• Fri 6 Sep 2019 15:34
    1956 visningar
    47 svar
    47
    1956

    Föredrar du en mjuk eller hård resväska?

    Vilken reser du helst med? Ska köpa ny resväska och velar mellan en mjuk eller hård. Har aldrig haft en hård väska så jag vet inte vilka fördelar den eventuellt har. Nackdelarna jag kan se direkt är att den inte har några fickor på utsidan. Och så har jag fått för mig att dom spricker lätt. Väskan ska checkas in.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Föredrar du en mjuk eller hård resväska?
  • Sat 7 Sep 2019 23:10
    #5
    flygrl skrev 2019-09-06 17:31:55 följande:
    Ja, det är väl lite olika skolor och båda har sina för och nackdelar. Själv föredrar jag definitivt en hård väska då mina grejor då ligger mer skyddade. Utöver hårt skal ville jag också den skulle stängas med rejäla spännen och inte blixtlås då det är mer hållbart. Blixtlås är lite av en svag punkt på resväskor så det känns tryggare med spännen.

    Visst kan skalet spricka i samband med hårdhänt hantering på flygplatsen men det har aldrig hänt med mina väskor eller dom väskor vi hade i familjen när jag växte upp så skulle inte oroa mig för det. Jag har nu en Samsonite SCure www.väskan.com/samsonite-s-cure-spinner-75cm som känns väldigt rejäl och som jag är sjukt nöjd med. Rekommenderas! smile1.gif

    Nackdelen med hårda väskor är som jag ser det den höga tomvikten. Min Samsonite väger ca 4,5 kg så man kan ju inte packa lika mycket/tungt som i en textilväska på typ 1,5 kg.
    Attans, jag hann köpa en hård Samsonite med dragkedja igår innan jag såg det du skrev om spännen. Det med vikten är ett gissel för nu snålar bolagen så mycket också som Norwegian som bara tillåter 20 kg t ex. Det lämnar bara drygt 15 kg packning och det är inte så mycket ju. Det är min första hårda väska så det ska bli spännande att se hur jag gillar den på resa. Det irriterar mig att man inte hittar tvåhjulingar längre då jag föredrar det över fyra hjul btw. Jag brukar ha ett sånt där spännband runt väskan (vad det nu kallas?) och kommer att ha det på denna väska också. Mardrömmen är om väskan går sönder och allt ramlar ur den på flygplatsen. Spöke
    Vildbi skrev 2019-09-07 22:22:56 följande:
    Med tanke på den sk krossen som väskorna åker igenom på flygplatserna, så borde jag säga mjuk.
    Men jag säger ändå hård. Väskan får man ersatt om den går sönder (vilket de sällan gör då de är gjorda för att hålla genom hela färden i krossen. Ja, den kallas verkligen för krossen). smile2.gif
    Vad är krossen? Förvånad
    Anonya skrev 2019-09-07 22:33:28 följande:
    Jag föredrar helt klart mjuk. Yttre fack, som du själv nämnde, är viktigt för oss. Lätt att ta ut tidningar och böcker på tåget från dem eller ta fram paraply. Mycket bra att kunna förstora väskan genom att öppna ett blixtlås. 
    Man kan försöka knöla in väskan i tex en förvaringsbox som är i minsta laget, eftersom den ger efter och man eventuellt till och med kan ta ut något ur den.
    Jag gillar också mjuk av orsakerna du skriver. Alla hårda väskor jag såg igår kunde förstoras med ett blixtlås och så även den jag köpte. Jag är nöjd med den hårda väskan jag köpte men får se efter första resan hur jag gillar den på resande fot.

  • Sun 8 Sep 2019 23:05
    #8
    flygrl skrev 2019-09-08 22:35:05 följande:
    Ok, det va ju otur FAST du skulle säkert kunna få byta mot en Samsonite MED spännen om du snabbt går tillbaka till affären. Nu har du ju köpt en Samsonite och dom håller alltid hög klass och så även deras blixtlås skulle jag tro. Men blixtlås är trots allt känsligare än spännen så jag rekommenderar deffo spännen.

