• Anonym (Orkar inte)

Söker er med panikattacker på natten

Jag söker personer med god erfarenhet av panikattacker som kommer främst på nätterna , men även dagtid, att bolla med.

Jag orkar verkligen inte med det mer och undrar vad man ska göra, bortsett från medicinering.

Alltihop började 2016 när jag var gravid med vårat andra barn. Jag och sambon hade haft det riktigt stormigt i förhållandet under ett halvår, hittade tillbaka och jag blev gravid.

Plötsligt började jag vakna i panik på natten, tror att det var/är kopplat till insomningen. Det kändes som hjärtat slutade slå, jag kunde inte dra in syre i lungorna och kände kort sagt ren panik. Trodde jag fick en hjärtinfarkt flera ggr per natt..

Jag trodde det berodde på den tunga magen, men nu 3år senare håller det fortfarande på.

Efter extremt mycket andra symptom, på dagarna med, det senaste året samt otaliga läkar och kuratorbesök, undersökningar och ambulansfärder så har jag insett att det är panikångest och stress.

Efter kuratorbesöken och litervis med tårar tyckte jag det blev bättre. När jag fick en "diagnos" och fick höra att det inte är farligt. Semestern kom också snart efter det och jag har mått jättebra!

Nu har jag jobbat en månad efter semestern och panikattackerna på nätterna är igång igen.

Jag vet inte exakt vad som utlöser det heller, jag kanske bara är allmänt stressad över livet..

Men nu har jag fått nog. Jag vaknar hastigt, tror att jga kommer att dö under 2 minuter och sen gråter jag mig till sömns igen. Var o varannan natt, hela tiden. Det kör slut på mig!!

Hur kommer man ur detta, _permanent_????

Hjälp! Snälla!!

• Svar på tråden Söker er med panikattacker på natten
  • Knappast nu

Låter mer som nattskräck. Utlöses ju oftast av trötthet och infaller vid insomnandet. Du vänjer dig & dör inte. Jobbigt som fan ja.

• Knappast nu

Skicka ett PM till mig så ska jag berätta hur jag ?löst? det.

• Anonym (Orkar inte)
    Knappast nu skrev 2019-08-30 08:54:52 följande:

Låter mer som nattskräck. Utlöses ju oftast av trötthet och infaller vid insomnandet. Du vänjer dig & dör inte. Jobbigt som fan ja.

Hej. Nej det är inte nattskräck. Det känns inte så som nattskräcken/sömnparalysen beskrivs. Har upplevt sömnparalys med ett par gånger och det är knte alls samma grej. Då känns kroppen förlamad och man kan varken röra sig, prata eller på något sätt ta sig ur det.

Det jag har är ren panik. Jag vaknar, sätter mig upp och börjar leta efter telefonen för att snabbt kunna ringa ambulans om det behövs för jag är helt övertygad om att jag håller på att dö. Jag försöker dra in luft i lungorna och det går ju, men det känns som om dom krympt och jag bara får in lite syre åt gången. Ångestattack!

Sambon vaknar och börjar lugna mig, för han vet vad som händer. Till slut kan jag börja andas och slappna av igen.
  • Knappast nu
    Anonym (Orkar inte) skrev 2019-08-30 09:04:49 följande:

Hej. Nej det är inte nattskräck. Det känns inte så som nattskräcken/sömnparalysen beskrivs. Har upplevt sömnparalys med ett par gånger och det är knte alls samma grej. Då känns kroppen förlamad och man kan varken röra sig, prata eller på något sätt ta sig ur det.

Det jag har är ren panik. Jag vaknar, sätter mig upp och börjar leta efter telefonen för att snabbt kunna ringa ambulans om det behövs för jag är helt övertygad om att jag håller på att dö. Jag försöker dra in luft i lungorna och det går ju, men det känns som om dom krympt och jag bara får in lite syre åt gången. Ångestattack!

Sambon vaknar och börjar lugna mig, för han vet vad som händer. Till slut kan jag börja andas och slappna av igen.

Sömnparalys & nattskräck är inte samma sak. Jag tycker att det låter som nattskräck men om du inte tror det kan jag inte hjälpa dig.
  • Anonym (Orkar inte)
    Knappast nu skrev 2019-08-30 09:13:40 följande:

Sömnparalys & nattskräck är inte samma sak. Jag tycker att det låter som nattskräck men om du inte tror det kan jag inte hjälpa dig.

Mja. Står iofs lite olika. På 1177 är nattskräck o sömnparalys samma sak.

På en annan sida står det så här :

"Nattskräck utgörs av attacker under sömn med ett beteende som liknar det vid stark ångest. Personen, som fortfarande delvis är i sömn, kan sätta sig upp, skrika, vara våldsam och tröstlös, och uppvisar tecken på autonom aktivering i form av ökad motorik, kallsvettningar, hög puls och blekhet. Ofta har personen glömt episoden morgonen efter, medan andra kan ha diffusa minnesbilder.[1]"

Jag upplever det inte alls så. Jag är vaken och minns alltihop morgonen efter. Jag är varken våldsam eller tröstlös, har ingen ökad motorik, inga kallsvettning eller blekhet.

