• sextiotalist

    Tvättmedel kvar på kläderna

    Har ett problem sedan hyresvärden bytte ut tvättmaskinen. Jag har upptäckt att tvättmedlet inte löst upp sig ordentligt (tar knappt en halv del för en tvätt, ingen överdosering) när jag kör ylletvätt. Vanlig 40-tvätt och 60-tvätt är det inte alls samma problem.
    Detta oavsett mängden av tvätt, ofta när det gäller stickat, 4-5 tröjor på sin höjd. Så nu vill jag ha tips på flytande tvättmedel som ni är nöjda med (ja, jag kan googla, men jag vill ha era favoriter) som jag kan använda till stickat.

    Jag kör alltså stickat på ylleprogrammet, 30 grader.
    Nu använder jag ICA´s tvättmedel, som jag alltid varit nöjd med, utom just här, till träningskläder använder jag flytande tvättmedel för just träningskläder.

  • Svar på tråden Tvättmedel kvar på kläderna
  • sextiotalist
    Giftskåneman skrev 2019-09-02 14:14:48 följande:

    För att dosera rätt måste du veta vattnets hårdhet mätt i tyska grader


    Det vet jag, och jag tar den lägsta rekommenderade dosen.
    Giftskåneman skrev 2019-09-02 14:16:11 följande:

    Och vikten på tvätten och vattenmängd, kan vara en snålare maskin som löser mindre tvättmedel.


    Jag tror helt enkelt att detta snålprogram inte löser det som det ska. Det är därför jag vill ha flytande tvättmedel och undrar vilka märken folk är nöjda med.

  • Barbro45

    Jag använder Via flytande tvättmedel till i stort sett allt. Min favorit sedan flera år.

  • Fialotta75

    Moderna tvättmaskiner har alldeles för korta sköljprogram. Det anses miljövänligt att ha så vattensnåla maskiner som möjligt. Att tvättmedlet inte sköljs bort bryr man sig inte om. Jag använder flytande tvättmedel (Neutral eller grumme tvättsåpa) i lägsta dosering samt extra sköljning.

  • Barbro45

    Just det, extra sköljning! Snålmaskinerna gör inte ett bra jobb där.


    Fialotta75 skrev 2019-09-02 15:18:35 följande:

    Moderna tvättmaskiner har alldeles för korta sköljprogram. Det anses miljövänligt att ha så vattensnåla maskiner som möjligt. Att tvättmedlet inte sköljs bort bryr man sig inte om. Jag använder flytande tvättmedel (Neutral eller grumme tvättsåpa) i lägsta dosering samt extra sköljning.


  • Åsa

    Flytande kan funka bättre. Ett alternativ är att röra ut pulvertvättmedel i varmare vatten för hand och sedan späda med kallare och hälla som vätska i tvättfacket. Förtvätt har man väl ändå sällan vid ylle. Blaskigt dock, och det brukar finnas kristaller som inte löser upp sig trots ordentlig rörning.

  • Barbro45

    Så har jag gjort när jag inte haft tillgång till flytande tvättmedel, men precis som du säger så löses det inte upp helt och hållet. Jag tror att pulvertvättmedel innehåller en del ämnen som är svårlösliga i vatten, medel som behövs i tillverkningen.


    Åsa skrev 2019-09-02 15:45:33 följande:

    Flytande kan funka bättre. Ett alternativ är att röra ut pulvertvättmedel i varmare vatten för hand och sedan späda med kallare och hälla som vätska i tvättfacket. Förtvätt har man väl ändå sällan vid ylle. Blaskigt dock, och det brukar finnas kristaller som inte löser upp sig trots ordentlig rörning.


Svar på tråden Tvättmedel kvar på kläderna