• Ymer89

    Navelbråck som påverkar

    Har en son på 7v som efter att jag käkat färsk lök skrikit sig till ett navelbråck. Sedan dess har han ont i magen och väldigt, väldigt svårt för att bajsa. Har fått hjälpa med pysventil (helt ok enligt Bvc) Han ammas och får ersättning 1-2 ggr på kväll/natt. Har börjat lägga olja i ersättningen för att det skall smörja.

    Fick tips att sätt en stor knapp för bråcket så han kan få bukstöd - då har det tvåggr resulterat i bajsblöja och nöjd bebis. Försökt googla om det är ett bra tillvägagångsätt eller ej? Erfarenheter?

    Har varit i kontakt med Bvc som rekommenderade laktulos - ej vågat prova det ännu då det kan röra runt ännu mer i magen sa hon på Bvc. Erfarenheter?

    Han är inte hård i magen men när han inte får bajsa på länge blir det lite tjockare än vanligt. Känner mig desperat i att få igång bajsningen igen! Tycker så synd om honom.

  • Svar på tråden Navelbråck som påverkar
  • Mammaheltid

    Hej!

    Har en son på snart 8månader som fick navelbråck när han var späd.

    Läste att barn kan få det för att magmusklerna inte är tillräckligt starka och inte sitter ihop pga. navelsträngen har suttit mellan. Men med tiden

    när de börjar bli mer rörliga (ca 3-4mån) börjar glappet och bråcket minska och sen försvinna helt.

    Vår son hade en ovanligt tjock navelsträng så det blev en stor navelbråck också. När navelsträngen hade lossnat var det ännu en liten stump kvar under den som fallit av och då fick sköterskan till slut använda sig av silvernitrat för att den ytterligare skulle torka ihop och falla av.

    Min son hade (trodde jag) svårt att bajsa och tryckte och tryckte på. Men jag kom på att han svalde mycket luft när han ammade. Jag behövde vara jätte noga med att få honom att rapa efter varje ammning. Extra svårt var det på natten. Jag brukade också massera magen både med händerna medurs och genom att röra hans egna ben upp och ner samt cykla. (Finns videon att hitta på hur man gör)

    Fick lära mig att slutmusklerna runt anus på bebisar är slutet och de måste lära sig att kontrollera och slappna av den funktionen. Därför trycker de på men kommer inte något. Därför är också pysventil bra.

    När det gäller bråck fick jag också höra om knapp eller kikärta eller gasbinda eller gördel osv. osv. Men jag läste att studier visar ingen skillnad på bättring. Kroppen sköter det lika bra själv helt enkelt.

    Om man däremot trycker ihop magen för mycket (med gördel) kan man hindra att bebis andas bra, därför att deras bröstkorgar är små och de andas genom att spänna ut ända ut i magen. (titta på din bebis andning och du kommer att se att magen rör sig). Jag gjorde slutligen ingenting på bråcket även om det såg jätte läskig ut (och det var jobbigt att inte göra något).

    När han började bli rörlig så gick det bort av sig självt nära 3mån.

    Men... alla bebisar är annorlunda. Min bebis bajsade varje dag när han var så liten som din även om han fick kämpa på. Bråcket blev större och större ett tag men hjälp att rapa hindrade att den blev ännu större till sist, för att det hjälpte mot tryckandet.

    Han har bara börjat bli trög i magen nu vid 6månaders i samband med att han började äta.

    Jag föreslår ingenting, men jag hoppas att du får någon slags känsla av stöd och kamratskap.

    Och möjligen lite tröst.

    Det är rätt vanligt med bråck även om man inte pratar om det så mycket.

    Kram

  • Mammaheltid

    Ps: har provat laktulos nu som större 6mån. Funkar jättebra kan rekommendera (dock endast i nödfall).

    Men som sagt han var 6mån+ när jag behövde och därmed provade laktulos.

  • Ymer89

    Tusen tack för ditt svar! Bara skönt o känna att man inte är själv. Hur lärde sig din son att slappna av i slutmusklerna? Löste det sig av sig självt - med hjälp av Windi såklart - hur lång tid tog det?

  • Ymer89

    Tusen tack för ditt svar! Bara skönt o känna att man inte är själv. Hur lärde sig din son att slappna av i slutmusklerna? Löste det sig av sig självt - med hjälp av Windi såklart - hur lång tid tog det?

  • Ymer89

    Tusen tack för ditt svar! Bara skönt o känna att man inte är själv. Hur lärde sig din son att slappna av i slutmusklerna? Löste det sig av sig självt - med hjälp av Windi såklart - hur lång tid tog det?

  • Ymer89

    Tusen tack för ditt svar! Bara skönt o känna att man inte är själv. Hur lärde sig din son att slappna av i slutmusklerna? Löste det sig av sig självt - med hjälp av Windi såklart - hur lång tid tog det?

  • Mammaheltid

    Hej

    förlåt att jag inte svarat. Jag har inte loggat in på ett tag.

    Jo han lärde sig själv efter ett tag. Det finns inget man kan göra förutom som du säger pysventil men det använde inte jag utan jag var flitig på att hjälpa honom att rapa så att han bara tryckte på när han verkligen ville bajsa och inget annat (prutt). Men min pojke helammade och blev aldrig förstoppad. Han bajsade en gång om dagen varje dag när han var i den åldern.

    Jag rekommenderar laktulos för det hjälper verkligen mot förstoppning. Fast det står på där att man ska först prata med läkare. Bvc brukar också rekommendera laktulos ibland.

  • Mammaheltid

    Minns inte riktigt hur lång tid det tog. Just då kändes det evigt men det går över. Vet att det känns jobbigt men heja heja!!! det löser sig tids nog. ????

  • Ymer89

    Det har löst sig! Slopade det enda mål ersättning vi körde och helammar. Ger även Sempers magdroppar. Tog 3-4 dagar sen kom allt igång av sig självt. Nu får det gärna bajsas högt och lågt för lättnaden över varje bajs är fortfarande fantastisk ????????

Svar på tråden Navelbråck som påverkar