Bli kallad alfahona av killar/män
Vad innebär det att av en kille bli kallad alfahona?
Vad innebär det att av en kille bli kallad alfahona?
Antagligen att du är bossig, högst i rangordningen.
Nog skillnad om han sa det berömande eller nedvärderande
Aj då.
Aj då.
Hur tänker du själv?
Jag tycker inte att ordet alfa klingar positivt. Det får mig att tänka att personen trycker ner andra, kör över andra utan att tänka på deras mående eller på konsekvenserna av sina handlingar.
Jag vet att jag är bestämd när jag väl tagit ett beslut, lämnar problemet direkt och går vidare. Men anser mig väldigt lugn och noggrann med både respekt och att visa hänsyn - dock till en viss gräns. Anser att man är sin egen lyckas smed och har ett personligt ansvar här i livet, är rätt driven och selektiv med människor. Men ser mig absolut inte som någon... bitch.
Alpha betyder ju att man är högst i rang i sin grupp. Det kan ju sägas både positivt och negativt. Beror på hur mannen sa det och i vilket sammanhang.
Att man har hög rang behöver inte alls betyda att man är bossig eller trycker ner andra. Utan kan enbart betyda att andra litar på en och är trygga med att man tar besluten i tex en grupp vänner eller i sitt förhållande.
Men som sagt vissa tycker att kvinnor ska vara underdåniga och inte bestämma så mycket och då kan ju uttrycket användas i den negativa bemärkelsen att man är bossig och styr och ställer.
När han sa det, var det i positiva ordalag?
Ja så upplevde jag det. Typ nåt i stil med att du är stark. En alfa.