Inlägg från: Anonym (Ingen annan än du själv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ingen annan än du själv)

Abort eller behålla? (Deadline imorgon)

Det är ju ingen annan än du själv som kan veta hur du känner, som kan besluta om det här. För vissa kvinnor blir aborten ett livslångt trauma, för andra är det typ "inget". Det vanligaste är väl någonstans mittemellan, att man önskar att man inte hade "behövt" göra den, men att man ändå tycker att det var det vettigaste beslutet just då.

Det allra värsta är nog, om man ändrar åsikt senare i livet, och då får fruktansvärt dåligt samvete för det man gjort. T.ex. om man blir frälst. Antiabortrörelsen vinner också mark igen - på gott och ont. Det kan mycket väl bli så att de får pendeln att svänga, så att abort allmänt kommer att anses som något fruktansvärt hemskt om 20 år. Och då står du där med den hemligheten och den skulden... 

Om beslutet står och väger på grund av väldigt ytliga saker - som resor och fester - så skulle jag nog rekommendera att inte göra det. För det blir svårare att förlåta sig själv och leva med beslutet när man blir äldre - och eventuellt har ändrat åsikt om abort av någon anledning, religiös eller moralisk eller annan - ju mindre tungt vägande skäl man hade till aborten. 

Vad dina föräldrar tycker ska du inte bry dig om. Du har ditt eget liv att leva, och du är myndig. Det kan vara bra att veta, att när man väl fått barn så känner man sig oftast mycket vuxnare och mycket mer självständig i förhållande till sina föräldrar. Man är så att säga inte "barnet" längre, utan man blir en vuxen på samma nivå som de. Och då blir det ännu tydligare, att de inte behöver veta bättre.

Anonym (Mitt svar) skrev 2019-08-31 08:51:20 följande:

Hej! Vet inte om mitt svar kommer för sent..

Jag har varit i ungefär samma sits. Jag gjorde precis som du, skärmade av och stängde av alla känslor. I mitt fall var var det min sambo som tryckte på om abort, jag själv ville inget annat än att behålla från början. Jag utförde aborten i v 14, det är nu tre år sedan och det är tveklöst det värsta mest ångerfulla jag gjort i hela mitt liv. Efter aborten kom alla borttryckta känslor ikapp och jag hamnade i en krissituation. Jag lever dagligen med tankar om aborten, jag har tappat all livsglädje och känner bara sorg och jag är rädd för att den sorgen kommer att följa mig livet ut. Det här såklart min historia och mina känslor, kanske blir det annorlunda för dig... men snälla, tänk verkligen efter noga vad du vill innerst inne innan du sväljer den där tabletten så du inte för något du kan komma att ånga resten av ditt liv <3

Intressant (och hemskt, såklart) att så många kvinnor pressats till abort av barnafadern. Aborträtten marknadsförs ju som en rättighet för kvinnan av feministerna, men frågan är vem det är som utnyttjar den egentligen? Verkar ofta vara mannen. På kvinnans bekostnad. 

Kanske borde vi återinföra en utredning, eller i alla fall ETT samtal där kvinnan får vara ensam med en barnmorska, kurator eller läkare innan hon beviljas aborten? Så att hon får en chans att berätta att hon inte vill göra abort? Om hon då "inte beviljas" abort, så kan mannen inte göra något åt det. För få män skulle trots allt idag tvinga kvinnan att gå till en abortör på någon bakgata, om hon fått nej från sjukvården.

Man kan också se det som att många barn skulle räddas till livet...
    GGN skrev 2019-08-31 12:11:09 följande:

Det går fler tåg.

Det är faktiskt inte så säkert. Känner personligen flera som gjorde en abort som unga, som de fick ångra bittert sedan när de försökte bli gravida, och mensen bara kom... månad efter månad efter månad. Det skulle vara oerhört kymigt och grämigt om det skulle bli så, och man vet inte vem det blir så för. Även om fruktsamheten funkar som den ska i 20-årsåldern, så kan den ha gått ner mycket tills man börjar försöka bli gravid vid 32  eller 35. 
    GGN skrev 2019-08-31 17:36:07 följande:
    Och det var på grund av aborterna då eller?
    KAN det ha varit, även om det är ovanligt. Om personalen inte klarar hygienen, så förs ju bakterier upp i kvinnans underliv, som kan orsaka varbildningar och sedan sammanväxningar... Idag är risken ännu större på grund av stressen och alla multiresistenta bakterier. 

