Överviktig 7 åring, vad gör jag?
Hemma hos oss har vi perioder rutinen:
Mån-fre: Havregrynsfrukost
Lör-sön: hembakade nyttiga scones, eller köpmackor/bullar
Mellanmål ska vara nyttiga som frukt eller naturell nötter.
Jag brukar ge min tjej en frukt direkt efter maten för att bli extra-extra mätt och hålla sig till läggdags samt för att förekomma sötsug. Har hon inte gillat maten kan jag göra en fruktsallad som kvällsfika.
Viktigt att föregå med gott exempel! Drick vatten till lunch och middag och ha alltid tillgång till smaksatt vatten. Ibland är det själva pillandet med ngt som stimulerar, när man ser på TV eller paddan. Många ggr misstar man även sin törst för att vara sötsug. Köp en cool snygg vattenflaska som han alltid kan ha med sig.
Min dotter älskar godsaker! Och jag och hennes pappa (separerade) har ibland inte sett på intaget på samma sätt, jag har liksom fått kompensera min vecka för all skräpmat veckan tidigare... samtidigt vill jag förmedla en chill inställning till mat och snacks. Brukar säga att det är viktigt att äta mat som kroppen växer, blir stark och frisk av i första hand. Den mesta mat ska inte framställas i fabrik, utan ska vara ganska orörd för då mår våra kroppar bäst av den. Sen är godsaker ok hos oss då och då - även i veckorna - men fokus ligger alltid på näringsrika snacks först som smoothies, naturella nötter, bör, frukt osv.