• jessiejjj

    Rättigheter vid gravidpenning/arbetsplats

    Hej.

    Är gravid och har kontaktat chefen angående gradivitets penning så barnmorskan tyckte att det var aktuellt.

    Jag jobbar runt 75% natt och älskar mitt arbete och har inga problem med att arbeta natt. Det är på ett Lss boende. Arbetar ensam natt. Anledningen till att bm tyckte det är för att det finns risk för hot och våld. Förekommer absolut inte varje dag men nån gång ibland. Även tunga lyft vid ex fall och morgonrutiner. Jag jobbar ensam och har ingen möjlighet till vila då det inte finns någon rast.

    Min chef skrev såhär idag:

    *Ang riskanalysen och graviditetspenning så finns det en bedömning men den behöver ses över och det finns även andra verksamheter som skulle kunna vara ett mycket säkrare alternativ, men det får vi höras om*

    Har han rätt att omplacera mig dag och kvälls tid? Har barn varannan vecka och jobbar då natt den veckan jag är barnfri, den veckan jag har barn är jag helt ledig. Det skulle isåfall innebära att jag behöver söka natt och kvällsdagis, vilket är lång väntetid på. Om det nu skulle bli dagtid på en annan verksamhet. Då går jag ner extremt i lön pga ingen ob. Har han rätt till det?

    Vad begär försäkringskassan av chefen?

  • Svar på tråden Rättigheter vid gravidpenning/arbetsplats
  • Anonym (My)

    Ja anses det att du inte kan jobba natt pga ensamjobb/våld/tunga lyft och han kan omplacera dig till annat jobb kan han omplacera till dag/kväll om det anses vara bättre. Sen är det upp till försäkringskassam att besluta om du får gravidpenning eller ej.men oftast får man avslag om du kan omplaceras till annat jobb. Jag jobbar skift och långa pass där det kan förekomma mycket våld och tunga lyft, jobbar 2 pass i veckan på en heltid. Vi får bara jobba till v16 och blir därefter omplacerade så vi får jobba 5 dagar i veckan istället på en vårdcentral vilket vi inte kan påverka det är de chefen kan erbjuda i omplacering.

  • Anonym (Tror)

    Går det att bli omplacerad så kan man ju inte få grav.penning då det enbart är till för dem som inte kan bli hjälpta med omplacering eller inte mår bättre av omplacering.

    Jag vet inte om han kan låta dig jobba kväll om det inte går att lösa med dina barn, men till dag går det ju då du kan ha barnen på förskola. Ring f.kassa och prata med dom, men jag tror sin chef har rätt till det.

  • jessiejjj

    Dag pass kan jag köpa det krånglar inte till det förutom att jag kommer gå ner väldigt i lön i det fallet, men det visar de ingen hänsyn till?

    Men vid kvälls jobb det känns väldigt tråkigt att behöva byta dagis för en tillfällig omplacering, lång väntetid, ny inskolning samt krångel med skjuts till skola från dagis osv. Nä fy vad ledsen man blir!

  • Anonym (Tror)
    jessiejjj skrev 2019-09-03 13:22:54 följande:

    Dag pass kan jag köpa det krånglar inte till det förutom att jag kommer gå ner väldigt i lön i det fallet, men det visar de ingen hänsyn till?

    Men vid kvälls jobb det känns väldigt tråkigt att behöva byta dagis för en tillfällig omplacering, lång väntetid, ny inskolning samt krångel med skjuts till skola från dagis osv. Nä fy vad ledsen man blir!


    Jag tror inte att dom får omplacera dig om du inte har barnomsorg. Därav bör du kontakta f.kassan och fråga om just den biten.

    Du kanske kan stämpla upp resterande tid så du kompenseras för förlorad inkomst pga byte från natt till dagtid. Kolla upp ser med f.kassan också.

    Men som sagt, don chef har nog rätt till att omplacera dig om det går, vilket det gör.
  • Anonym (My)
    jessiejjj skrev 2019-09-03 13:22:54 följande:

    Dag pass kan jag köpa det krånglar inte till det förutom att jag kommer gå ner väldigt i lön i det fallet, men det visar de ingen hänsyn till?

    Men vid kvälls jobb det känns väldigt tråkigt att behöva byta dagis för en tillfällig omplacering, lång väntetid, ny inskolning samt krångel med skjuts till skola från dagis osv. Nä fy vad ledsen man blir!


    Hos oss går man ner i lön ja. Dels så blir vi av med alla ob-tillägg och sen även en skifttillägg på 2000kr är inget de kan göra nåt år eftersom man inte jobbar de obekväma tiderna som genererar ob.
  • Anonym (Ja det)

    Om din arbetsgivare kan omplacera dig så får du inte gravidpenning. Du kan inte tacka nej till en omplacering för att du hellre vill ha gravidpenning.

    Tyvärr innebär omplacering oftast att man förlorar ob och liknande. Sen är dock arbetsgivaren skyldig att försöka ordna så att dina tider passar din familjesituation inom rimliga gränser.

    Ni ska göra en riskanalys tillsammans du och din chef, och utifrån den se vilka arbetsuppgifter du kan utföra och vilka tider på dygnet som passar att jobba. Följande är jag inte helt 100 på om det stämmer, i alla fall, om arbetsgivaren bara kan omplacera dig till en viss procent av din anställning så tror jag du kan ansöka om gravidpenning för resterande procent. Ex du jobbar 100% men arbetsgivaren kan bara omplacera dig till en 50% tjänst. Då tror jag att du ska kunna ansöka om resterande 50% från FK. Om jag nu minns allt rätt. Dock kan du inte söka gravidpenning för förlorat ob och liknande.

    Att tänka på.

    Beroende på vad du tjänar så kan du förlora ännu mer på att gå på gravidpenning än att bli omplacerad med mindre ob.

    Med mitt första barn förbjöd min arbetsgivare mig att fortsätta jobba efter vecka 25, farligt arbete. Och eftersom de inte kunde omplacera mig fick jag gravidpenning från vecka 25.

    Med mitt andra barn hade jag en ny arbetsgivare men med likvärdig lön. De kunde omplacera mig men förlorade mitt fasta ob då natt jobb försvann. Hade ändå ca 4000 kr mer ut då än innan med gravidpenning då gravidpenningen har ett max tak.

Svar på tråden Rättigheter vid gravidpenning/arbetsplats