Det intressanta var annars, att hade de fött det där barnet som de så lättsinnigt kastade bort den där gången för 10 eller 15 år sedan, så skulle de inte ha varit barnlösa idag... De skulle ha haft ett barn i alla fall. Och ofta flera, eftersom många som hade fött barnet hade stannat med barnafadern och skaffat fler.
    Jw83 skrev 2019-08-31 09:13:27 följande:
    Hade jag fått barn då så hade jag inte kunnat ge mitt barn den bostad jag ville, min make hade inte kunnat vara föräldraledig nån längre tid. Jag hade inte haft ett välbetalt jobb och hade inte kunnat ge mina barn den uppväxt och de hobbys dom har idag. Jag hade inte heller levt med barnets pappa.

Kul att ni lyckades med allt trots åldern :) Men du är medveten om att ni är ett statistiskt undantag? Ett väldigt ovanligt undantag :)
    Nä, men det barnet du tog bort hade fått ett LIV. Han eller hon kanske hade föredragit det, även om det hade inneburit en uppväxt i lägenhet? Det är svårt att tänka sig så miserabla förhållanden i dagens Sverige, att det skulle vara bättre för barnet att inte födas alls... Att överhuvudtaget dra in materiella saker i den här debatten, är bara cyniskt och krasst. D.v.s. så länge vi snackar Sverige och inte Indien eller Columbia...

Jw83 skrev 2019-08-31 17:13:54 följande:
    Det är väldigt ovanligt att man tappar fertiliteten på det sättet.

De flesta som inte blir gravida vid 35 hade inte blivit gravida vid 20 heller. Modern forskning visar till och med att svenska kvinnor har som lättast att bli gravida strax över 30.
    Den forskningen skulle jag vilja se. Det är välkänt, att kvinnor är som mest fertila från c:a ett år efter första menstruationen och tio år framåt ungefär. Sedan minskar fertiliteten, först långsamt, sedan allt brantare för varje år efter 30.

Det finns flera orsaker till detta: det allmänna åldrandet som börjar tidigare än vad vi ofta tror, äggreserven som minskar för varje månad (vilket i sig påverkar hormoncyklerna, eftersom ägganlagen utsöndrar vissa hormoner), samt inte minst olika förändringar som kommer av kvinnans livsstil, och som ackumulerar för varje år. T.ex. följder av övervikt, rökning, alkohol, genomgångna könssjukdomar...
    Anonym (behåll) skrev 2019-08-31 21:41:17 följande:
    Fast om du hade en pojkvän när du var 21 så visste du ju inte att det inte var han du skulle leva med resten av livet. Om du visste det, så är din situation annorlunda.
    Det är lätt att med backspegel i hand säga att man gjorde rätt, men utan kunskap om framtiden är allt man gör potentiellt lika rätt.
    Nu fick du aldrig de fantastiska barn du skulle haft om du skaffat barn tidigt i livet med annan pappa till dem. De barnen fick inte uppleva att under livets gång skaffa gård, häst mm, och tillsammans kunna glädjas åt stegvis framgångar.
    Jag förstår att du är glad över dina val och har det bra. Toppen! Det är däremot inte alltid positivt för alla att vänta med barn tills "alla bitar är på plats". Själv önskar jag att jag fått barn tidigare, mellan 25-30 år, för då skulle jag skaffat fler. Nu har jag två som jag fick vid 35 och 38 års ålder, vilket enligt mig är aningen för sent.
    Nja, jag tycker faktiskt att det ÄR vettigt att vänta tills man har i alla fall en del på plats - det viktigaste är dock relationen, inte det materiella. MEN detta gäller ju medan man fortfarande har ett val. När ett foster väl finns i ens livmoder, så är det ju en egen, unik individ.

DEN individen kan inte komma tillbaka senare om man dödar den nu, och då få uppleva kärnfamilj, gård på landet och egen häst... och den skulle nog välja livet, som sagt, även om det innebar en hel uppväxt i en lägenhet. Det skulle nog nästan alla. Skulle inte du ha gjort det, om du hade fått välja mellan att växa upp i lägenhet utan egen häst och ha en pappa som du bara såg varannan helg, och att dödas innan du fick födas?

Anonym (J) skrev 2019-09-07 11:21:24 följande:
    Precis. Jag är helt för fri aborträtt för kvinnor , men jag finner oerhört smaklöst när folk försöker övertala / pressa kvinnor att göra abort mot sin vilja och dessutom syftar på forskningar som egentligen säger tvärtom.

JW83 är inte den första på FL som skriver att ? kvinnor känner lättnad efter abort ? men samtidigt glömmer den lilla lilla detaljen att det gäller nästan uteslutande kvinnor som gjorde abort frivilligt.

Det är också vanligt att män / kvinnor som som aldrig gjort abort/kvinnor som gjorde abort frivilligt postar inlägg om att hur lätt och enkelt det är att göra abort.

