• Thu 5 Sep 2019 14:50
    731 visningar
    10 svar
    10
    731

    Saknar de sin pappa

    Jag har som tidigare nämnt i en annan tråd om orolig mamma.

    Jag och barnens pappa är separerade och han har aldrig bott med oss i Sverige utan han är kvar i hemlandet sedan 4 år tillbaka

    Min son började skola i år och min dotter är snart 5

    Min fråga är de frågar aldrig om honom men de säger då o då att ja de älskar han men vill inte prata med honom. Pappan gör ju inte mkt bättre då det kan gå en månad utan att han hör av sig till de.

    Kan det vara att de ej vill visa mig att de saknar honom eller är det just de att de aldrig har levt med honom och att de är väldigt inne i deras lilla värld med skola kompisar osv? När jag nämner att deras pappa har ringt min sons tel då hittar de på saker för att ej ringa men kanske skicka någon vocie meddelande eller säger vi tar de sen.

    PS jag har ingen alls kontakt med pappan och vill inte ha.

  • Svar på tråden Saknar de sin pappa
  • Thu 5 Sep 2019 16:40
    #1

    Barnen älskar dig och tar intryck av vad du gör och säjer om deras pappa. De härmar dig och visar du att du inte vill ha nåt att göra med deras pappa så vill de inte göra dig ledsen.

    Barnen har rätt till båda sina föräldrars och släkters kärlek. De mår bra av det. Om de har långt bort till sina vuxna som älskar dem så kan man lösa det genom att prata om den andre föräldern på ett snällt sätt, rita teckningar, ha regelbundna telefon eller videosamtal där man pratar om sådant man tycker om. Man behöver träffas annars försvinner anknytningen onödigt.

    svenska.yle.fi/artikel/2016/11/20/berova-inte-barnet-sin-foralder-vid-skilsmassa-kan-vara-varre-dod-foraldern

  • Anonym (E)
    Thu 5 Sep 2019 16:50
    #2

    Varför skulle de sakna honom? De var ju så små när ni flyttade att de knappt kommer ihåg det, i alla fall inte dottern. Det är ju mer som en främling för barnen än en pappa. Han är helt enkelt inte del av deras vardagliga liv och har inte varit så länge de kan minnas.

  • Anonym (Pappa­)
    Thu 5 Sep 2019 18:40
    #3
    -1 +1
    Anonym (E) skrev 2019-09-05 16:50:07 följande:

    Varför skulle de sakna honom? De var ju så små när ni flyttade att de knappt kommer ihåg det, i alla fall inte dottern. Det är ju mer som en främling för barnen än en pappa. Han är helt enkelt inte del av deras vardagliga liv och har inte varit så länge de kan minnas.


    Skulle du säga så om det var mamman som hölls ute? Hur tänker du hur barnens perspektiv? Det känns inte seriöst ur ett mänskligt och psykologiskt perspektiv. Du bara vädrar ditt könshat och försöker bekräfta att barn du inte känner ska tappa sin ena förälder. Grymt och tanklöst.
  • Thu 5 Sep 2019 18:41
    #4
    +1
    Anonym (Pappa) skrev 2019-09-05 18:40:04 följande:
    Skulle du säga så om det var mamman som hölls ute? Hur tänker du hur barnens perspektiv? Det känns inte seriöst ur ett mänskligt och psykologiskt perspektiv. Du bara vädrar ditt könshat och försöker bekräfta att barn du inte känner ska tappa sin ena förälder. Grymt och tanklöst.
    Dessa idioter som inte fattar bättre finns det många av här på Familjeliv.se. Håller helt med ditt inlägg.
  • Anonym (E)
    Thu 5 Sep 2019 19:07
    #5
    Anonym (Pappa) skrev 2019-09-05 18:40:04 följande:

    Skulle du säga så om det var mamman som hölls ute? Hur tänker du hur barnens perspektiv? Det känns inte seriöst ur ett mänskligt och psykologiskt perspektiv. Du bara vädrar ditt könshat och försöker bekräfta att barn du inte känner ska tappa sin ena förälder. Grymt och tanklöst.


