Inlägg från: Anonym (Röd elefant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Röd elefant)

Abort eller behålla? (Deadline imorgon)

Hej!

Lite tankar från mig, som har erfarenhet av abort och känner igen mig i en del tankar och känslor du beskriver.

Inget av alternativen abort eller behålla är ju egentligen rätt eller fel. Du har ju saker som gör att du känner för båda alternativen. Men det som slår mig är just att du tvekat så mycket och gör fortfarande.

Jag gjorde en abort för inte så många år sedan, där jag också tvekade fram och tillbaka. Jag ville egentligen ha barnet men det fanns en del praktiskt som sa emot samt en del av min omgivning som var starkt skeptisk.

Känner mig nästan skyldig att tala om för alla som tvekar inför en abort, att jag aldrig ångrat något så mycket i mitt liv. I efterhand ser jag att alla de där praktiska problemen hade gått att lösa och det går inte en dag utan att jag tänker på det.

OBS, jag säger inte att du går samma öde till mötes om du gör en abort. Det jag vill säga är mer att du bör känna, så mycket som det bara går, att beslutet om en eventuell abort är rätt för dig och att det inte är något som du gör med stor tvekan.

En tanke jag har är att det idag alltid tycks förväntas stämma till 100 procent innan man skaffar barn, och att abort annars är något slags standard. Jag är absolut för kvinnans rätt till abort och tycker inte det är fel om man inte känner sig redo, men tyvärr tror jag att det ibland fattas beslut på just grunderna "det är inte helt rätt tid praktiskt nu" och som sedan ångras sen.

Du skriver att du är rädd för att du ska förlora din tid som ung och gå miste om festande, resande m.m. Kan bara säga att jag har en vän som fick sitt första barn vid 20 och som kunnat göra allt det där ändå. Visst, under barnets första tid var ju "friheten" förstås begränsad, men den har kunnat tas igen mer och mer ju äldre barnet blivit.

Till sist. Vill absolut inte med mitt inlägg få dig att känna dig pressad att behålla. Kommer du fram till abort är det mest rätta är det förstås den vägen du ska följa. Men som sagt, att göra abort med stort tvivel kan få tuffa konsekvenser efteråt och det känner jag mig tvungen att varna för.

Kram och önskar dig lycka till <3 Bolla gärna mer tankar om du vill.

• Anonym (Röd elefant)
    Anonym (ambivalenta) skrev 2019-08-30 20:26:29 följande:

Åh tack snälla för din kommentar och dina ord! Jag tänker dessvärre så att det knakar men jag blir inte alls klokare av det. Jag har ju skärmat av så mina tankar existerar men jag förmår mig inte alls att ta ställning till dem utan där står det stilla.. Har ju även vant mig så mycket vid tanken på en abort så det känns nästan som att det genuint är det rätta beslutet, men som jag skrivit ovan så vet jag inte om det är min ?mur? och försvarsmekanism som talar eller om det är jag som har kommit till insikt med det för att det är mitt beslut. Under de senaste dagarna har det känts bättre att göra en abort just för resorna, ungdomen, spontaniteten, livet jag inte är klar med. Men då kan jag inte heller låta bli att fundera på hur mycket jag undermedvetet längtade efter detta barn fastän vi inte alls planerade det, men jag längtade in i framtiden efter den dagen då jag äntligen skulle vara gravid och nu när den dagen kom var jag superlycklig. Jag önskar att den känslan inte hade försvunnit alternativt att min insikt om en abort inte hade uppkommit i samband med mina föräldrars dagliga och ständiga tjat för fastän att jag numera har deras fulla stöd så vet jag ju inte om den insikten uppkom som ett resultat av deras åsikter eller om det på något vis ändå är vad jag vill. Jag pratar ständigt och konstant med min omgivning, kom för i övrigt precis hem från en långpromenad med mamma; under de senaste tre kvällarna har vi gått på sådana promenader och varje promenad går ut på att jag får ventilera, prata av mig, bolla med någon. Men jag känner tyvärr ingenting, önskar att jag om inget annat kunde gråta eller läsa/se/känna något som fick mig att vara som innan. Jag känner även att risken finns att jag fortfarande är känslokall imorgon och inte inser vikten och betydelsen av den första tabletten jag kommer ta för att sedan få grov ångest när allt kickar in, men då är det ju försent. Mamma frågade om det inte skulle hjälpa om vårdpersonalen imorgon var supertydliga med att förklara att det är en abort jag måste göra om jag sväljer detta, att det är det tabletten faktiskt är till för, att graviditeten avbryts och fostret dör etc men jag känner mig nästan känslokall inför allting så undrar om ens de orden skulle ta på mig.. Jag är oerhört rädd för att ångra mig och lägger vikt vid dina ord som definitivt är av betydelse, men eftersom att jag inte blir klokare av att jag får mer tid att fundera och eftersom att ingenting i min situation förändras så känner jag att det får bära eller brista imorgon vilket såklart är jättejobbigt, det känns som att singla slant om något såhär pass stort. Om det blir en abort och jag sväljer tabletten så finns risken att jag blir lättad eller känner att det är fast beslut under och efter hela processen, och likaså finns risken att jag känner mig ledsam, ångerfull eller rent av död inombords av en enorm sorg som uppkommer under eller efter allt. Jag har absolut ingen aning. Tusen tack för att du hjälper mig i detta! Kram

