Anonym (K) skrev 2019-09-04 04:53:27 följande:
Man blir erbjuden att gå vidare med undersökningar om man har en förhöjd risk för kromosomavvikelser, vilket det räknas som om man får 1:200 eller lägre siffror. Mellan 1:50 och 1:200 erbjuds man nipt och vid 1:2 till 1:49 erbjuds man mkp/fvp direkt. Alltså när risken för en kromosomavvikelse är större än risken att få mf om man gör mkp/fvp. Så var det iaf i Stockholm när jag gjorde kub i början av det här året. Får man 1/1000 är det definitivt inte tal om att gå vidare, speciellt inte med mkp/fvp! Det räknas ju som rätt bra siffror i sammanhanget och då får man bekosta nipt själv om man ändå är orolig och vill veta mer. Så att ställa en risk för ds på 1:1000 mot en missfallsrisk på 1:100 vid fvp mot varandra kommer man aldrig behöva göra.
Jag vet hur det fungerar. Som jag skrev i min allra första mening så gjorde jag inte KUB, och 1/1000 var således den sannolikhet jag hade utan provet. Hade jag gjort KUB hade det antingen inte förändrat något, eller så hade jag fått svaret att sannolikheten var hög vilket hade medfört att jag gått vidare med fvp. Eftersom jag föredrog 0,1% risk för DS framför 1% risk för missfall av ett friskt barn, så valde jag att inte genomgå undersökningen.