    Det skulle jag absolut säga. Det har inget med könshat att göra, något sådant har jag nämligen inte, utan faktan är att pappan inte varit del av sina barns vardag sedan de var ca. 1-2 år gamla. Barnen minns alltså inte denna tid så varför skulle de sakna det? Man kan älska en förälder ändå, men sakna någon som (enligt ens egen uppfattning) aldrig varit del av ens liv och för tillfället är närmare en främling än en pappa är en anna sak. På inget sätt har mitt inlägg heller hintat åt att barnen bör tappa sin kontakt med pappan. Tvärtom tycker jag det är jävligt tragiskt att man väljer att ta sina ungar och flytta utomlands iväg från den andra föräldern, men det är inte min ensak. Jag svarade enbart på om jag tror dessa barn saknar pappan som person i sitt liv, vilket jag inte tor eftersom de inte minns en tid med honom. De kan säkert dock känna en saknad eller en sorg över att inte ha pappa delaktig i sitt liv, det är inte samma sak som att sakna HONOM så som man saknar någon man träffar mycket när de är bortresta eller liknande. I övrigt kan du ta din bitterhet under armen och gå och tänka till innan du yttrar dig nästa gång.
    Kramklubba skrev 2019-09-05 18:41:27 följande:

    Dessa idioter som inte fattar bättre finns det många av här på Familjeliv.se. Håller helt med ditt inlägg.


    Det sistnämnda ovan gäller dig också.
  • Anonym (Pappa­)
    Thu 5 Sep 2019 19:32
    #6
    +1
    Anonym (E) skrev 2019-09-05 19:07:56 följande:

    Det skulle jag absolut säga. Det har inget med könshat att göra, något sådant har jag nämligen inte, utan faktan är att pappan inte varit del av sina barns vardag sedan de var ca. 1-2 år gamla. Barnen minns alltså inte denna tid så varför skulle de sakna det? Man kan älska en förälder ändå, men sakna någon som (enligt ens egen uppfattning) aldrig varit del av ens liv och för tillfället är närmare en främling än en pappa är en anna sak. På inget sätt har mitt inlägg heller hintat åt att barnen bör tappa sin kontakt med pappan. Tvärtom tycker jag det är jävligt tragiskt att man väljer att ta sina ungar och flytta utomlands iväg från den andra föräldern, men det är inte min ensak. Jag svarade enbart på om jag tror dessa barn saknar pappan som person i sitt liv, vilket jag inte tor eftersom de inte minns en tid med honom. De kan säkert dock känna en saknad eller en sorg över att inte ha pappa delaktig i sitt liv, det är inte samma sak som att sakna HONOM så som man saknar någon man träffar mycket när de är bortresta eller liknande. I övrigt kan du ta din bitterhet under armen och gå och tänka till innan du yttrar dig nästa gång.Det sistnämnda ovan gäller dig också.


    Tror inte att barnen skulle tycka om dina kalla tankar när de växer upp och om de läst vad du just skrivit.
  • Anonym (Anony­m O)
    Sat 7 Sep 2019 21:29
    #7
    Rudbeckius skrev 2019-09-05 16:40:42 följande:

    Barnen älskar dig och tar intryck av vad du gör och säjer om deras pappa. De härmar dig och visar du att du inte vill ha nåt att göra med deras pappa så vill de inte göra dig ledsen.