    Som sagt är vikten den stora nackdelen med hårda resväskor och visst får man anpassa packningen efter det. Är du som jag att du gärna tar med massor av kläder & skor & annat smått & gott? smile2.gif
    Spännband runt väskan är ju en bra grej men jag tror inte du behöver oroa dig att din Samsonite ska spricka. A Samsonite is a f*****g tank! smile7.gif
    Den kommer bli en bra reskamrat tror jag. smile1.gif
    A tank. Faktum är att jag bara såg väskor med blixtlås. Kanske försöker dom fasa ut spännen av någon orsak? En fördel till med hårda väskor är att dom inte är lika mottagliga för vägglöss. Det vore ju en mardröm att komma hem med vägglöss. Kräks  Även om man är försiktig på hotell så sprids dom tydligen i lastutrymmet på planet från andras väskor och då är mjuka väskor mer i riskzonen enligt någon researtikel jag läste. Makes sense. Angående packning så tycker jag inte att jag brukar ha med så mycket men ändå väger väskan alltid som en mindre bil. Jag fattar inte varför?! Drömmer
  • Thu 19 Sep 2019 22:34
    #12
    flygrl skrev 2019-09-10 23:34:19 följande:
    Åhh nej, dom får fan inte sluta med spännen! smile8.gif Jag tror och hoppas inte dom håller på fasa ut såna väskor men om så skulle ju orsaken kunna va dom då får sälja fler väskor för dom helt enkelt går sönder tidigare. Om man är konspiratoriskt lagd skulle man kunna tänka så iaf. smile7.gif

    Intressant det där om vägglössen. När jag själv reser är jag en hängiven soldat i The War on Bedbugs. Vidriga små kryp det där, blodsugande skalbaggar...brrr. Minns när jag och syrran halvt monterade isär allas sängar när vi bodde på hotell i NYC i jakt på f*****g vägglöss. smile2.gif

    Angående det där med ta med mycket packning. Min pappa brukar skämtsamt fråga mig om jag verkligen behöver låsa lägenhetsdörren när jag ändå lyckats packa ner precis allt och lägenheten ju är tom. smile2.gif
    Det ser illa ut för dig och spännen för jag var och tittade på en mindre väska också och alla hårda väskor hade dragkedjor och då hade dom ändå väldigt många att välja på. Precis som man omöjligt kan få tag på väskor med bara två hjul numera. Gråter

    Skrattade när jag läste om vägglössen och packningen.
  • Fri 20 Sep 2019 14:28
    #17
    Coccolina skrev 2019-09-19 23:37:51 följande:
    De väskor jag haft som gått sönder i stägningsmekanismen har alla haft spännen istället för dragkedja. Så jag undviker spännen!!!


    Det finns faktiskt mjuka väskor, hårda väskor och semihårda smile1.gif Fördelen med semihårda är att de inte riskerar att spricka som de hårda men samtidigt är mer struktur och håller innehållet säkert från tryck och stöld (en mjuk kan man skära upp och tömma utan att öppna... semihårda och hårda går inte lika lätt smile1.gif ) och de är inte lika intressanta för vägglöss som de mjuka (även om det lite beror på materialet).

    Fack på utsidan är bra att ha när man reser med tåg eller på handbagageväskor men inte på sånt du checkar in. 

    Jag föredrar fyra hjul då väskan står stadigare och tycker den är lättare att förflytta framförallt om den är tung. Det viktiga är att de har rätt hjul som inte är fasta i en riktning utan kan snurra från alla håll (vet inte hur jag skall förklara det :-P ) 
    Jag tittade faktiskt på en som måste ha varit semihård men fick för mig att den skulle gå sönder eller spricka så fort den fick lite tryck på sig även fast det var ett bra märke. Men att den inte går att skära upp tänkte jag aldrig på. Jag tyckte den kändes osäker jämfört med en mjuk men det kanske inte alls är så då. Fasiken, nu ångrar jag att jag inte köpte den på rean. Guld i mun Den öppnades som en mjuk väska dessutom och var orsaken till att jag ville ha den in the first place. Vägglöss är en annan bra orsak att köpa den tydligen. Varför är inte fack bra när man checkar in? För att det fastnar lättare? Reser du mycket för du verkar ha bra koll på det här? Skrattande

