• Anonym (pappa)

    När barnen ska börja träffa umgängeföräldern igen. Vad gäller?

    Mina barn har inte träffat sin mamma på tre år av förklarliga skäl. Nu är hennes livssituation förändrad och barnen ska successivt börja ha mer umgänge.

    Men vad gäller?

    Hon ställer nu krav (innan umgänget ens kommit igång) att vi ska dela upp deras tillhörigheter. Jag har erhållit underhållsstöd från Försäkringskassan under denna tid och hon menar att hon genom detta betalat hälften. Hon vill att kläder och leksaker ska delas upp lika. Men vad kan man anse att hon betalat via underhållsstödet och vad jag betalat från egen ficka?

    Barnen har bland annat fått ganska dyra leksaker i julklapp som jag ogärna vill skicka till henne. Bland annat en stor bilbana för närmare tusen kronor och en radiostyrd bil för över tusen kronor.

    Kläder. Är det något som ska delas? De kommer alltså börja vara tillsammans med henne dagtid endast för att sedan successivt utökas.

    Hon vill även ha hälften av deras möbler såsom en våningssäng de har och en byrå. Jag får då behålla en förvaringsmöbel, tv-bänk och skrivbord. Kan man anse att dessa saker också är betalade via underhållet?

    Tv-spelskonsol vill hon också ha så får jag behålla surfplattan. Även en TV vill hon ha för det hade barnen när vi bodde ihop.

    Hon kräver att få saker som inte finns kvar längre som barnen växt ifrån och när jag säger att jag slängt en del och sålt en del så vill hon ha pengar för detta. Bland annat deras gamla kläder som jag delvis sålt och delvis skänkt bort. Hon anser att hon via underhållet betalat hälften av dessa och vill ha hälften av det jag sålt dem för. Är det rimligt?

  • Svar på tråden När barnen ska börja träffa umgängeföräldern igen. Vad gäller?
  • Pierott

    Nej, hon får betala sina egna saker. Vill du vara snäll kan du skicka med lite kläder, men hon har inte rätt till saker. Det är hennes uppgift att själv skaffa saker åt sina barn.

  • Anonym (Nej)

    Du kan se det som att jag mfl medmänniskor betalat underhållet via vår skattesedel. Min del får du behålla.

    Det har väl på sin höjd räckt till lite mat.

    Alltså nej, hon har helt fel. Ge henne ingenting, som inte handlar om extrakläder för dagen eller saker barnen vill ha med. Och då skall de med tillbaks till dig. Ge henne inga pengar!

  • Lilyje

    Men gud, vad är det för fel på henne?

    NEJ hon har ingen rätt till grejerna, hon får skaffa egna saker att ha i sitt hem.

    Hon har ju haft gott om tid att spara ihop till saker om hon inte haft barnen på tre år, och även om hon hade betalt underhållet istället för försäkringskassan så hade hon gått på plus, för underhållet täcker knappast hälften av utgifterna när det kommer till barn.

    Spar all kommunikation ifall hon börjar krångla i framtiden.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • BurningDiamond

    Eftersom mamman aldrig kommer tro att du har rätt så tycker jag att du ska lyfta frågn på ett samarbetssamtal hos familjerätten. Kanske hon kommer förstå att hon har fel när "utomstående" talar om vad som gäller?

  • Giftskåneman
    BurningDiamond skrev 2019-09-01 05:39:14 följande:

    Eftersom mamman aldrig kommer tro att du har rätt så tycker jag att du ska lyfta frågn på ett samarbetssamtal hos familjerätten. Kanske hon kommer förstå att hon har fel när "utomstående" talar om vad som gäller?


    Håller med.
  • Anonym (Q)
    BurningDiamond skrev 2019-09-01 05:39:14 följande:

    Eftersom mamman aldrig kommer tro att du har rätt så tycker jag att du ska lyfta frågn på ett samarbetssamtal hos familjerätten. Kanske hon kommer förstå att hon har fel när "utomstående" talar om vad som gäller?


