Står inte ut med min sambos dotter
nihka skrev 2019-09-08 16:55:12 följande:
Tycker det inte det alls låter som hon har fått ta konsekvenserna för sitt beteende. Pappan behöver ta ett rejält snack med sin dotter för att dels försöka råda bot på osäkerheten som säkerligen är roten till att hon beter sig som hon gör och dels ge tydliga regler och klargöra vad som händer när hon bryter mot dem. Råd honom att låta dottern först bara prata av sig ur sitt perspektiv, helst ska det rinna ut anklagelser som sedan de är ute mister sin kraft.Sedan säga typ jag älskar dig mitt barn och ingen kan ta din plats i mitt hjärta och jag ska alltid finnas här för dig, men jag vill också ha ett parförhållande precis som du har och du behöver lära dig att respektera det, precis som jag respekterar ditt val av pojkvän.
Den senaste tiden känner jag inte alls igen dig och du har förstört och saboterat och jag vill ha tillbaka den dotter jag alltid har varit så stolt över.
Sedan en enkel konsekvensbeskrivning att allt hon ställer till med får hon rätta till/kompensera för. Om hon häller ut en parfymflaska tar ini från henne pengar eller saker till ett motsvarande värde. Påminn henne att inget är fredat, inte hästen, inte laptopen och inte mobilen. Även utegångsförbud och förbud mot att ta hem kompisar och pojkvännen kommer tillämpas vid övertramp.
Just nu kommer hon undan alldeles för lindrigt och behöver hjälp med att ta sig ur sin nedåtgående spiral.