• Litt
    Thu 29 Aug 2019 15:35
    1451 visningar
    23 svar
    +1
    23
    1451

    Skola förbjuder halal-kött pga djurskyddslagen, varför inte alla skolor och fängelser?

    Varför förbjuder man inte rituellt slaktat kött i svenska skolor, fängelser och sjukhus? Det är år 2019.

    Tar religion för stor plats i Sverige?

    Järfälla kommuns beslut att sluta erbjuda halalprodukter på skolor 
    https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/931548-beslutet-kommunen-forbjuder-halal-kott-i-skolmatsalarna

  • Svar på tråden Skola förbjuder halal-kött pga djurskyddslagen, varför inte alla skolor och fängelser?
  • Litt
    Thu 29 Aug 2019 15:50
    #1

    Borde även lägga till att könsstympning av barn borde förbjudas.

  • Anonym (onödi­gt)
    Thu 29 Aug 2019 16:45
    #2
    +1

    Fullkomligt onödigt och möjligen till och med ett brott mot lagen om offentlig upphandling i förlängningen. Ren symbolpolitik utan verklighetsförankring.

    Halalslaktat kött som slaktats i Sverige följer de djurskyddslagar som finns i Sverige. Nu pratar jag om det som är industriell skala, alltså från godkända slakterier.

    Skillnaden mellan halalslaktat kött av det slaget och icke-halalslaktat kött är att det bes lite böner och sedan läggs ett halssnitt på ett bedövat djur vilket godkänns av många muslimer även om det strängt taget inte uppfyller kravet för halalslakt.

    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/slakt/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

    Så det är rena dumheterna, allt halalslaktat kött i Sverige slaktas på i stort sett samma sätt som icke-halalslaktat kött. Återigen, från godkända slakterier. Kommuner kan inte köpa kött som halalslaktats utan att bedövats först.

  • Anonym (...)
    Thu 29 Aug 2019 16:48
    #3
    Anonym (onödigt) skrev 2019-08-29 16:45:53 följande:

    Fullkomligt onödigt och möjligen till och med ett brott mot lagen om offentlig upphandling i förlängningen. Ren symbolpolitik utan verklighetsförankring.

    Halalslaktat kött som slaktats i Sverige följer de djurskyddslagar som finns i Sverige. Nu pratar jag om det som är industriell skala, alltså från godkända slakterier.

    Skillnaden mellan halalslaktat kött av det slaget och icke-halalslaktat kött är att det bes lite böner och sedan läggs ett halssnitt på ett bedövat djur vilket godkänns av många muslimer även om det strängt taget inte uppfyller kravet för halalslakt.

    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/slakt/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

    Så det är rena dumheterna, allt halalslaktat kött i Sverige slaktas på i stort sett samma sätt som icke-halalslaktat kött. Återigen, från godkända slakterier. Kommuner kan inte köpa kött som halalslaktats utan att bedövats först.


    Fast bedövning tar ju inte till 100 %. Dessutom får djuret panik av att tappas på blod och förblöda till döds.
  • Pilsne­r
    Thu 29 Aug 2019 16:50
    #4
    +1
    Anonym (onödigt) skrev 2019-08-29 16:45:53 följande:

    Skillnaden mellan halalslaktat kött av det slaget och icke-halalslaktat kött är att det bes lite böner och sedan läggs ett halssnitt på ett bedövat djur vilket godkänns av många muslimer även om det strängt taget inte uppfyller kravet för halalslakt.


    Menar du att mina barn ska behöva äta skolmat som slaktats religiöst pga att andra föräldrar kräver att deras barns skolmat ska vara religiös enligt deras religion?

    Jag vill att mina barn ska serveras mat fri från religiösa riter.
  • Anonym (onödi­gt)
    Thu 29 Aug 2019 16:53
    #5
    Anonym (...) skrev 2019-08-29 16:48:10 följande:
    Fast bedövning tar ju inte till 100 %. Dessutom får djuret panik av att tappas på blod och förblöda till döds.
    Vet du hur icke-halalslaktade djur avlivas i Sverige?

    Om du inte vet det så går det till så här:
    Djuret bedövas (beror på djurtyp hur det görs).
    Djuret avblodas genom att man skär igenom halspulsådrorna.

    Om du inte vet hur halalslakt går till i Sverige:
    Djuret bedövas (beror på djurtyp hur det görs).
    En bön bes och djuret slaktas av en särskilt tränad person.
    Djuret avblodas genom att man skär igenom halspulsådrorna.

