• BG5

    Min bön

    Av din röst söker vi tröst.

    Av din röst får vi råd

    Av din röst får vi lugn

    Av din närvaro får vi kärlek vi känner

    ett lugn.

    I ditt namn får vi bot

    I ditt namn får vi

    ljus, kärlek

    Vår gud

    I luften sträcker vi våra händer vi ropar på dig vår gud.

    Du omfamnar oss med ditt,

    Ljus, kärlek vi blir till ett vår gud du ger oss hopp vår gud vägled oss.

    Vår gud du visar oss vägen vår gud din kärlek leder oss ifrån hat och mörker.

    Vår gud gör oss hel vår gud ta bort all hat och ondska omkring oss,

    Du ger oss styrka visar oss vägen.

                                     

                               amen

  • Svar på tråden Min bön
  • AniieeHär

    Här är min bön:

    Käre gode Gud
    Gör så att folk fattar att du inte existerar
    Vänliga hälsningar
    Vad fan ber jag böner för? Det finns ju inga gudar.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    Sommmarsol skrev 2019-09-06 22:01:52 följande:
    Rasist!
    Jasså, har det ordet blivit så urhålkat nu?
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • BG5

    ???? en bön är en bön AniieeHär i ditt hjärta finns något,

    du svarade och bad en bön själv.

  • AniieeHär
    BG5 skrev 2019-09-06 22:42:55 följande:

    ???? en bön är en bön AniieeHär i ditt hjärta finns något,

    du svarade och bad en bön själv.


    Haha, ja, så kan du ju välja att se på det.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Pentra

    Det finns ingen gud, inga gudar eller andra övermakter, som hör, uppfyller eller kräver tillbedjelse och böner. Sk. böner skall, och kan, isf endast ställas i jag-form, till sitt eget inre jag, för att de öht skall kunna ha en chans att kunna göra nytta för en själv. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • BG5

    Pentra

    En bön kan bes för andra också inte enbart en bön i jag-form.

    Din känsla är att ingen gud finns du vill tro detta, min känsla är en annan.

  • themia

    En bön är en slag meditation, en självbetraktelse, ett sökande i sitt eget innersta som kan skänka lugn och få en att känna sig stärkt inför världen och dess problem.

    Men att tro att det finns någon som lyssnar är bara självbedrägeri

  • Rikard
    Pentra skrev 2019-09-06 23:43:06 följande:

    Det finns ingen gud, inga gudar eller andra övermakter, som hör, uppfyller eller kräver tillbedjelse och böner. Sk. böner skall, och kan, isf endast ställas i jag-form, till sitt eget inre jag, för att de öht skall kunna ha en chans att kunna göra nytta för en själv. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Nja ... jag håller med dig om att man med mycket stor säkerhet kan säga att det inte finns några gudar eller liknande varelser. Däremot kan ju en bön riktas till en person. Så här står det i Svensk ordbok om bön: "försynt eller ödmjuk begäran av ngn, riktad till en person".
    Som betydelse nummer 2 anger Svensk ordbok "hänvändelse till gudom".
  • flygrl
    BG5 skrev 2019-09-06 21:10:45 följande:

    Av din röst söker vi tröst.

    Av din röst får vi råd

    Av din röst får vi lugn

    Av din närvaro får vi kärlek vi känner

    ett lugn.

    I ditt namn får vi bot

    I ditt namn får vi

    ljus, kärlek

    Vår gud

    I luften sträcker vi våra händer vi ropar på dig vår gud.

    Du omfamnar oss med ditt,

    Ljus, kärlek vi blir till ett vår gud du ger oss hopp vår gud vägled oss.

    Vår gud du visar oss vägen vår gud din kärlek leder oss ifrån hat och mörker.

    Vår gud gör oss hel vår gud ta bort all hat och ondska omkring oss,

    Du ger oss styrka visar oss vägen.

                                     

                               amen


    Vilken fin bön som ger både hopp och tröst och visar på en Gud som är kärleksfull och kraftfull på samma gång. Det kan behövas.

    Tack för du delade den med mig och andra.

    God bless!
  • Pentra
    Rikard skrev 2019-09-17 17:00:53 följande:
    Nja ... jag håller med dig om att man med mycket stor säkerhet kan säga att det inte finns några gudar eller liknande varelser. Däremot kan ju en bön riktas till en person. Så här står det i Svensk ordbok om bön: "försynt eller ödmjuk begäran av ngn, riktad till en person". Som betydelse nummer 2 anger Svensk ordbok "hänvändelse till gudom".

    Ja, men även om det står så i ordboken, för att människor oftast använder en bön på detta sätt, så behöver det fördenskull inte vara korrekt. Men likväl så är det alltså fel, eftersom människorna ännu överlag inte vet bättre. Den verkliga kraften finns när man riktar bönen (mantrat etc.) till sig själv. Eller typ ger av sin kraft, eller sas. öppnar en kanal, till någon annan; t.ex. att man går samman en samling människor och riktar sina välmenande positiva tankar till någon, då kan man göra denna person starkare och kanske tom. frisk. Detta har på intet sätt med vare sig religion, någon gud eller gudom att göra. ... Det finns många olika "böner"/"mantran"/meditationsmeningar/texter som man kan läsa för sig själv, och då riktade till ens egen person, till sitt eget medvetande, till sitt innersta jag, antingen högt eller bara tänka sig igenom, och som stärker ens person fysiskt och/eller psykiskt. ... Att be böner riktade till en gud eller gudom har därför ingen som helst sann effekt alls, eftersom man i detta lägger över sitt eget ansvar på någon annan, och dessutom till någon icke existerande. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Krokodilmajonnäs

    Alldeles oavsett om man tror på en gud eller inte så är den här bönen otroligt dåligt skriven. Versmåttet är obegripligt, grammatiken är pinsam och själva meddelandet otydligt. Vill du att han ska ta bort hatet eller leda dig ifrån det? 

    Betyg: 2/10, underkänt

Svar på tråden Min bön