    Barnen har rätt till båda sina föräldrars och släkters kärlek. De mår bra av det. Om de har långt bort till sina vuxna som älskar dem så kan man lösa det genom att prata om den andre föräldern på ett snällt sätt, rita teckningar, ha regelbundna telefon eller videosamtal där man pratar om sådant man tycker om. Man behöver träffas annars försvinner anknytningen onödigt.

    svenska.yle.fi/artikel/2016/11/20/berova-inte-barnet-sin-foralder-vid-skilsmassa-kan-vara-varre-dod-foraldern


    Vill bara påpeka att jag har i 4 år gjort mitt bästa för att de ska ha kontakten på ett bra sätt pappan bor i hemlandet och vill inte komma hit och jag åker ej med barnen dit dör det e risk för att han förbjuder de åka tillbaka till Sverige. Samt att han skickar aldrig något till sina barn som gör de glada eller ens när de fyller år vilket jag gör istället för honom men har slutat sedan vi skiljde oss och han ringer barnens endast när han kan o de kan gå flera veckor.
  • Sat 7 Sep 2019 21:39
    #8
    +2
    Anonym (Pappa) skrev 2019-09-05 18:40:04 följande:
    Skulle du säga så om det var mamman som hölls ute? Hur tänker du hur barnens perspektiv? Det känns inte seriöst ur ett mänskligt och psykologiskt perspektiv. Du bara vädrar ditt könshat och försöker bekräfta att barn du inte känner ska tappa sin ena förälder. Grymt och tanklöst.
    Frågan är kanske om barnen saknar pappan som specifik individ (en person de inte har något minne av), eller om de saknar någon i pappa-rollen (en person som förmodligen de flesta av deras kamrater har i sitt liv).

    Tror inte frågeställningen handlar om könshat utan en genuin undran om barn kan sakna en person de inte minns.
  • Anonym (Anony­m O)
    Sat 7 Sep 2019 21:48
    #9

    Okej verkar som detta blev en hoppa på inlägg.

    Jag ska bara vara mer detaljerat.

    Ja pappan har inte varit i deras liv under de åren men de har haft kontakt på telefon video jag har åkt med. Srnen o han har kommit till Sverige. Jag åkte ej tillbaka till Sverige med barnen för skoj skull utan detta var en planerad resa för att han skulle komma bosätta sig i Sverige vilket han ändra sig för och träffa en annan o ville ha singel livet tillbaka. Han har under alla dessa år ej försörja barnen men jag har absolut inte nekat eller visat barnen det utan alltid hämtat och berättat de e från pappan. Jag pratar just nu om dagsläget vi är skilda sedan 1.5 halv år sen. Jag vill jätte gärna de ska ha bra relation men som jag sa tidigare mina barn lämnar ej Sverige då det finns risk att han förbjuder de komma tillbaka men han är så välkommen till Sverige men det är han som ej vill. Så ta de lugnt jag snackar ej om män hatare eller kvinno. Jag har haft ett jobbigt år då jag dog för den mannen och han valde o lämna jag respekterar det. Men de ändrar ej smärtan. Vill påpeka att det barnen som hörde av sig till pappan. Men han hörde av sig endast när han hade tid. Min dotter är liten o vet inte mkt om sånt men pojken som snart är 7 förstår. Både mina barn är ej påverkade psykiskt för vi pratar vanligt om pappa på bra sätt hemma jag har bara ej kontakt med pappan endast om han skulle ha något o säga såklart jag ignonera inte då. Frågan va om barn som ej levt med en pappa saknar han eller blir barnen ofta upptagna med de livet de har kompisar ute lek skola osv. De älskar han såklart..

  • Anonym (Anony­m O)
    Sat 7 Sep 2019 21:50
    #10
    BurningDiamond skrev 2019-09-07 21:39:11 följande:

    Frågan är kanske om barnen saknar pappan som specifik individ (en person de inte har något minne av), eller om de saknar någon i pappa-rollen (en person som förmodligen de flesta av deras kamrater har i sitt liv).

    Tror inte frågeställningen handlar om könshat utan en genuin undran om barn kan sakna en person de inte minns.


    Exakt tack
Svar på tråden Saknar de sin pappa