• Anonym (Oroli­g)
    Sun 1 Sep 2019 08:44
    1246 visningar
    17 svar
    17
    1246

    Orosanmälan

    Jag har ledsnat rejält på hur min systers barn lever och känner att nu är det okej att markera och kommer göra en orosanmälan. Pappan super varje helg och måste dricka folköl varje dag. Mamman är helt förkrossad men gör inget åt saken det är bråk och tjafs ofta och jag blir ledsen för barnens skull.

    Hur gör jag en orosanmälan? Vill helst vara anonym även om dom vet exakt hur jag tycker och tänker.

  • Svar på tråden Orosanmälan
  • Anonym (C)
    Sun 1 Sep 2019 08:57
    #1
    +2

    Gå in på kommunens hemsida och vidare till socialtjänsten så hittar du info om hur du gör orosanmälan.

  • Anonym (Ehmm.­.)
    Sun 1 Sep 2019 09:05
    #2
    -1

    Skitbra, du har säkert fler syskon och andra släktingar för denna syster ser du aldrig mer!

    Anmäl med ditt namn, hon kommer ändå fatta vem du är när hon läser din anmälan.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sun 1 Sep 2019 09:19
    #3
    +1
    Anonym (Ehmm..) skrev 2019-09-01 09:05:27 följande:

    Skitbra, du har säkert fler syskon och andra släktingar för denna syster ser du aldrig mer!

    Anmäl med ditt namn, hon kommer ändå fatta vem du är när hon läser din anmälan.


    Jag har fler syskon det stämmer och dom liksom jag känner att det inte är hållbart mer för barnen. Att ständigt se sin pappa onykter eller att mamma och pappa bråkar mår ingen i den familjen bra av.
  • Sun 1 Sep 2019 09:29
    #4
    +2
    Anonym (Ehmm..) skrev 2019-09-01 09:05:27 följande:

    Skitbra, du har säkert fler syskon och andra släktingar för denna syster ser du aldrig mer!

    Anmäl med ditt namn, hon kommer ändå fatta vem du är när hon läser din anmälan.


    Vilken insktänkt attityd.

    Du menar alltså att det är bättre att barn far illa framför att soc ska kopplas in. Det om något är  en fantastisk attityd.
  • Anonym (Ehmm.­.)
    Sun 1 Sep 2019 10:16
    #5
    -1
    BurningDiamond skrev 2019-09-01 09:29:34 följande:

    Vilken insktänkt attityd.

    Du menar alltså att det är bättre att barn far illa framför att soc ska kopplas in. Det om något är  en fantastisk attityd.


    Barnen kommer verkligen fara illa när ts kopplar in soc. Det är tragiskt när den egna familjen inte ens hjälper sina närmaste.

    Dessa barn kommer få ett h-vete och det beror enbart på ts!

    Varför hjälper man inte sina nära och kära? Hatar du din syster ts?
  • Anonym (Stora­syster­)
    Sun 1 Sep 2019 10:24
    #6

    Eller så åker de till din syster, talar om att du tänker ta med henne och barnen till dig.

  • Sun 1 Sep 2019 10:24
    #7
    +1
    Anonym (Ehmm..) skrev 2019-09-01 10:16:27 följande:

    Barnen kommer verkligen fara illa när ts kopplar in soc. Det är tragiskt när den egna familjen inte ens hjälper sina närmaste.

    Dessa barn kommer få ett h-vete och det beror enbart på ts!

    Varför hjälper man inte sina nära och kära? Hatar du din syster ts?


    Vart läser du att ts inte försökt hjälpa sin syster?
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sun 1 Sep 2019 10:47
    #8
    Anonym (Storasyster) skrev 2019-09-01 10:24:35 följande:

    Eller så åker de till din syster, talar om att du tänker ta med henne och barnen till dig.


    Andra familjemedlemmar har öppnat sitt hem åt henne men hon vill ej ha våran hjälp.
  • Anonym (Menva­?)
    Sun 1 Sep 2019 10:53
    #9
    +2
    Anonym (Ehmm..) skrev 2019-09-01 10:16:27 följande:

    Barnen kommer verkligen fara illa när ts kopplar in soc. Det är tragiskt när den egna familjen inte ens hjälper sina närmaste.

    Dessa barn kommer få ett h-vete och det beror enbart på ts!

    Varför hjälper man inte sina nära och kära? Hatar du din syster ts?


    Struntprat! H-vetet är det liv de lever i nu. Alkholmissbruk och ständiga bråk är knappast någon bra uppväxtmiljö!
  • nernu
    Sun 1 Sep 2019 22:53
    #10

    Ge systern en chans att vara delaktig. Kör med öppna kort och säg att antingen följer hon med till socialtjänsten och ansöker om hjälp eller så gör du en anmälan.

  • Sun 1 Sep 2019 23:28
    #11
    +1

    Socialtjänsten måste hantera alla orosanmälningar men det ger mer tyngd om du kan stå för den och inte vara anonym. Om din syster ändå kommer förstå att det är du så skulle jag fundera om du inte lika bra kan säga ditt namn. Om du ändå väljer att vara anonym så får du vara noga med att inte uppge ditt namn eller din relation till barnen för om soc får de uppgifterna så kan du inte vara anonym då soc inte får undanhålla info som de fått om det inte är så att det skulle kunna innebära allvarlig fara för anmälaren om uppgifterna röjs. Det är större chans att anmälan läggs ner om den är anonym och soc inte har någon annan kännedom.