    Nu när jag har doktorerat i resväskor närå, men med tanke på vad ni har skrivit så är låter det som en hård väska är bäst för incheckning på flyg och en semihård även på flyg om man vill ha en som öppnar som en mjuk väska. Och en mjuk väska är bäst om man själv drar väskan hela resan.
  • Fri 20 Sep 2019 14:46
    #18
    flygrl skrev 2019-09-20 09:55:44 följande:
    Ok, på nätet ser jag att Samsonite väskor med spännen fortfarande säljs men kanske är dom på väg ut då. Trist om det är så. :/

    Och väskor med 2 hjul är nog också väldigt ovanliga nu för tiden, ja. Själv föredrar jag 4 hjul då dom går rulla på alla ledder men vet att väskorna med 2 hjul ofta har kraftigare hjul i stället och antar det kan va en fördel det med. Varför föredrar du 2 hjul?
    Föredrar det av gammal ohejdad vana haha. Jag har fått för mig att fyra hjul går sönder lättare då dom sticker ut helt och hållet och 2 är väldigt skyddade och kraftigare hjul. Det är min mardröm att stå med ett trasigt hjul på flygplatsen, eller en trasig väska förstås. Det och att jag ogillar när 4 hjulingen drar iväg på plan mark. Men jag har aldrig haft någon tills nu och jag ska resa med den snart så jag får återkomma efter resan. Kanske har jag ändrat mig totalt då och gillar 4 hjul.


  • Fri 20 Sep 2019 14:52
    #19
    2barnsmorsan skrev 2019-09-20 11:03:19 följande:
    Vid flygning där väskan ska checkas in definitivt en bra hård väska som går att låsa. Man vet aldrig vad väskan kan bli utsatt för, de måste tåla mycket. Regnar det när de lastar av måste den tåla vatten. Den kan hamna längst ner under trettio andra hårda tunga väskor. Ofta när de lastar av så kastar de väskorna på hög.

    Om man reser med tåg eller med enbart handbagage och själv har hand om väskan så är det enklare med en mjuk.
    Allt du säger låter vettigt. Köpte nyligen min första hårda med inbyggda lås. Funderar även på den semihårda vi diskuterar i tråden också då den öppnas som en mjuk vilket är bra på vissa resor iaf då den hårda kräver mycket utrymme att öppnas då den öppnas på mitten. Men jag blev så osäker på den semihårda då det kändes som om den skulle gå sönder vid minsta lilla tryck eller om något vasst kom emot den på baggagehanteringen. Men jag vet ju inte om det är så utan det var bara tanken jag fick. Fast jag blev intresserad av den igen pga det Cocolina skrev.


  • Fri 20 Sep 2019 16:03
    #20

    Har incheckningen nånsin ifrågasatt storleken på er väska eller har dom bara brytt sig om vikten? Tänker främst på er med stora väskor.

  • Fri 20 Sep 2019 16:55
    #23
    Coccolina skrev 2019-09-20 16:30:58 följande:
    Jag har rest med kompisar som försökt få med sig väskor som är förstora och de har blivit tvingade att checka in (och betala mycket för det...)
    Har det varit väskor som har sett enormt stora ut också eller "normalstora"? Jag pratar om incheckade väskor förresten och inte carry on. Jag ser att jag inte skrev det utan förutsatte att ni var tankeläsare. Tungan ute

     
  • Fri 20 Sep 2019 22:07
    #26
    Coccolina skrev 2019-09-20 18:25:09 följande:
    För att checka in så är det inte något de tittar på när det kommer till storlek. De väger den och så länge den inte väger för mycket så är det ok... krävs att den är hysteriskt stor för att de skall säga något. 

