• bArrr3t

    Sömnbrist

    Hejsan.

    Jag ska försöka göra en sammanfattning av de senaste ca 2,5 åren i vårat liv.

    I juni 2017 fick vi en söt liten dotter. Jag ville ha barn men insåg inte hur mycket förns hon kom. När hon var 4 månader så kände jag att något inte stämde. Var ingen förutom min mamma som höll med mig. Men till slut så kontaktade jag läkare själv och vi fick komma in på kontroll. Läkaren där höll med mig och skickade oss vidare till barn på USÖ.

    Det var jätte svårt att få kontakt med min dotter. Hon ville inte titta en i ögonen. Hon var väldigt sen med allt i jämförelse med andra barn i samma ålder (vet att man inte ska jämföra men det var så fruktansvärt stor skillnad). Ju äldre hon blev desto mer blev det uppenbart. Hon var inte intresserad av saker, varken att titta på dom eller hålla i dom. Hon reagerade inte när man pratade med henne. Hon kunde inte sitta (det kan hon dock nu). Nu kan hon även vända sig från rygg till mage men inte tvärtom. Hon kan inte komma upp i krypställning. Hon orkar liksom inte hålla upp armarna.

    Nu är hon lite mer än 2 år. Hon kan fortfarande inte förflytta sig alls. Hon kan varken krypa, stå eller gå. Hon tar inte tag i saker och reser sig.

    Hon fick glasögon i april vilket har gjort så hon är med lite mer i sin omgivning men hon är fortfarande mycket i sin värld. Hon har fått diagnosen utvecklingsförsening. Dom pratar även om autism (vilket jag trott hela tiden) men dom har inte kunnat satt den diagnosen på henne än..

    Nu till det som är riktigt jobbigt! Det är på nätterna. Hon sover knappt alls. Oftast somnar hon väldigt bra på kvällarna men hon sover inte länge förns hon vaknar till igen. Många gånger så vaknar hon av att hon vänt sig till mage men inte kommer tillbaka till rygg igen. Då brukar det vara lätt att bara vända tillbaka henne och hon somnar om fort. Brukar hända ca 6-7 gånger fram till kl 03 ca. Men efter det så vaknar hon oftast och är jätte ledsen. Helst vill hon ha välling vilket jag inte vill ge henne på nattetid då hon egentligen inte behöver det. Och börjar jag ge henne vaknar hon oftare och vill ha det jämt istället. Nu får jag sitta med henne i ca 1-2 timmar och då kanske hon lugnar sig och somnar om igen. Men jag är helt slut!

    Blev ett långt inlägg iaf och då har jag inte skrivit med allt men ja...

    Finns det någon av er som har något tips på vad man kan göra för att hon ska sova iaf fler timmar i rad? Tar tacksamt emot lite hjälp!

Svar på tråden Sömnbrist