• Anna SK

Överviktig 7 åring, vad gör jag?

Bra ovan med storkok osv. Det är svårt att få bort sötsugen - tom för oss vuxna. Lättast är ju att inte ha det som är onyttigt hemma. Vi har inte det för min man kan inte hålla sig... ????

Börja med att förbättra en måltid och fortsätt unna er på fredagar/lördagar så blir det inte lika betungande.

Frukost t.ex hjälper ju för en bra start.

Vi gör ibland bananpannkakor till vår dotter. Då äter hon sin frukost (eller mellis) utan att tveka & får bara i sig bra saker. Jag gör den kvällen innan & värmer i folie i ugnen. Micro går säker med. Bär från frysen tinar jag i kylen över natten.

1banan mosas, 2 ägg, kanel efter smak (ganska mkt ändå...typ en tesked) och ca 1 dl havregryn så blir de lite matigare. Kolla konsistensen, rinnig med struktur. Stek i kokosolja så får de en rundare smak. Stek lite o smaka av, kanske behövs mer kanel. Servera med frukt/bär och ev kesella (naturell).

Dessa håller i kylen några dagar och kan även frysas.

Smoothies är ju också grymt och håller en dag i kylen. Där kan man ju även ha i nyttiga saker som de kanske inte äter som broccoli & spenat.

Du tänker rätt & månar om honom. Det kommer gå fint. Hjälp honom ur sockerbehovet nu så blir det lättare sedan. Och kramas mycket!

??

Svar på tråden Överviktig 7 åring, vad gör jag?