Det är någonting som bara människor som har erfarenhet kan veta.

Jättebra att TS bokade av aborten.

Oavsett hur hon gör / gjort senare.

Om hon tänker genom situationen och väljer själv att göra abort blir det ändå inte samma sak som om hon gjorde abort helt och hållet mot sin vilja.
    Japp. Det finns även många som ångrar den där aborten hela livet. T.o.m. kvinnor som gjorde en (illegal) abort, på den tiden då det hade varit förfärligt skamligt att bli ensam mor. Men de säger ändå nu på gamla dagar, att de borde ha fött det där barnet ändå, trotsat den gifte älskaren och föräldrarna som drev på att den skulle göras, och bitit huvudet av skammen. I stället för att hela tiden undra om det hade varit en flicka eller en pojke, och tänka på hur gammal han eller hon skulle ha varit nu, om det hade funnits barnbarn... INGET kan vara värre än den ångern. 
    Anonym (Röd elefant) skrev 2019-09-02 15:54:29 följande:
    Håller helt med.

Om sköterskan på abortmottagningen hade sagt till mig att "enligt forskning kommer du mest sannolikt känna lättnad om ett år" hade det känts som ett hån idag två år senare, med allt dåligt mående jag fått gå och fortfarande går igenom.

För att jämföra med en annan abort jag gjorde som mycket yngre, där jag själv var helt säker på vad jag ville (även om det samtidigt kändes tungt), svalde tablett och lät dem skrapa mig utan några tveksamheter eller protester. DET var en abort som främst gett mig lättnad och väldigt få grubblerier över om det var rätt beslut eller inte. Jag har i princip aldrig ångrat det och tycker fortfarande i det stora hela att det var rätt beslut.

Men ska sägas, även då kände jag efteråt under lång tid en skuld och skam över att ha blivit gravid från första början. Jag var ung då som sagt och ville vänta med barn. Men för mig går det ändå inte att jämföra med om jag istället hade valt att vänta med barn utan att först ha blivit gravid och gjort abort över huvud taget.

Abort innebär inte enbart att "vänta med barn" utan faktiskt att välja bort något som kan bli till ett barn, vilket kan vara ett enormt jobbigt beslut att ta och som man i värsta fall ångrar. Tycker därför det blir lite fel när kvinnor som valt att skaffa barn när de blivit äldre råder yngre till abort, utan att över huvud taget ha upplevt en abort själv och veta vad det kan innebära.

Sedan förstår jag att tanken är god. Det man själv erfarar som det bästa/sämsta alternativet, vill man ju gärna rekommendera/inte rekommendera till andra. Jag som kände enorm tvekan vid min andra abort och som har mått skitdåligt efter det, vill ju inte gärna rekommendera abort till andra kvinnor som känner tvekan. Samtidigt som det gäller för mig att inte allt för mycket gå på mina egna känslor och tänka att min egen erfarenhet ska gälla för alla.

Nu handlar ju tråden om TS och jag tycket det var bra att hon lade aborten åt sidan när hon kände sådan stor tvekan. Jag hoppas att hon kommer fram till det bästa för henne och önskar lycka till :) <3
    Ja, jag håller med. Jag anser att det är stor skillnad mellan a) hur "dåliga" förhållandena får vara när man medvetet skaffar sig barn och b) hur "dåliga" förållandena måste vara för att en abort ska vara ett godtagbart alternativ.

I a) bör man helst ha i alla färdig utbildning, ha arbetat tillräckligt länge för att få fp, vara gift eller åtminstone sambo med en man som visar alla tecken på att bli en bra pappa, ha en vettig bostad och en slant på banken. 

I b) är det egentligen bara om pappan inte finns med, eller ännu värre är någon som kan bli våldsam, som jag tycker att det är OK med abort. OBS detta gäller Sverige, där det går att få socialbidrag o.s.v...
    Anonym (ambivalenta) skrev 2020-05-22 23:42:40 följande:

Hej - vet inte om någon kommer se detta men ville bara säga att jag mår bättre än någonsin med min dotter på två månader bredvid mig. Förlossningen gick alldeles utmärkt och hon har förgyllt varje sekund av mitt liv sedan dess. Tusen tack till er alla ännu en gång och kram från oss två??

Där ser man! Grattis! :)

Ja, jag tror också att i de allra flesta fallen när kvinnor funderar på abort, så skulle det gå alldeles utmärkt om de valde att föda. Och de skulle slippa skuldkänslorna också, som måste komma förr eller senare. Kanske inte när man är mitt i livet och har fullt upp med det timliga, men på äldre dagar när man börjar fundera på det hinsides...
Svar på tråden Abort eller behålla? (Deadline imorgon)