  • Anonym (Jenny­)
    Sun 1 Sep 2019 23:36
    #12

    Vet ju absolut inte hela situationen och att supa sig full när barnen är med är ju absolut inte bra.. Men att dricka folköl varje dag känns ju inte så farligt? Fast beror ju såklart på hur många. Min pappa drack alltid öl eller vin till maten och jag känner många med barn som gör det.

    Jag själv gör inte det varje dag men det händer om man hälsar på nån vän eller nån vän hälsar på oss och vi har barnen med.

    Menar alltså INTE dricka sig full men dricka något glas.

    Och det är ju inte alls bra om föräldrarna bråkar mycket eller om pappan blir aggressiv.

    Har hört en del skräckhistorier om soctanter så tycker ju att du ska prova annat först, som nån skrev att erbjuda systern och barnen att flytta hem till dig ett tag? Eller försöka hjälpa henne lämna mannen på något annat sätt? Slår han henne också? Och hur är hon med barnen?

    Om inget annat hjälper och du märker att barnen verkligen far illa får du väl göra en orosanmälan iallafall.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 2 Sep 2019 07:01
    #13
    Anonym (Jenny) skrev 2019-09-01 23:36:57 följande:

    Vet ju absolut inte hela situationen och att supa sig full när barnen är med är ju absolut inte bra.. Men att dricka folköl varje dag känns ju inte så farligt? Fast beror ju såklart på hur många. Min pappa drack alltid öl eller vin till maten och jag känner många med barn som gör det.

    Jag själv gör inte det varje dag men det händer om man hälsar på nån vän eller nån vän hälsar på oss och vi har barnen med.

    Menar alltså INTE dricka sig full men dricka något glas.

    Och det är ju inte alls bra om föräldrarna bråkar mycket eller om pappan blir aggressiv.

    Har hört en del skräckhistorier om soctanter så tycker ju att du ska prova annat först, som nån skrev att erbjuda systern och barnen att flytta hem till dig ett tag? Eller försöka hjälpa henne lämna mannen på något annat sätt? Slår han henne också? Och hur är hon med barnen?

    Om inget annat hjälper och du märker att barnen verkligen far illa får du väl göra en orosanmälan iallafall.


    Den här mannen, om jag ens kan kalla honom det börjar dricka fredag när han kommer hem sen lördag och ibland även söndagar eller så ligger han och sover söndagar för han.är trött efter helgens bravader. Inte sällan så drar han fredag eller lördag och dyker upp någon dag senare efter att ha varit och festat med sina vänner, då slipper ju barnen se han dricka men då oroar dom sig över var han tagit vägen i stället.

    Vi pratar här om minst 3 folköl per dag men oftast minst 6, varje kväll. Jag tänkte också först en folköl gör väl inget men sen är det ju större mängder.

    Min syster och mamma har erbjudit sig att hon kan bo hos dom men hon känner att hon vill inte slita upp barnen från "tryggheten" sen bo ett tag hos någon och sen flytta igen. Hon år väldigt medberoende. Har inte hört att han slår henne men psykisk misshandel från båda håll förekommer nog.
  • Anonym (Annik­en)
    Sun 15 Sep 2019 14:08
    #14
    +2

    Tycker absolut att du ska anmäla, både för barnens skull och din systers. Jag vet av egen erfarenhet hur otroligt svårt det är att bryta och ta sig ur en situation som hennes. Kanske är hon rädd att en separation innebär att han ska vara ensam med barnen varannan vecka och tänker att de är tryggare om hon stannar med dem i helvetet. När hon väl kommer ur sin destruktiva situation kommer hon vara tacksam. Och om socialtjänsten uppmärksammar hans tillstånd kommer han antingen tvingas ta itu med sina problem för att kunna ha hand om barnen, eller så kommer de få vara med din syster. Oavsett så får barnen det bättre, din syster likaså.

  • Anonym (A)
    Sun 15 Sep 2019 14:12
    #15
    nernu skrev 2019-09-01 22:53:57 följande:
    Ge systern en chans att vara delaktig. Kör med öppna kort och säg att antingen följer hon med till socialtjänsten och ansöker om hjälp eller så gör du en anmälan.
    Håller med
  • Sun 15 Sep 2019 14:21
    #16
    +1

    Skulle också köra med öppna kort. Säg till henne att du är ordentligt orolig och att du vill hjälpa henne, men om inget förändras eller hon söker hjälp så kommer du att vara tvungen att anmäla.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Mon 23 Sep 2019 07:23
    #17
    Anonym (Anniken) skrev 2019-09-15 14:08:07 följande:

    Tycker absolut att du ska anmäla, både för barnens skull och din systers. Jag vet av egen erfarenhet hur otroligt svårt det är att bryta och ta sig ur en situation som hennes. Kanske är hon rädd att en separation innebär att han ska vara ensam med barnen varannan vecka och tänker att de är tryggare om hon stannar med dem i helvetet. När hon väl kommer ur sin destruktiva situation kommer hon vara tacksam. Och om socialtjänsten uppmärksammar hans tillstånd kommer han antingen tvingas ta itu med sina problem för att kunna ha hand om barnen, eller så kommer de få vara med din syster. Oavsett så får barnen det bättre, din syster likaså.


    Detta är den stora anledningen till att jag vill göra anmälan, som du säger är hon rädd för en separation då han vill ha barnen varannan vecka och hon är nog rädd för en separation överhuvetaget. Jag tänker som dig blir soc involverade och han vill ha barnen kommer dom ha mer koll.
Svar på tråden Orosanmälan