blir missfall, så den risken är ju betydligt högre.

    Huruvida du KAN bli gravid beror ju på om du ägglossar fortfarande, många kvinnor gör ju det fortfarande vid 47 men inte alla och troligen inte så ofta. 

    Övriga risker för dig och ett barn i övrigt är också bara marginellt högre skulle jag tro, jag har inte sett några studier som visar några större förändringar utan det handlar om mycket små risker som ökar till fortfarande små risker. 
  • Anonym (?)

    Hur har de gått ? Största hindret jag kan se är om du ens kan bli gravid vi 47 år. Jag är förvisso ? bara ? 43 år och väntar en liten hoppsan till början av nästa år. Har flera barn sen tidigare minstingen är precis fyllda 1 år

Svar på tråden Är jag för gammal?