Du beskriver dina känslor och tankar bra och jag tror de är väldigt vanliga när man står inför det val du gör. Precis som du säger kan de ha uppkommit på grund av andras åsikter eller att du själv börjat tveka på om det är rätt att skaffa barn nu - och det är svårt för dig att veta vilket av dem som stämmer.

Jag tror inte det är helt ovanligt att man som gravid, oavsett vilken ålder man är i, känner rädsla över allt som man kommer att "förlora". Det är ju en stor omställning och handlar om något som kommer att finnas med en resten av sitt liv. Du säger att du var glad för graviditeten först och att du sen blivit mer "kall" samt börjar tänka på det som du kommer gå miste om.

Kanske bör du fråga dig själv ordentligt hur ditt liv kommer att se ut om du gör abort eller behåller. Skriva en lista för och emot båda alternativen, ungefär. Ibland kan det ge en bättre översikt över vad man vill. Vilket alternativ du än väljer kan du spara listan och senare i livet se vad som fick dig att göra valet.

När jag gjorde den abort jag nämnde i mitt förra inlägg så provade jag först att åka till mottagningen för att se hur det kändes där. När jag redan ville vända i dörren, visste jag att abort var fel och åkte hem igen. Fick dock så pass mycket kritik för mitt beslut att jag (tyvärr) återvände ett par dagar senare. Då ville jag fortfarande egentligen inte, men var ändå mer mentalt redo på något sätt. När jag fick tabletten svalde jag den men det var med stor ångest och en känsla av att det var hälften rätt, hälften fel.

Din situation är ju dock annorlunda då det är du själv som tvekar över om du vill behålla eller inte, medan det i mitt fall var omgivningen. Men menar på att ett sätt för dig kan vara att åka till mottagningen och se hur det känns där, när det väl blir verkligt så att säga. Precis som din mamma nämnde.

Och känner du då att det är fel, finns ju fortfarande mer tid att tänka. Tror det är viktigt att det just inte sker förhastat :) <3
  • Anonym (Röd elefant)
    Anonym (J) skrev 2019-09-02 13:10:07 följande:

Du får gärna citera forskningar du syftar på i dina olika inlägg.

Citat ur en relevant forskning :

(www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx )

De flesta kvinnor i Sverige gör abort eftersom de väljer att göra abort...

? Är det möjligt att få ge uttryck för lättnad?

Både svensk och internationell forskning visar att få kvinnor får besvär efter abort och att lättnad är den dominerande känslan [2, 18 ,20]. I vår uppföljningsstudie ett år efter abort framkommer att majoriteten av kvinnorna (36/58) inte upplevt några känslomässiga besvär efter ingreppet [2]. Gemensamt för dessa kvinnor var att de inte känt någon barnlängtan, beslutet hade varit relativt konfliktfritt och ofta givet från start. När beslutsprocessen och ingreppet var över dominerade känslor av lättnad, och fortfarande ett år efteråt upplevdes aborten som ett ansvarstagande och en lättnad.?

Men det finns en minoritet som pressas / tvingas till abort mot sin vilja , och just dessa kvinnor kan må dåligt.

