• Lejondrängen

Byte av förskola efter 6 månader

Vi fick precis erbjudande om en förskola till vår dotter. Inskolning i december som önskat.

På vår ansökan hade vi:

ett förstaval, där alla grannars barn har börjat nu i augusti.

och ett andraval, som ligger bra geografiskt men inga vänners barn går på.

Den tilldelade platsen är på en tredje förskola som även den ligger bra geografiskt.

De val vi nu står inför är:

1. Acceptera platsen och stanna

2. Acceptera platsen och ansöka om att byta i augusti (alternativt mitt i termin om något barn slutar)

3. Tacka nej, och förlänga föräldraledigheten.

För mig är det alternativ 2 som är mest intressant. Däremot vill jag gärna höra om någons erfarenhet av att byta förskola efter 7 månader.

Har barnet börjat knyta kontakter på ett sätt som gör att hon blir lidande av ett byte? Bytet skulle ske efter sommaren så det skulle vara ett naturligt avbrott inför omstarten.

Enormt tacksam för svar då vi har begränsat med tid innan vi ska svara kommunen.

• Svar på tråden Byte av förskola efter 6 månader
  • legomum

Jag hade förlängt föräldraledigheten. Det är tufft på förskolan för småttingar och byta efter några månader känns inte juste.

Barnet kan bli väldigt oroligt väldigt länge om det vill sig illa.

Så tänker jag.

• Anonym (Anna)

Vi bytte efter knappt ett år pga att vi var missnöjda med förskolan. Dottern tog det hur bra som helst så var inga problem utan blev bara bättre. Men man vet ju aldrig hur barnet tar det såklart. Generellt skulle jag säga att barn under 3 inte tyr sig till kompisar på samma sätt. Efter 3 år kan det bli jobbigare att mista kompisar osv om man byter. Hos oss går inga av grannbarnen på samma förskola som vårt barn och det ser jag bara som positivt. Då har hon fler kompisar, både privata och från förskolan. Gör det som känns bäst men att välja det som grannbarnen går på tror jag inte är så viktigt.

• LFF

Hur gammalt är barnet? 

Mina tvillingar började på en förskola när de var 1 år och 9 månader. På våren flyttade vi till en annan del av kommunen och de fick då gå kvar på sin gamla förskola (det var inte så jättelångt vi flyttade) och vi bytte sen i augusti, när de var 2 år och 9 månader. Det gick hur bra som helst. Eftersom de redan var vana vid förskolan så blev inskolningen superenkel. Istället för tre dagar blev det en dag och vi fick två dagar ledigt sen. 

Så jag säger att det beror på barnet, hur det är i nya situationer etc och lite vilken ålder barnet är i. 

Nu är mina grabbar 6 år och har börjat förskoleklass. Även där var det en liten inskolning och även den har gått superbra även fast barnen går i olika klasser.

• linnis83

Vi skolade in lillasyster i januari i år, fick tyvärr inte plats på samma förskola som storasyster så därför stod vi kvar i kön till den önskade förskolan och fick byta nu i augusti.

För vår tjej, idag 1 år och 10 mån, har det gått hur bra som helst, hon var inskolad på 3 dagar. Men jag tror det beror mycket på hur barnet är. Storasyster är mer blyg och försiktig för henne hade det nog varit jobbigare.

• Lejondrängen
    Anonym (Anna) skrev 2019-08-27 12:06:18 följande:

Vi bytte efter knappt ett år pga att vi var missnöjda med förskolan. Dottern tog det hur bra som helst så var inga problem utan blev bara bättre. Men man vet ju aldrig hur barnet tar det såklart. Generellt skulle jag säga att barn under 3 inte tyr sig till kompisar på samma sätt. Efter 3 år kan det bli jobbigare att mista kompisar osv om man byter. Hos oss går inga av grannbarnen på samma förskola som vårt barn och det ser jag bara som positivt. Då har hon fler kompisar, både privata och från förskolan. Gör det som känns bäst men att välja det som grannbarnen går på tror jag inte är så viktigt.

Vad bra!

Det är inte enbart för grannbarnen. Skolan hon ska gå på efter förskolan är en annan än den hon kommit in på. Så alla barn i samma grupp där stannar, men hon byter. Så bytet skulle ske vid 6 års ålder istället för 2.

Jag tänker också att det skulle funka bra att byta, speciellt efter sommaruppehållet.
  • Lejondrängen
    LFF skrev 2019-08-27 13:55:25 följande:

Hur gammalt är barnet? 

Mina tvillingar började på en förskola när de var 1 år och 9 månader. På våren flyttade vi till en annan del av kommunen och de fick då gå kvar på sin gamla förskola (det var inte så jättelångt vi flyttade) och vi bytte sen i augusti, när de var 2 år och 9 månader. Det gick hur bra som helst. Eftersom de redan var vana vid förskolan så blev inskolningen superenkel. Istället för tre dagar blev det en dag och vi fick två dagar ledigt sen. 

Så jag säger att det beror på barnet, hur det är i nya situationer etc och lite vilken ålder barnet är i. 

Nu är mina grabbar 6 år och har börjat förskoleklass. Även där var det en liten inskolning och även den har gått superbra även fast barnen går i olika klasser.

Hon kommer vara 1år 7 mån vid inskolningen. Som hon är nu har hon ingen rädsla för främlingar och delar ut både leenden och kramar till höger och vänster. Så hennes personlighet känns inte som ett problem.
  • Lejondrängen
    linnis83 skrev 2019-08-27 15:32:17 följande:

Vi skolade in lillasyster i januari i år, fick tyvärr inte plats på samma förskola som storasyster så därför stod vi kvar i kön till den önskade förskolan och fick byta nu i augusti.

För vår tjej, idag 1 år och 10 mån, har det gått hur bra som helst, hon var inskolad på 3 dagar. Men jag tror det beror mycket på hur barnet är. Storasyster är mer blyg och försiktig för henne hade det nog varit jobbigare.

Det låter fruktansvärt jobbigt! Vad skönt att det löste sig.

Vår tjej är inte det minsta blyg, alltid ett leende på läpparna. Det kan givetvis ändras, men just nu ser jag inte hur hon skulle ha problem med att byta efter 6 månader. Speciellt efter sommaruppehållet. Däremot är det inte säkert att hon får plats i augusti heller. I så fall blir vi nog kvar på den tilldelade.
  • LFF
    Lejondrängen skrev 2019-08-27 19:05:53 följande:
    Hon kommer vara 1år 7 mån vid inskolningen. Som hon är nu har hon ingen rädsla för främlingar och delar ut både leenden och kramar till höger och vänster. Så hennes personlighet känns inte som ett problem.
    Då skulle jag köra på alternativ: Skola in på den förskolan, ansök om byte och se om ni faktiskt vill byta sen när ni fått erbjudande om plats. Hon kanske trivs jättebra på den förskolan och personalen är bra. Då kan hon ju ha hemmakompisar och förskolekompisar och därmed bredda sin kompisbas. 
Svar på tråden Byte av förskola efter 6 månader