    Jag har bara varit med om att det blir problem med handbagage....
    Jag har alltid rest med en relativt liten incheckad väska men nu när jag köpte en stor hård så blev jag nojig då jag läste att tydligen har flygbolagen någon regel om att LBH sammantaget inte bör överstiga 62 tum och min nya är 63,5 tum. Är det över 62 tum så kan man behöva betala extra. Saken är den att väskan inte ens är stor. Den är nästa modell större än min vanliga väska så det är ingen jätteväska alls. Har inte lust att pröjsa mer bara för att väskan är lite större så det var därför jag undrade om någon har råkat ut för kommentarer om storleken. Får väl se hur det går på nästa resa. Jag fick ha-begär och köpte den semihårda väskan som öppnar som en mjuk väska tack vare ditt inlägg. Hade tur att den var på rea fortfarande. Jag verkar ha blivit smått besatt av resväskor. Oskyldig
  • Sat 21 Sep 2019 14:14
    #31
    flygrl skrev 2019-09-21 00:13:24 följande:
    I c. Människan är ett vanedjur så inget konstigt med det. smile1.gif
    2 hjuliga väskor verkar ha en robustare konstruktion av hjulen, det håller jag med om och kan se poängen med. Men jag har hittills inte vart med om nåt hjulhaveri på mina 4 hjuliga resväskor, vare sig den stora eller kabinväskan så jag tycker inte du ska oroa dig för mycket.
    Du får se va du tycker efter du vart ute och rest lite med nya väskan. smile5.gif

    Har aldrig blivit ifrågasatt, varken incheckade bagaget eller handbagaget.

    Har som sagt en stor väska och har aldrig haft några problem pga måtten.
    Grattis till semihårda väskan, professorn i resväskologi! smile2.gif
    Va menar du med den öppnar som en mjuk väska? Dom mjuka väskor jag stött på öppnas nämligen på samma sätt som hårda väskor. Eller va är det jag inte fattar här?
    Vi får väl se om det går att lära den här gamla hunden att gilla hårda väskor med 4 hjul istället för mjuka med 2. Skrattande

    Med öppningen menade jag att dom flesta hårda öppnas på mitten och har lika mycket plats på båda sidor och kräver stort utrymme för att öppna väskan. Mjuka och ett fåtal hårda har en djup del och en del där man kan lägga lättare saker i locket och då kan man öppna den utan att ta upp ett halvt vardagsrum. Själva locket viks ut bara och kan lutas mot en vägg eller nåt. Hänger du med?


  • Mon 23 Sep 2019 17:39
    #35
    flygrl skrev 2019-09-21 17:29:15 följande:
    Ja, vi får väl se va du tycker efter din första resa med nya väskan. Jag tror och hoppas du kommer uppskatta den lika mycket som jag uppskattar min stora, hårda 4-hjuliga Samsonite men vem vet. Människor är olika och uppskattar inte alltid samma lösningar. Hoppas du får en trevlig resa i vart fall! smile1.gif

    Och nu är jag med va gäller hur dom mjuka väskorna öppnas. Det är klart att i trånga utrymmen kan den mjuka väskan va enklare att öppna och hantera, det har du rätt i. Men jag minns också att mina föräldrar hade/har några mjuka väskor där man packar typ lika mycket i botten som i locket så det finns olika varianter där med.
    Va är det förresten för semimjuk väska du köpt?
    Snart bär det av men nu vet jag inte vilken väska jag ska välja. Drömmer  Den semihårda är en Delsey. Jag har varit väldigt nöjd med det märket förut.
  • Mon 23 Sep 2019 19:59
    #38
    Smillefix skrev 2019-09-23 18:01:33 följande:
    Jag säger också vandringsryggsäck. Man kan packa massor, den har massvis med smarta fack och remmar och ska man flänga runt mycket eller bara släpa på väskan från bussar till hotell, leta runt efter boende och gå på knaggliga gator är ryggsäcken oslagbar.

    Ska jag bara direkt från flygplatsen med taxi har jag hellre en hård resväska. Den skyddar innehållet mycket bättre än en mjuk, du kan packa även ömtåliga saker i den om du virar in det i plagg och väskan är väldigt tålig, den går inte att stjäla ur med mindre än att du bryter upp låset.

    En favoritresväska jag har är iofs en mjuk som kan göras större eller mindre genom att man öppnar en dragkedja, om man har lite saker med sig åt ena hållet och mycket när man reser hem t.ex. Det viktiga är att resväskans storlek matchar hur mycket du ska packa så du inte har en gigantisk väska där allt ramlar runt inuti, idealet är att sakerna nätt och jämt ryms så det ligger stilla och stabilt.