Hög puls kan jag ha iom paniken.

Men jag har ju som sagt även problem dagtid med panikångestattacker, domningar, yrsel, trötthet, nedstämdhet osv. Vet att det är stress och ångest efter alla "utredningar" , så nu söker jag som sagt personer med samma "diagnos" och problem.

Eftersom du har erfarenhet av nattskräck och inte kan hjälpa mig , så avvaktar jag andra svar.

Tack ändå!
  • Anonym (?)

Är du utredd för feokromocytom?

• Anonym (Orkar inte)
    Anonym (?) skrev 2019-08-30 09:27:41 följande:

Nej vad är det?
  • Anonym (Orkar inte)
    Anonym (?) skrev 2019-08-30 09:27:41 följande:

Läste nu.

Så här är det. För att göra allt klart för alla.

Jag har som sagt varit hos läkare mååånga gånger. Dom har tagit blodpover, urinprover, gjort (både korttids och långstids) ekg , kollat blodtryck och syresättningar osv.

Efter depressions/ångest-förmulär, kuratorsamtal osv har det alltså i princip konstaterats att mitt problem är stress och ångest.

Det jag efterlyserr alltså INTE en diagnos.

Jag HAR en diagnos.

Det jag frågar efter är personer med SAMMA diagnos.

Någon att bolla med. Hitta lösningar med.

Vänligen men bestämt: Respektera detta!

En person med ångest har redan dödsångest, jag lovar!!

Jag behöver INTE läsa om tumörer och cancer.

Tro mig , jag har redan trott att jag haft allt möjligt och det hjälper mig definitivt inte.

Läkarna har redan lovat mig att jag är frisk och enbart lider av stress och ångest.

Tack.
  • FtS70

Har du prövat KBT? Jag har haft flera som blivit helt av med sin panikångest den vägen.

• Anonym (Orkar inte)
    FtS70 skrev 2019-08-30 13:02:10 följande:

Har du prövat KBT? Jag har haft flera som blivit helt av med sin panikångest den vägen.

Nej tanken har väl funnits där. Men tycker det är svårt att veta vilken som är bra. Finns så himla många och det är klurigt att hitta kemin tycker jag. Kuratorn jag hade klickade jag inte riktigt med, tyckte hon aldrig hjälpte mig att hittanpgon lösking. Utan varje besök gick ut på att konstatera att jag var stressad och hade ångestattacker om och om igen..

Är det dyrt med kbt? Vet ej om jag har råd heller :/
  • Anonym (Ångestmonster)

Jag har inga regelrätta panikångestattacker på natten, men någon enstaka på dagen vissa dagar och förhöjd ångest under nätterna så jag inte kan sova (har gad).

Det som har hjälpt mig är kbt. Jag fick det genom vårdcentralen först, men klickade inte med första terapeuten. Testade en annan terapeut på samma vårdcentral och det gick inte mycket bättre. Bättre kemi, men inte helt rätt. Jag hade då även en djup depression så beslutet blev en remiss till öppenvård psykiatri. Fick där en fantastisk terapeut som jag bland annat fick kbt genom (och traumabehandling). Ge inte upp, leta tills du hittar den terapeut du länder dig bekväm med! Även om det betyder att byta VC. Du förtjänar att må bättre :)

De tips jag kan ge nu är att hitta hur du kan bryta ångestattacken. Hålla i isbitar? Duscha kallt? Gå en rask promenad? Skura toaletten (väldigt noga)? Sortera tvätt? Ibland kan vardagliga grejer som sortera/para ihop strumpor hjälpa om man pratar högt om vad man gör. ?Nu tar jag denna gula strumpa med vita prickar på, hittar den andra strumpan som passar med den gula, som ligger under den svarta strumpan. Jag knyter ihop dem med hjälp av översidan och lägger paret i sin hög här till höger om mig?. På så vis hittar man tillbaka till nuet och kroppen/hjärnan kan fokusera på annat än attacken. Tänker man på attacken och ältar den, är det svårare att komma ur den. Det är jättesvårt att inte älta, det tar många timmar av övning innan man kan lyckas släppa en ångestattack. Och de timmarna är fruktansvärda. Men det går!

Skriv en lista med grejer du kan testa och värdera mellan 0-10 i efterhand hur du tyckte att grejen hjälpte. Testa samma grej iaf 3-4 ggr innan du avfärdar den som en som inte funkar för dig. Till slut hittar du din grej för att bryta den negativa spiralen av ångesttankar och känslor.

En annan grej jag lärt mig är att försöka förstå att kroppen andas åt mig, jag behöver inte anstränga mig. Även under en ångestattack så kan kroppen. Fokusera istället på att låta kroppen andas. Släpp kontrollen. Det är läskigt, men det går!

Hoppas du får med dig något som kan hjälpa i nuet, men även att du tar till dig att testa kbt och hitta en terapeut som du trivs med!

• Anonym (A)
    FtS70 skrev 2019-08-30 13:02:10 följande:
    KBT är bra.
Svar på tråden Söker er med panikattacker på natten