• Orkide

    Bolla tankar - ettåring

    Hej,

    Jag behöver hjälp med att bolla lite tankar. Min son är 1 år om några veckor. Tanken var att han skulle börja förskolan i jan. Jag tycker det är tidigt men våra förutsättningar har gjort det så att det inte gick längre.

    Nu ringde min chef och sa att det finns chans för mig att börja jobba i nov och att jag då kan skola min son på mitt jobb (jobbar på förskola). Vi skulle inte vara på samma avdelning. Jag skulle jobba 50 %, 8-12.

    Jag vet inte alls hur jag vill göra. Jag som alltid sagt nej till att ha mina barn där jag jobbar har börjat se fördelarna. Mindre stress vid hämtning/lämning. Mindre oro över vad han gör när han är så pass liten. Skulle det inte funka för hans del eller för min del så skulle vi ju få byta men om det funkar så är det guld värt.

    Men jag hade sett fram emot att vara hemma hela terminen ut och bara gosa och njuta av att vara hemma tillsammans. Det är sista barnet. Men det handlar ju bara om 2 månader tidigare..

    Hur skulle ni se på det. Fördelar och nackdelar. Vänta till jan (ska jobba ca 80%) eller börja 50% i nov?

  • Svar på tråden Bolla tankar - ettåring
  • LoveRain

    Varför vill du börja jobba i november? Ekonmin som kräver eller känner du dug pressad av chefen?

  • BurningDiamond
    LoveRain skrev 2019-09-03 17:12:33 följande:

    Varför vill du börja jobba i november? Ekonmin som kräver eller känner du dug pressad av chefen?


    Eller är det så att TS faktiskt VILL jobba igen, om hon känner sig trygg med barnets förskola.
  • Orkide

    Det jag känner som positivt är att jag får komma in och jobba 50%. Lugn start. Sen att börjar jag jobba i november så kommer min son att vara på samma förskola som mig. Då vet jag vart han är och jag är nära tillhanda om det är något nu när han är så liten.

    Sen känner jag att jag förlorar 2 månaders gostid

  • Körsbärsdalen

    Min sons ena förskollärare har sin son på samma förskola, på en annan avdelning. Hon tyckte det var väldigt smidigt med hämtning/lämning/nära om han blev sjuk o.s.v. Hon sa att hon först hade honom på en annan förskola, men att det var betydligt enklare att ha på samma.

    Sedan kan jag inte svara på dina funderingar ang. att börja jobba i november eller januari. Du får nog väga fördelar och nackdelar

  • Orkide

    Kanske ska tillägga att det finns endast plats nu i nov om han ska börja på mitt jobb.

  • nnnnnnnn

    Med tanke på att du kommer tjäna 2 st 50%-löner mer än du räknat med så kan du ju dra ner lite på jobbandet nästa år. Istället för att jobba 80% så kan du ju jobba 10 procentenheter mindre i 10 månader. Så jobba 70% jan - okt.
    Eller jobba 80% 5 månader längre än du tänkt dej.

    Det kan ju göra att du får lika mycket gos som att vara hemma heltid 2 mån extra.

    Jag hade dock frågat om man kan jobba andra tider tex 10-14 eller jobba 8-14, så barnet får sova på förskolan. För om barnet sover 12-14 så är det tid som du inte kan hitta på något med ditt barn, fastän nu går hem vid 12.
    Då minskar också vaken-tiden på förskolan. Det känns ju längre för barnet att vara där 8-12 då det är vaket 4 h/dag på förskolan = 20 vakna timmar/vecka.
    Är man där 8-14 så blir det samma antal vakna timmar, men du får ut 75% lön istället för 50%.
    Är man där 10-14 så får barnet 10 vakna timmar/vecka på förskolan.

  • Vildbi

    Om jag var tvungen att sätta en sån liten på förskola, så hade jag lätt gjort det på samma förskola som jag själv har 100% insyn i.

  • Orkide

    Nu har vi fått ta ety beslut. Han skolas in i slutet på nov början på dec på mitt jobb. Jag börjar arbete 50% de första månaderna. Det känns helt okej även fast jag helst hade velat vara hemma i flera år. Men pengar pengar pengar...

Svar på tråden Bolla tankar - ettåring