    Jag har rest mycket både privat och i jobb, har jobbat många år i långa perioder utomlands och har både kläder, böcker, husgeråd, ömtåliga saker mm med mig så jag är lite av packningsexpert :)
    Bra ideér. Om jag inte får något haveri av väskorna så misstänker jag att det kan bli favoriter. Jag reser nästan alltid med incheckat baggage och då skyddar ju onekligen hårda väskor bättre och tål regn som är något jag aldrig ens hade tänkt på förut.

    Mina nya väskor har lås som sitter fast i väskan man trycker i dragkedjegrejen i ett par hål och låser. Vet ni vad jag menar? Så jag slipper hålla på med lösa lås. Mina nya väskor går att göra större också fast dom är hårda så det är toppen.
    rosyribbons skrev 2019-09-23 18:24:32 följande:
    Nu verkar det ju som att du redan köpt en väska, men jag har en väldigt bra resväska. Tror att det är en sån här, fast en tidigare modell då jag haft min i ett par år

    www.samsonite.co.uk/s-cure-spinner-69cm-dark-...

    Den är verkligen superbra. Lätt, rymlig utan att vara klumpig och enkel att dra efter sig. Har inte haft några problem med den än så länge (har rest minst två gånger per år med den sen jag köpte den) och har använt Samsonite tidigare så jag vet att den kommer hålla länge.
    Har redan hunnit köpa väska men det blev en Samsonite så det ska bli spännande att se om dom är lika mycket pansarvagn som det ryktas om.

    Bara för kuriosa så undrar jag om ni pimpar era väskor så att ni lätt ska känna igen den på väskbandet?

  • Mon 23 Sep 2019 22:07
    #42
    rosyribbons skrev 2019-09-23 20:24:22 följande:
    Mina föräldrar har använt samma Samsonite-väska nu i över 30 år och den har hållit väldigt bra över åren. Enda nackdelen med den är att den är klumpig, men det hänger ju mest på designen av väskan, och inte själva kvalitén.

    Just min väska är i en väldigt stark färg, så det har inte varit några problem för mig.
    Det ser lovande ut då mao. Jag köper också starka eller ovanliga färger på väskorna för att lätt kunna se vilken som är min. Fast jag pimpar järnet ändå för säkerhets skull.
    Kusinen skrev 2019-09-23 20:25:56 följande:
    Bara för kuriosa så undrar jag om ni pimpar era väskor så att ni lätt ska känna igen den på väskbandet? [/quote]

    Ja , har knutit ett band runt handtagen. Främst för att minska risken att andra ska ta fel. Har också rest mycket med tåg och då känns risken för det ännu större.

    Jag har en mjuk resväska för övrigt, mest för att den var billig. Föredrar rullväska framför ryggsäck även när jag tågluffat.
    Jag pimpar också främst för att andra inte ska ta min väska men även för att själv lätt kunna se vilken som är min.



  • Wed 25 Sep 2019 14:46
    #45
    flygrl skrev 2019-09-24 09:50:26 följande:
    Klart du ska testa din nya Samsonite nu! smile5.gif
    Delsey är ju ett bra märke har jag förstått även om jag saknar egen erfarenhet av dom.

    Jag pimpar inte så mycket men har väskor i glada färger jag gillar. Dom ska synas ordentligt för jag lättare ska få syn på dom på bagagebandet och för förebygga förväxlingar.
    Jag förstod att du skulle tycka att jag ska ta Samsoniten. Skrattande Delsey har jag haft i flera år och jag har varit supernöjd med det märket så jag hoppas att deras semihårda är lika bra som dom mjuka. Måste fråga vilken färg du har på din väska? Drömmer
  • Wed 25 Sep 2019 21:08
    #47
    EnAnonumius skrev 2019-09-25 15:14:44 följande:
    Tja även om en resväska har fyra hjul så går det att dra den på på två hjul utan problem.
    Såklart men inte lika bra som en tvåhjuling då tvåhjulingen har mycket bättre hjul än fyrhjulingarna.
Svar på tråden Föredrar du en mjuk eller hård resväska?