• Nina38

    När fick era barn vara ensamma över natten?

    Jag har en 13,5-årig dotter som bor hos mig på heltid, inget umgänge med pappan. Jag brukar försöka att hon är hos min mamma eller någon annan nån natt varannan helg, så att jag kan hitta på något själv ibland. Nu har hon börjat vägra åka iväg och säger att hon kan vara hemma själv över natten. Jag hade tänkt sova hos en kille som jag börjat dejta på lördag, men vill inte lämna henne ensam. Min mamma hade kunnat komma hit, men nu är hon sjuk och ingen annan kan den här helgen. Jag kommer göra så att jag åker iväg men kommer hem på kvällen, men börjar fundera lite på när man kan börja lämna en natt. Om barnet känner sig tryggt och man är på rimligt avstånd så att man kan ta sig hem... Hur tänker ni andra?

  • Svar på tråden När fick era barn vara ensamma över natten?
  • LoveRain

    Beror ju helt på barnet och vilken omdöme du bedömer att den har samt vilka typer av kompisar barnet har.

    Är det ett barn som är lugnt och ansvarsfullt eller har hen börjat hänga ute med lite ?tuffare? kompisar? Skulle hen lätt kunna övertalas att tex släppa in personer du inte godkänner i ert hem

    när du är borta?

    Om du litar på barnet skulle jag tycka det var helt rimligt att hen sover hemma själv.

  • Anonym (14)

    Vi har precis bestämt att vår nyblivna 14-åring ska få vara ensam hemma en natt när det blev så att både jag och hennes pappa behöver åka iväg på konferens samma dag, och den vanliga barnvakten (mormor) är sjuk.

    Det hade säkert gått att fråga om hon kunde sova över hos någon av hennes kompisar, men hon ville gärna vara ensam och hon är lugn och skötsam, så det känns ok. Eller, för mig känns det förstås jättejobbigt :) men det är det ju alltid när de ska göra något för första gången, oavsett ålder, så det är bara att bita ihop och vänja sig...

  • Nina38

    Tack för era svar! Hon har än så länge inte börjat hänga ute och hennes kompisar är skötsamma. Jag har varit iväg nån lördagkväll och kommit hem vid 23-24 och det har aldrig varit några problem, då har hon suttit och tittat på tv och ätit godis om hon inte redan gått och lagt sig :). Får fundera på detta lite...

  • Anonym (Milla)

    Jag har inte barn i den åldern men jag min bästa vän fick vara hemma ensam ofta på helgerna när hon var 14år. Vi var ett tjejgäng som lärde oss att hantera alkohol i tryggheten av hennes hem. Hade vi inte haft hennes hem att hänga i så hade vi nog druckit alkohol lika tidigt ändå men antagligen inte i en lika trygg miljö.

  • Anonym (.)
    Anonym (Milla) skrev 2019-09-05 19:29:27 följande:

    Jag har inte barn i den åldern men jag min bästa vän fick vara hemma ensam ofta på helgerna när hon var 14år. Vi var ett tjejgäng som lärde oss att hantera alkohol i tryggheten av hennes hem. Hade vi inte haft hennes hem att hänga i så hade vi nog druckit alkohol lika tidigt ändå men antagligen inte i en lika trygg miljö.


    Det där är lite av en skräck jag har inför att lämna dem för tidigt, alkohol är ett exempel. Å andra sidan drack jag själv inte alkohol förrän jag var 17 och jag har svårt att se att det skulle gjort någon som helst skillnad om jag hade varit ensam över natt vid 14 års ålder. Jag var helt enkelt komplett ointresserad.
Svar på tråden När fick era barn vara ensamma över natten?