• Anonym (Arg)

Lagligt att kolla upp kollegas lön?

För någon vecka sedan hörde min kollega av sig till skatteverket där hon känner en för att ta reda på person nummer o sedan ta reda på vad alla tjänar på vårat kontor.

Det finns en annan kollega som inte alls kommer överens med denna o de gör allt för att hitta saker som kan göra det dåligt för den andra. Jag är vän med de båda o hannar ofta emellan o får höra skitsnacket om den andra o jag orkar inte drama mer!

Kollegan som kollade löner äe väldigt falsk o jag litar inte alls på henne, men orkar inte med drama som sagt. Iaf så tig väl den andra tillfället i akt o berättade en sak som hon skulle ha sagt om mig vilket gjorde mig så ledsen o dum som jag var berättade jag att hon hade kollat upp lönerna.

Den andra kollegan tvingar mig att berätta för vår chef om detta annars gör hon själv det. Detta är ju ett utmärkt tillfälle att kunna lägga skit på den andra för henne!

Vad gäller egentligen? O vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Lagligt att kolla upp kollegas lön?
  • Kjell2

Det är inte olagligt att ställa frågan  om personnummer och årsinkomst till skatteverket. Skatteverket måste lämna ut uppgifterna.

• Anonym (Conny)

Vad någon har för lön är väl en offentlig uppgift, så inget fel att ta fram det! Man kan begära ut dessa uppgifter från facket också, men då framkommer bara löneuppgifterna, inte vem som har vilken lön.
    Men man undrar ju vad syftet är?

• Anonym (Ratsit)

Använd Ratsit. Funkar skitbra. Det är värt slanten det kostar.

MrKoll använder min kompis.

• Anonym (Arg)
    Kjell2 skrev 2019-09-03 15:44:44 följande:

Det är inte olagligt att ställa frågan  om personnummer och årsinkomst till skatteverket. Skatteverket måste lämna ut uppgifterna.

Nä så alltså har inte hon gjort något olagligt.. måstw prata med den andra. Eller så får jag berätta för chefen men är som sagt inget olagligt utan kanake bra ser dåligt ut. Då kommer jag tala om hur dålig stämning det egentligen är ! Så trött på kollegan som ska skvallra, hon är negativ o pratar mest skit om alla
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Arg) skrev 2019-09-03 16:31:35 följande:
    Nä så alltså har inte hon gjort något olagligt.. måstw prata med den andra. Eller så får jag berätta för chefen men är som sagt inget olagligt utan kanake bra ser dåligt ut. Då kommer jag tala om hur dålig stämning det egentligen är ! Så trött på kollegan som ska skvallra, hon är negativ o pratar mest skit om alla
    Bkanda dig inte i alls. Låt dem bråka, det har jag inget med dig att göra. Låt henne berätta för chefen liksom, vad spelar det för roll?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Arg) skrev 2019-09-03 16:31:35 följande:

Enda anledningen för dig att kontakta chefen är väl om du har en försämrad arbetsmiljö på grund av att de drar in dig i sin konflikt. Men då är de de du ska lyfta, inte vem som ringde var.
  • Anonym (japp)

Japp löner är offentliga handlingar så det är inte olagligt att begära ut dem.
    Jag jobbar i en statlig myndighet och har haft nytta av en lista på löner för att påpeka att jag låg en bra bit under medel när jag begärde en lönejustering.

• Anonym (H)

Det är den beskattningsbars inkomsten du får ut från skatteverket. Inte någons lön. Löneväxling, grundavdrag och andra avdrag påverkar den siffran du får ut.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Nej) skrev 2019-09-03 16:41:44 följande:

Bkanda dig inte i alls. Låt dem bråka, det har jag inget med dig att göra. Låt henne berätta för chefen liksom, vad spelar det för roll?

Jo jag är ju inblandad för det var mig hon berättade det för, att hon tänkte kolla upp deras löner. Sen var det ju inte helt rätt för hon ville att vi 2 skulle rota bland en kollegas papper för o hitta hans lönebesked men där sa jag blankt nej! Det var då hon hörde av sig till skatteverket. I ren ilska berättade jag detta för den andra kollegan varav hon nu tvingar mig att berätta för chefen annars gör hon det.
Svar på tråden Lagligt att kolla upp kollegas lön?