• Brattman

    Förslag på resa för 4000 kr önskas

    Vilket resmål bör man välja, om man är 2 personer och har en budget på totalt 4000 kr (2000 kr per person)?
    Budgeten ska täcka totalkostnaden (resa, övernattning, mat etc), och resan ska innehålla minst två övernattningar.
    Jag har funderat på en Finlandskryssning med Vikingline, då man kan få två övernattningar + mat för ett totalpris under 4000 kr för två personer.
    Men det finns säkert fler alternativ. Vad skulle ni rekommendera?

  • Svar på tråden Förslag på resa för 4000 kr önskas
  • Anonym (Sara)
    Praktisk58 skrev 2019-09-02 21:59:37 följande:

    Sista minuten sydlig riktning ?


    För 2000 kr per person i klusive mat, resa, ev aktiviteter och minst 2 övernattningar? Var kommer man undan så billigt? Där jag bor kostar det 1600 för två personer bara att ta sig till och från Arlanda. Men även om man inte räknar in inrikesresor blir jag imponerad om du hittar nåt så billigt.
  • Brattman
    Anonym (Sara) skrev 2019-09-02 22:18:59 följande:

    För 2000 kr per person i klusive mat, resa, ev aktiviteter och minst 2 övernattningar? Var kommer man undan så billigt? Där jag bor kostar det 1600 för två personer bara att ta sig till och från Arlanda. Men även om man inte räknar in inrikesresor blir jag imponerad om du hittar nåt så billigt.


    Som jag skrev i själva frågan, har jag redan hittat en sådan billig resa. Kryssning till Finland med två övernattningar på båten, inkl hytt, mat och anslutningsbuss från hemorten kostar strax under 4000 kr för två personer. Men det jag frågade efter var förslag på fler exempel till samma budget.
  • Brattman
    Praktisk58 skrev 2019-09-02 21:59:37 följande:

    Sista minuten sydlig riktning ?


    En sista-minuten-resa är tyvärr inget alternativ, eftersom jag behöver en resa där jag själv kan bestämma avresedatum.
  • Praktisk58
    Anonym (Sara) skrev 2019-09-02 22:18:59 följande:

    För 2000 kr per person i klusive mat, resa, ev aktiviteter och minst 2 övernattningar? Var kommer man undan så billigt? Där jag bor kostar det 1600 för två personer bara att ta sig till och från Arlanda. Men även om man inte räknar in inrikesresor blir jag imponerad om du hittar nåt så billigt.


    5sept solfaktor till bulgarien 1400. 600 till mat.

    Bad och strandpromenader gratis.
  • Anonym (Sara)
    Brattman skrev 2019-09-03 01:05:27 följande:

    Som jag skrev i själva frågan, har jag redan hittat en sådan billig resa. Kryssning till Finland med två övernattningar på båten, inkl hytt, mat och anslutningsbuss från hemorten kostar strax under 4000 kr för två personer. Men det jag frågade efter var förslag på fler exempel till samma budget.


    Ja jag svarade på förslaget på sista minuten söderut, att jag blir imponerad om man hittar en sådan resa för den summan.
  • Anonym (Ragna)

    Var ska ni åka ifrån? Måste ni åka utomlands eller kan det vara i Sverige?

  • Brattman
    Anonym (Ragna) skrev 2019-09-03 09:23:56 följande:

    Var ska ni åka ifrån? Måste ni åka utomlands eller kan det vara i Sverige?


    Det finns inget krav på att resan måste vara utomlands, det går lika bra att resa inom Sverige. Det jag vill uppnå är ett trevligt resmål, boende med bra standard och mat av bra klass. Det måste också vara en resa som kan planeras i förväg utan att bestämma något visst datum, och därefter kunna genomföras. Alla alternativ med sista-minuten-resor faller därför bort.
  • Anonym (Sara)

    Jag skrev ett detaljerat inlägg om Varberg som förslag som försvann. Bo på Färstningens vandrarhem i cellerna, inte lyxigt men absolut en häftig boendeupplevelse. Kostar 590/natt under vi terhalvåret. 100kr extra per person (och vistelse tror jag) med lakan. Som aktivitet kan man gå på Asia spa, enligt hemsidan ca 400 per person för dagapa och ca 500 inklusive frukost. Att basta och bada i det vackra kallbadhuset kostar 75/person. Övriga aktiviteter är promenader. Ät ute een kväll och laga annars mat i vandrarhemsköket.

    Boende 1200 kr, aktiviteter, 1150, restaurang 600, övrig mat 600, kvar till resa (beroende på var ni bor) ca 450 kr.

    Har ju bara kollat priserna snabbt på hemsidan, så kan ju vara tillfälliga erbjudanden och behöver förstås kollas upp.

  • Anonym (Sara)

    Annat förslag är att resa till någon av våra fjälldestinationer utanför säsong, tex Sälen. Promenera, hänga i stugan och gå på Saunavärlden. Hittar en lägenhet i Lindvallen för 1600 kr för 4 nätter (söndag till torsdag) i oktober. Saunavärlden kostar 210 kr/person. Pengarna räcker till fler besök där , så får ni lägga resterande pengar på mat och resa. Om ni lagar mat i stugan kostar ju inte maten så mycket mer än hemma.

    Samma här att jag bara kikat runt på hemsidorna, så garanterar inte att priserna jag nämner stämmer.

Svar på tråden Förslag på resa för 4000 kr önskas