• Anonym (Anonym)

Stel i nacken, yrsel, feber och förkylning

Hej

Är orolig för en grej. Fick ont i halsen i torsdags, trött och orkeslös och feber. Sedan försvann halsontet. Blev snorig och täppt istället. Är väldigt yr, känns liksom ostabilt att gå ens. Är också väldigt stel i nacken. Kan inte få ner nacken så långt, när jag kollar ner. Det bara sträcker i nacken då om jag försöker tvinga ner den. Men det går inte då heller hur mycket jag än försökte. Har ca 38 i feber, haft hela tiden.

Gick till jouräkarcentralen häromdagen. Det var en läkare som i princip undrade vad jag var orolig för. Han gjorde lite tester, där jag fick tex ta på min näsa osv. Sen det enda provet de tog var snabbsänkan. Sen fick jag hem. Han hade inte ens en förklaring till varför det var så. Jag frågade honom vad jag skulle göra, om jag tex skulle deixka mer ta Alvedon osv som vanligt. Sa att jag inte hade druckit sen kl 10. Då var kl 8 på kvällen. Men han sa att det inte behövdes. Att vissa dricker så lite bara.

Han kändes en aning oseriös? Eller är det bara jag

Klart man ska dricka? Det reagerade jag rätt mycket på. Jag blir också ledsen för att han inte ens hade en förklaring eller aning om vad det kunnat vara.

Kan man vara sån med vänlig förkylning? Min nacke har varit så stel och yrsel i 4 dagar nu. Kan inte komma ihåg att jag varit så stel i nacken innan. Har också fått göra att jag kanske har sträckt mig. Sträckt mig!?? När då? Det känns inte ens likadant.

Blir så ledsen.

• Svar på tråden Stel i nacken, yrsel, feber och förkylning
  • Anonym (Anonym)

Alltså, han tjatade hela tiden vad jag var orolig för. Det sa han säkert 4-6ggr. Om man kan bli sådan av förkylning kan väl läkaren säga det än att man måste läsa på nätet och fundera själv. Han frågade vad jag trodde det kunde bero på. Det ska väl inte han säga till mig. Tycker bara det är riktigt dåligt.

• Anonym (Mexi mini)

Stelhet i nacken och svårigheter att böja huvudet framåt borde tas på allvar. Kan det vara så att han inte tyckte att ditt allmäntillstånd såg tillräckligt oroande ut? Du kan alltid be om en ny läkare (second opinion). 

För att utesluta hjärhinneinflammation, TBE, borrelia. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Mexi mini) skrev 2019-09-01 12:26:00 följande:

Stelhet i nacken och svårigheter att böja huvudet framåt borde tas på allvar. Kan det vara så att han inte tyckte att ditt allmäntillstånd såg tillräckligt oroande ut? Du kan alltid be om en ny läkare (second opinion). 

För att utesluta hjärhinneinflammation, TBE, borrelia. 

Håller med dig. Ja, tror det var därför han inte gjorde något mer. Men som sagt det enda han kollade var snabbsänkan. Känns bara lustigt.
  • Anonym (Mia)

Stel nacke, huvudvärk och feber hade jag när jag fick borrelia. Kolla upp det snabbt, ju snabbare du får medicin vid ev. borrelia, desto bättre är prognosen.

Ibland kan man få fästingfeber med borrelia och då får man en sommarförkylning.

• Anonym (A)
    Anonym (Mia) skrev 2019-09-01 14:50:43 följande:
    Stel nacke, huvudvärk och feber hade jag när jag fick borrelia. Kolla upp det snabbt, ju snabbare du får medicin vid ev. borrelia, desto bättre är prognosen.

Håller med, kolla upp det snabbt
  • Anonym (Anonym)

Har inte haft en fästing på länge. Måste man inte haft det isåfall?
  • Anonym (Anonym)

Inte vad jag vet iallafall
  • Pope Joan II

Om du vet att det är bra att dricka mycket när du är sjuk, varför gör du inte det då?