? Vår uppföljningsstudie visade också att tolv kvinnor (12/58) upplevt krisreaktioner eller genomgått en sorgeprocess efter aborten [2]. Tre av dessa kvinnor hade gärna velat fullfölja den aktuella graviditeten, och ytterligare fem gav uttryck för en ambivalent barnönskan. Tungt vägande skäl gjorde att dessa kvinnor ändå valde att göra abort. Det visade sig att alla utom en av dessa kvinnor, som uppgav att hon tagit beslut om abort mot sin vilja, var nöjda med sina beslut ett år efter aborten. Fem av dem uppgav dock att de genomgått en sorgeprocess. De hade sörjt ett »barn« och sorgen uppfattades som en naturlig, sund och nödvändig reaktion. ?

? Det visade sig att alla utom en av dessa kvinnor, som uppgav att hon tagit beslut om abort mot sin vilja... ?

Samma gäller de flesta forskningar jag läste , och också personlig erfarenhet baserad på kvinnor jag pratade med.

Det är jättebra att vi har fri abort till vecka 18 om kvinnan som är gravid vill göra abort , men det är upp till henne att bestämma och inte för andra människor att bestämma över hennes huvud.

Det är en dålig argument att skriva till en en kvinna som inte vill göra abort / är väldigt osäker att ? majoriteten av kvinnor känner en lättnad ? eftersom just kvinnor som pressas till abort mot sin vilja brukar vara undantaget som inte känner lättnad utan tvärtom.

Håller helt med.

Om sköterskan på abortmottagningen hade sagt till mig att "enligt forskning kommer du mest sannolikt känna lättnad om ett år" hade det känts som ett hån idag två år senare, med allt dåligt mående jag fått gå och fortfarande går igenom.

För att jämföra med en annan abort jag gjorde som mycket yngre, där jag själv var helt säker på vad jag ville (även om det samtidigt kändes tungt), svalde tablett och lät dem skrapa mig utan några tveksamheter eller protester. DET var en abort som främst gett mig lättnad och väldigt få grubblerier över om det var rätt beslut eller inte. Jag har i princip aldrig ångrat det och tycker fortfarande i det stora hela att det var rätt beslut.

Men ska sägas, även då kände jag efteråt under lång tid en skuld och skam över att ha blivit gravid från första början. Jag var ung då som sagt och ville vänta med barn. Men för mig går det ändå inte att jämföra med om jag istället hade valt att vänta med barn utan att först ha blivit gravid och gjort abort över huvud taget.

Abort innebär inte enbart att "vänta med barn" utan faktiskt att välja bort något som kan bli till ett barn, vilket kan vara ett enormt jobbigt beslut att ta och som man i värsta fall ångrar. Tycker därför det blir lite fel när kvinnor som valt att skaffa barn när de blivit äldre råder yngre till abort, utan att över huvud taget ha upplevt en abort själv och veta vad det kan innebära.

Sedan förstår jag att tanken är god. Det man själv erfarar som det bästa/sämsta alternativet, vill man ju gärna rekommendera/inte rekommendera till andra. Jag som kände enorm tvekan vid min andra abort och som har mått skitdåligt efter det, vill ju inte gärna rekommendera abort till andra kvinnor som känner tvekan. Samtidigt som det gäller för mig att inte allt för mycket gå på mina egna känslor och tänka att min egen erfarenhet ska gälla för alla.

Nu handlar ju tråden om TS och jag tycket det var bra att hon lade aborten åt sidan när hon kände sådan stor tvekan. Jag hoppas att hon kommer fram till det bästa för henne och önskar lycka till :) <3
  • Anonym (Röd elefant)

Vad härligt att höra att allt slutade bra! :) 

Blev själv gravid någon månad efter att du skapade din tråd och hade också en del ambivalenta tankar den första veckan. Om jag verkligen var helt redo för detta, om det var rätt nu osv. Insikten om att det ska komma en ny människa till ens liv som man ska ansvara för, kan ju faktiskt vara lite läskig - samtidigt som det kan kännas otroligt kärleksfullt.

Nu är det drygt en månad tills min dotter föds (första barnet) och jag längtar jättemycket :) Allt behöver inte kännas tiptop till en början utan kan bli bra ändå.

Så skönt att ditt beslut blev det rätta! Kram till dig och familjen och lycka till!!! :) <3

Svar på tråden Abort eller behålla? (Deadline imorgon)