• Anonym (behöver råd)

Dostinex? Eller hur gjorde du som inte ville amma?

Hej!
    Jag har snart tid för kejsarsnitt och har av olika skäl beslutat mig för att inte amma. Jag vet att det finns en tablett (Dostinex) man kan ta för att stoppa mjölkproduktionen, men när man läser om biverkningarna blir man ju minst sagt rädd. Speciellt när det gäller psykisk ohälsa (som jag redan lider av). 

Skulle gärna höra från andra som har erfarenhet av Dostinex eller annan medicin som stoppar mjölken. Eller från er som har använt andra metoder.

Ska man ta medicin eller hoppas på att mjölken inte sätter igång? Hur går man tillväga rent konkret på BB? 

• Svar på tråden Dostinex? Eller hur gjorde du som inte ville amma?
  • Anonym (Tog)
    Anonym (behöver råd) skrev 2019-09-05 16:54:44 följande:

Hej!

Jag har snart tid för kejsarsnitt och har av olika skäl beslutat mig för att inte amma. Jag vet att det finns en tablett (Dostinex) man kan ta för att stoppa mjölkproduktionen, men när man läser om biverkningarna blir man ju minst sagt rädd. Speciellt när det gäller psykisk ohälsa (som jag redan lider av). 

Skulle gärna höra från andra som har erfarenhet av Dostinex eller annan medicin som stoppar mjölken. Eller från er som har använt andra metoder.

Ska man ta medicin eller hoppas på att mjölken inte sätter igång? Hur går man tillväga rent konkret på BB? 

Jag fick det förra gången, men nu verkar man ha slutat med det. Läkaren skulle se om de kunde hitta i något skåp. För mig funkade det utmärkt, utan biverkningar och utan problem med ömma bröst.
  • Anonym (behöver råd)
    Anonym (Tog) skrev 2019-09-05 17:00:30 följande:
    Jag fick det förra gången, men nu verkar man ha slutat med det. Läkaren skulle se om de kunde hitta i något skåp. För mig funkade det utmärkt, utan biverkningar och utan problem med ömma bröst.
    Slutat med Dostinex? Sa de varför? 
    Min BM har inte nämnt något om att det inte finns mer. (Dock är hon osäker på om hon vill rekommendera det till mig eller inte.)
  • Frankie Bean

Jag fick ingen medicin utan fick rådet att inte stimulera brösten och ha tajt sportbehå. Tycker inte att det var ett fantastiskt råd, det läckte mjölk ett bra tag (tyckte jag själv). Det var väl inte så svårt egentligen, efter några dagar då brösten lugnat sig, men tyckte att det var irriterande som tusan!

• Anonym (Dostinex)

Barn 1 - dostinex. Funkade superbra, inga biverkningar. Mjölken rann inte till alls.

Barn 2 - hade ökad risk för biverkningar pga stor psykisk ohälsa så fick inget. Var hemskt, ont i brösten och kunde knappt hålla barnet pga det. Tjatade till slut till mig dostinex av kvinnokliniken när bb vägrade. Fick inga biverkningar.

Kommer om jag får fler barn tjata tjata tjata efter dostinex, så bra de är! Hemska biverkningar men de är sällsynta tror jag.

Svar på tråden Dostinex? Eller hur gjorde du som inte ville amma?