Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Varför gjorde ni KUB?

Första gången gjorde jag endast KUB och det gjorde jag för att jag var helt på det klara med att gå vidare till NIPT om siffrorna var dåliga. Andra gången gjordes både KUB aoch NIPT. Kommer nog att gå raka vägen på moderkaksprov om jag blir gravid igen. Skulle göra abort vid kromosomavvikelse.

Jag anser dock att alla som blir erbjudna kub bör göra det. Det finns värre saker än kromosomavvikelser som kan upptäckas så tidigt, sånt som är av absolut nödvändighet att få veta tidigt.

• Anonym (S)
    Anonym (Tina) skrev 2019-09-05 09:06:15 följande:

Till viss del håller jag med. Men i så fall bör man kanske nöja sig med själva ultraljudet. Och skippa blodprovet och nackspalten. 

I mitt fall har blodprovet två gånger dragit ner resultatet. Slutsats från vården i efterhand = jag är låghormonare. Min kropp påverkas väldigt lite av graviditet (vilket jag upplevt själv också, har haft få symptom, mått som vanligt) och därför påvisas väldigt små mängder av de protein/hormon som man söker ut i blodprovet. Första gången tänkte jag inte på det. Men andra gången tyckte de att det fanns ett samband mellan just blodprovet och resultatet för allt annat såg så väldigt bra ut.

Det kan jag hålla med om, kub i sig är ju endast en sannolikhetsbedömning iaf.

Vet du om man måste plussa sent som låghormonare? Jag har plussat innan BIM samtliga ggr, men har liksom du inga specifika gravsymptom som gravid. Mår som vanligt.
Svar på tråden Varför gjorde ni KUB?