    Det var ett jättebra förslag som faktiskt har potentialen att även hjälpa mamman att förstå.

    Men om (och endast om) du har hyfsad ekonomi så kanske det inte är alltför stor uppoffring från din sida att lägga några hundralappar på att hjälpa henne med att fixa iordning så att barnen har någonstans att sova, något ombyte och några leksaker även hos henne. Second hand och extragrejer menar jag - hör runt i bekantskapskretsen om någon har en extra våningsäng typ. Får barnen en tryggare och smidigare övergång kommer det att vara lättare för alla inblandade. Du har ingen skyldighet gentemot mamman att göra det här (med undantag för kläderna de använder kanske), utan det skulle vara för dina barns och din egen skull. 
  • Anonym (A)
    BurningDiamond skrev 2019-09-01 05:39:14 följande:
    Eftersom mamman aldrig kommer tro att du har rätt så tycker jag att du ska lyfta frågn på ett samarbetssamtal hos familjerätten. Kanske hon kommer förstå att hon har fel när "utomstående" talar om vad som gäller?
    Håller med
  • Anonym (K)

    Du har knappast betalat allt hon vill ha med underhållstödet.

    Bara säg nej.

    Som Q skriver kan du kanske hjälpa lite för barnens skull , men det är absolut inte rimligt att ge henne hälften av allt.

    Och det är viktigt att du sätter ner foten och inte låter exet bestämma över dig.

    Varken du eller barnen mår bra av detta i långa loppet.

  • Anonym (Förälder)

    Hon har inte betalt ett dugg, de pengarna betalas ju av skattepengar.

    Så min del kan du också behålla.

    Skrattretande med dessa människor (detta är tråd 2 med typ samma innehåll).

    Mitt barns biopappa var likadan, jag skulle köpa julklappar för underhållet enligt honom för så var det och då skulle de julklapparna vara från honom.
    Kan säga att kvinnan på FK skrattade så hårt att hon nästan ramlade av stolen.

    Hon får köpa sina egna saker åt barnen såväl innan som under umgänge.
    Hon ska hämta och lämna om inget annat är enligt lag/bestäms av er.

    Blir fruktansvärt irriterad på dessa nollor.

  • Anonym (pappa)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-09-02 07:04:39 följande:

    Hon har inte betalt ett dugg, de pengarna betalas ju av skattepengar.

    Så min del kan du också behålla.

    Skrattretande med dessa människor (detta är tråd 2 med typ samma innehåll).

    Mitt barns biopappa var likadan, jag skulle köpa julklappar för underhållet enligt honom för så var det och då skulle de julklapparna vara från honom.

    Kan säga att kvinnan på FK skrattade så hårt att hon nästan ramlade av stolen.

    Hon får köpa sina egna saker åt barnen såväl innan som under umgänge.

    Hon ska hämta och lämna om inget annat är enligt lag/bestäms av er.

    Blir fruktansvärt irriterad på dessa nollor.


    Nu när du nämner julklappar så var det samma här. Hon ansåg att jag ska skriva med hennes namn på julklapparna som jag köpt då hon betalar underhåll. Jag sa nej till det och det blev ett jävla liv.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (pappa) skrev 2019-09-02 07:54:44 följande:
    Nu när du nämner julklappar så var det samma här. Hon ansåg att jag ska skriva med hennes namn på julklapparna som jag köpt då hon betalar underhåll. Jag sa nej till det och det blev ett jävla liv.
    Vad är det med dessa människor?
    På riktigt alltså.

    De bidrar inte med en spänn, för det från FK är inte från den andre föräldern OM de inte betalar tillbaka det.

    Mitt barns pappa betalar själv till mig men vill han ge julklappar så får han ändå köpa det själv.
    Nötter!!

    Bra att du sa nej och sen kan hon hålla låda hemma.
    Fråga om hon tror att underhållet är på flera 1000 kronor.


Svar på tråden När barnen ska börja träffa umgängeföräldern igen. Vad gäller?