• Anonym (Anonym)
    Pope Joan II skrev 2019-09-01 15:27:28 följande:

Om du vet att det är bra att dricka mycket när du är sjuk, varför gör du inte det då?

Det gör jag. Men just då hade jag inte gjort det.
  • Anonym (Anonym)
    Pope Joan II skrev 2019-09-01 15:27:28 följande:

Tycker du ändå en läkare ska säga så eller?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-09-01 15:06:56 följande:

Har inte haft en fästing på länge. Måste man inte haft det isåfall?

Inget bett av broms eller liknande?

Annars kan det vara något annat virus. Har du legat konstigt/bytt kudde? Om det är ett sammanträffande?
  • Anonym (Har samma)

Har nog råkat ut för samma ts har varit dålig sen måndags o är fortfarande kass med feber. Tycker det har känts mer som influensa än förkylning med mycket värk och stelhet i muskler/leder. Yr och helt matt. Kan kännas typ ok och jag inbillar mig att nu ska de nog ge sig men så fort jag är uppe o försöker få nåt gjort så rinner svetten och jag är jätteyr. Första dagarna kunde jag överhuvudtaget inte hålla mig vaken, min man blev jätteorolig o ville åka in

Det som är värst nu är hostan, hostar i attacker så jag klöks

Riktig jäkla skitsjuka hoppas det ger med sig snart

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Har samma) skrev 2019-09-01 18:18:19 följande:

Har nog råkat ut för samma ts har varit dålig sen måndags o är fortfarande kass med feber. Tycker det har känts mer som influensa än förkylning med mycket värk och stelhet i muskler/leder. Yr och helt matt. Kan kännas typ ok och jag inbillar mig att nu ska de nog ge sig men så fort jag är uppe o försöker få nåt gjort så rinner svetten och jag är jätteyr. Första dagarna kunde jag överhuvudtaget inte hålla mig vaken, min man blev jätteorolig o ville åka in

Det som är värst nu är hostan, hostar i attacker så jag klöks

Riktig jäkla skitsjuka hoppas det ger med sig snart

Usch det låter inte alls roligt. Hoppas du blir bättre snart. Ja såhär brukar man väl inte bli av vanlig förkylning? Brukar aldrig ha ont i nacken och hela kroppen såhär. Bruksr väl vara öm ibland. Men det gör ju riktigt ont nu. Läskigt tycker jag.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mia) skrev 2019-09-01 17:46:01 följande:

Inget bett av broms eller liknande?

Annars kan det vara något annat virus. Har du legat konstigt/bytt kudde? Om det är ett sammanträffande?

Ingen aning faktiskt. Nja jag har ju haft ont i nacken flera dagar nu. Det är inte på det där stela viset om man legat konstigt heller. Utan jag är riktigt stel i den, kan kolla åt sidorna men inte helt som vanligt heller. Men värst är det ju om jag ska kolla neråt. Då drar det riktigt i nacken. Väldigt konstigt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-09-01 19:52:39 följande:

Ingen aning faktiskt. Nja jag har ju haft ont i nacken flera dagar nu. Det är inte på det där stela viset om man legat konstigt heller. Utan jag är riktigt stel i den, kan kolla åt sidorna men inte helt som vanligt heller. Men värst är det ju om jag ska kolla neråt. Då drar det riktigt i nacken. Väldigt konstigt.

Kolla upp det och säg att du är orolig för hjärnhinneinflammation. Du kan t.ex. ha haft en fästingnymf om du rört dig i växtlighet, de är så små att man ofta missar dem.

Men sök vård igen, det där mednacken känns akut. Åk in akut ikväll om du är orolig
  • Anonym (Mexi mini)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-09-01 19:52:39 följande:
    Huvudvärk? 
    Omtöcknad?
    Illamående?
Svar på tråden Stel i nacken, yrsel, feber och förkylning