• Tazzme

4 veckor 4 dagar gravid, hur stort är fostret?

Jag är alltså 4 dagar och 4 veckor gravid. Dvs. i vecka fem.

Men det verkar vara olika hur olika infosidor skriver om veckorna, om man kollar upp på vecka fem.

Menar alltså att vissa verkar beskriva vecka fem som då du är I vecka fem, medans andra beskriver vad som händer då du är fem veckor fullgången. Alltså egentligen redan i vecka sex. Och det är lite klurigt ibland att veta hur de menar, vilket alltså gör att då jag läser på olika sidor så kommer det olika info om hur stort fostret är. Allt från 1 till 5 mm.

Har ju egentligen ingen skillnad :D men jag är ju så himla nyfiken! Vill ju veta om det bara är en avlång klump celler, eller om det redan kommit till det stadiet var det börjar se mer ut som nåt ?verkligt?. En liten bevislarv med antydan till armar kanske? :D

• Svar på tråden 4 veckor 4 dagar gravid, hur stort är fostret?
  • Barbro45

En halv centimeter, stort som ett vallmofrö. Litet, litet alltså.

• Jw83

En millimeter lång klump med celler. Typ. Hur vet du hur långt gången du är? Ofta flyttas man fram och tebajs under ultraljuden. I vul i vecka 7 såg jag en böna som bultade. Hade inte kunnat skilja min blivande dotter från en snorkråka om det hade varit stillbild.

• Pimpinellan

Skriv in äl-datum i gravidkalender här på F.L så får du info. vecka för vecka allt som sker i fostrets utveckling.

• Tazzme
    Barbro45 skrev 2019-08-26 16:23:33 följande:

En halv centimeter, stort som ett vallmofrö. Litet, litet alltså.

En halv centimeter är ju fem millimeter, alltså bra mycket större än ett vallmofrö? :D Du kanske skrev fel? :)
    Jw83 skrev 2019-08-26 16:24:17 följande:

En millimeter lång klump med celler. Typ. Hur vet du hur långt gången du är? Ofta flyttas man fram och tebajs under ultraljuden. I vul i vecka 7 såg jag en böna som bultade. Hade inte kunnat skilja min blivande dotter från en snorkråka om det hade varit stillbild.

Tja, jag vet ju når jag haft mens samt hur lång cykel jag har, så det är ju verkligen inte svårt att räkna ut då :) Anmälde mig också till MVC idag för att få tid till inskrivningsbesöket, och där sa de också 4 veckor 4 dar.

Men lite mer än en klump med celler är det nog oberoende vid det här laget, för ingen skillnad vilket ställe jag läst på så borde det vid det här laget vara minst ett litet ?yngel? :D
    Pimpinellan skrev 2019-08-26 16:34:08 följande:

Skriv in äl-datum i gravidkalender här på F.L så får du info. vecka för vecka allt som sker i fostrets utveckling.

Måste testa här på FL då! För som sagt var, vet ju att jag ör fyra veckor och fyra dar gången, och alltså vecka fem. Men då tycker jag det varit svårt att veta om infosidorna visar info för fem fullgångna veckor, eller att man är mitt i vecka fem.

Egentligen ingen skillnad, men vill stilla min nyfikenhet :D Är det bara en minimal ?mask?, eller börjar det se ut som en början på nåt litet, litet :D
  • Mascaraklumpar

Jag läste embryologi samtidigt som jag var tidigt gravid, och informationen om utvecklingen på de sidor/appar jag kollade på då stämde inte för fem öre. Det var tyvärr inte så enkelt att det som stod under vecka 5 var det som händer i vecka 6, utan informationen var blandad lite hur som helst från olika veckor och ganska ofta rent av påhittad.

Däremot finns det en del bra videos på youtube som beskriver utvecklingen på ett korrekt sätt.

Jag minns inte hur stort embryot är på dag 18, men definitivt närmare 1 mm än 5. 5 mm är embryot i början av vecka 6 (räknat i fullgångna veckor).

• Anonymsju
    Tazzme skrev 2019-08-26 16:12:43 följande:

Jag är alltså 4 dagar och 4 veckor gravid. Dvs. i vecka fem.

Men det verkar vara olika hur olika infosidor skriver om veckorna, om man kollar upp på vecka fem.

Menar alltså att vissa verkar beskriva vecka fem som då du är I vecka fem, medans andra beskriver vad som händer då du är fem veckor fullgången. Alltså egentligen redan i vecka sex. Och det är lite klurigt ibland att veta hur de menar, vilket alltså gör att då jag läser på olika sidor så kommer det olika info om hur stort fostret är. Allt från 1 till 5 mm.

Har ju egentligen ingen skillnad :D men jag är ju så himla nyfiken! Vill ju veta om det bara är en avlång klump celler, eller om det redan kommit till det stadiet var det börjar se mer ut som nåt ?verkligt?. En liten bevislarv med antydan till armar kanske? :D

Jag var på ultraljud i v 7-8. Jag minns att det såg ur som en böjd ostbåge eller en liten larv. Man kunde se att hjärtat slog.
  • Omstart2019

Fast jag tror iofs att 1177 menar fullgångna veckor, kom jag på nu. Skriv in dina datum i deras uträknare så märker du.

2007, 2010, och 3/6 2019
Svar på tråden 4 veckor 4 dagar gravid, hur stort är fostret?