    Vad i detta gör någon som helst skillnad för djuret?


  • Anonym (onödi­gt)
    Thu 29 Aug 2019 16:56
    #6
    Pilsner skrev 2019-08-29 16:50:54 följande:
    Menar du att mina barn ska behöva äta skolmat som slaktats religiöst pga att andra föräldrar kräver att deras barns skolmat ska vara religiös enligt deras religion?

    Jag vill att mina barn ska serveras mat fri från religiösa riter.
    Nej, det gör jag inte, inte överhuvudtaget.
    Jag menar att halalslakt och vanlig slakt endast skiljer sig genom att en bön bes och djuret vänds mot Mecka.

    Det finns helt enkelt inget att anmärka på när det kommer till själva slakten, däremot kan man ju, som du, ha åsikter om att det är rituellt slaktat vilket jag har full förståelse för.
  • Anonym (...)
    Thu 29 Aug 2019 16:58
    #7
    Anonym (onödigt) skrev 2019-08-29 16:53:42 följande:

    Vet du hur icke-halalslaktade djur avlivas i Sverige?

    Om du inte vet det så går det till så här:

    Djuret bedövas (beror på djurtyp hur det görs).

    Djuret avblodas genom att man skär igenom halspulsådrorna.

    Om du inte vet hur halalslakt går till i Sverige:

    Djuret bedövas (beror på djurtyp hur det görs).

    En bön bes och djuret slaktas av en särskilt tränad person.

    Djuret avblodas genom att man skär igenom halspulsådrorna.

    Vad i detta gör någon som helst skillnad för djuret?


    Fast nej. Vanlig slakt går ut på att man skjuter djuret i huvudet.

    Varför sprider du propaganda?

    Finns en anledning till att skolan förbjudit halalslakt,

    METODEN ANSES BRYTA MOT DJURSKYDDET.
  • Anonym (...)
    Thu 29 Aug 2019 17:01
    #8
    +1
    Anonym (onödigt) skrev 2019-08-29 16:56:17 följande:

    Nej, det gör jag inte, inte överhuvudtaget.

    Jag menar att halalslakt och vanlig slakt endast skiljer sig genom att en bön bes och djuret vänds mot Mecka.

    Det finns helt enkelt inget att anmärka på när det kommer till själva slakten, däremot kan man ju, som du, ha åsikter om att det är rituellt slaktat vilket jag har full förståelse för.


    Uppenbarligen anmärker djurskyddet på slakten, och det beror INTE på bönen.
  • Anonym (onödi­gt)
    Thu 29 Aug 2019 17:04
    #9
    Anonym (...) skrev 2019-08-29 16:58:30 följande:
    Fast nej. Vanlig slakt går ut på att man skjuter djuret i huvudet.

    Varför sprider du propaganda?

    Finns en anledning till att skolan förbjudit halalslakt,

    METODEN ANSES BRYTA MOT DJURSKYDDET.
    Det är så roligt när folk påstår saker de inte vet något om. Skottet i huvudet är bedövningsdelen, sedan sker en avblödning och djuret kan vara levande där.

    Läs "propagandan" du påstår att jag sprider här:
    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/slakt/slaktvidslakteri.4.37cbf7b711fa9dda7a18000200.html

    Citat:
    Nötkreatur, renar, hjortar, övriga idisslare samt hästdjur: bultpistol, kulvapen eller hagelgevär.

    [...]

    Avblodning ska ske snabbt och korrekt


    Avblodning måste påbörjas omgående efter bedövning. Avblodning ska ske genom att man öppnar båda halspulsådrorna eller det gemensamma blodkärl som dessa ådror utgår ifrån. Efter avblodning ska en kontroll ske att djuret är dött innan slaktprocessen får gå vidare. Observera att avblodning alltid måste göras efter att djuret skjutits med bultpistol eller annat vapen, även i de fall då köttet inte ska bli livsmedel.

    Metoden anses bryta mot djurskyddet av personer som saknar insikt i hur slakt fungerar och hur halalslakt regleras i Sverige.

  • Thu 29 Aug 2019 17:05
    #10
    +1

    Läser man artikeln som den sida ts länkat till i sin tur hämtat sin info från framgår det väldigt tydligt att det inte är ett förbud.

    Ingen av de leverantörer av halalkött mötte kraven i upphandlingen. Viss skillnad.

Svar på tråden Skola förbjuder halal-kött pga djurskyddslagen, varför inte alla skolor och fängelser?