• kma
    Fri 30 Aug 2019 11:26
    545 visningar
    2 svar
    2
    545

    Är det lättare att få bolån om man är bekant med personalen på banken?

    Hej

    Jag och sambon har precis skrivit köpekontrakt på hus. Jag har dock panik för det är inte klart med banken än. Vi hade lånelöfte på en bank och dom sa buda på. Sen när vi hade vunnit en budgivning och skulle skriva kontrakt sa en ur personalen det här är inga problem det här ska vi bevilja sen lämnade han över oss till en av hans kollegor en riktig surtant som nekade oss pga att vi inte hade kontantinsatsen på kontot utan den finns i en bostadsrätt som min mamma säljer. Tanten sa att vi inte heller fick ett handpenningslån. Supertråkigt vi fick panik.

    Pratade med mäklaren och han sa att han hjälper oss till en lokal bank istället och jag känner killen som hjälper oss just nu. Huset vi har köpt kostar nu ca 1 400 500 och min sambo har en skuld på 400 000 som i och för sig kommer betalas av lite mer än halva snart. Tror ni banken kan godkänna oss ändå? Den andra banken gjorde det men där var det strul med kontantinsatsen. Killen jag känner sa vi fixar kontantinsats om ni inte hunnit sälja så det var ju snällt men är rädd nu att dom också kommer neka oss för att typ sambons lån är så stort. Annars är vi båda fast anställda och båda ligger på ca 25 000 i lön.

    Vad tror ni kan dom neka oss ändå trots att vi redan skrivit kontrakt på huset? Mäklaren tog med i kontraktet att det hävs om vi inte blir godkända på banken. Det här är tortyr verkligen så jobbigt! Men kan det vara så att dom godkänner oss ändå för att jag känner vår handläggare? Får det gå till så? Samma sak som att man har fördel med kontakter på andra sätt i samhället exempelvis jobb.

  • Svar på tråden Är det lättare att få bolån om man är bekant med personalen på banken?
  • Fri 30 Aug 2019 11:48
    #1

    Personliga kontakter är alltid en fördel, om man är skötsam och pålitlig förstås. Rätt eller fel är oväsentligt, så fungerar samhället och människor. En handläggares personkännedom spelar in, så är det och jag ser inget fel i det..

  • Anonym (Asdf)
    Fri 30 Aug 2019 15:32
    #2

    Förstår inte situationen riktigt. Ska ni låna pengar privat av din mamma till handpenning och kontantinsats? Så länge ni slantar upp pengarna på rätt datum så angår det väl inte banken var de kommer ifrån.

Svar på tråden Är det lättare att få bolån om man är bekant med personalen på banken?