• Mon 9 Sep 2019 14:05
    2834 visningar
    11 svar
    11
    2834

    PCO + kosttillskott

    Hej allihopa {#emotions_dlg.flower}
    Jag har läst väldigt många olika trådar men jag har inte hittat (eller i alla fall förstått ) om någon haft lika som jag. 
    Jag slutade med p-piller för snart ett år sen och har inte fått någon mens (förutom en blödning en vecka efter p-pillerstoppet). 
    Jag har gjort en utredning hos en klinik som sagt att jag har en massa ägg som bara inte lyckats växa ur äggblåsan. Enligt kliniken bör jag gå ner i vikt för att få igång min ägglossning, trots att jag även när jag hade fungerande mens vägt lika mycket. 
    Jag är helt okej med att behöva gå ner i vikt - men hon rekommenderade pulverdiet? att det är bättre för kroppen och hormonerna att hälla i sig konstgjorda pulvershakes, än att jag kan väga 10 kilo mer känns märkligt..
    Om viktminskningen inte lyckas så kunde jag höra av mig igen och de skulle hjälpa på andra sätt. 
    Jag äter redan LCHF pga min struliga mage, så jag ska köra lite striktare och gå ner några kilon, och tar tillskott "Kvinna", "Apiforce Bidrottninggelé" och "Omega 3". 

    Men är det någon som kan hjälpa mig med hälsokost som kan hjälpa till att få ordning på ägglossningen? Mitt testosteron var liiite högt - kan munkpeppar hjälpa? Kan man kombinera rosenrot, bidrottninggelé och munkpeppar? 

    Eftersom jag inte har haft naturlig mens på länge så har jag heller ingen koll på min cykel. 
    Hoppas det inte var alltför luddigt!

  • Svar på tråden PCO + kosttillskott
  • Tue 10 Sep 2019 07:01
    #4
    Ellifant skrev 2019-09-09 18:08:54 följande:

    Hej! Har ungefär samma historia, blev även rekommenderad pulverdiet för att det går snabbare enligt henne (gyn) jag tror verkligen inte på att det är bra för kroppen. Var i Sverige bor du?

    Kanske inte jättebra att blanda massor av kosttillskott. Något som hjälpte mig var att jag fick recept på metaformin som egentligen är en diabetes medicin som har visat sig funka för kvinnor med pco då vi kan ha svårt att hålla socker nivåerna.

    Jag har även kört och kör på inositol, googla på det. När jag äntligen blev gravid med vår son hade jag ätit dom i två månader (vi hade försökt i 2 år). Har precis börjat igen och hoppas på syskon.

    Även om jag hade 10 kg för mycket så fick jag hjälp med hormon tabletter och tabletter för att få igång mens. Men när vi väl skulle göra ivf var jag tvungen att gå ner 10 kg till bmi 30.


    Jag sökte till Uppsala då det är långa köer där jag bor. Jag läste tidigare om olika typer av hormontabletter och jag trodde verkligen jag skulle kunna få hjälp med någon tablett. Men allt hon pratade om var att jag skulle gå ner i vikt - jag hoppas hon inte trodde att vi vill göra IVF. Allt jag vill just nu är att få igång mensen och ägglossningen så att kroppen fungerar som "vanligt".
    Men det blev ett ganska jobbigt besök, det kändes inte så lätt att få höra att det är mitt personliga fel att jag inte kan bli gravid, även om det kanske inte var oväntat för så har ALLTID sjukvården fungerat för mig. Allt beror på min vikt. Den gången jag mådde som sämst och nästan svalt mig själv i ett år, fick jag komplimanger för att jag lyckats gå ner så mycket i vikt - jag var ju smal istället för tjock så jag måste må så bra! 

    Det känns som att p-piller, oavsett vad läkarna säger när man frågar, rör till kroppen ordentligt. Rynkar på näsan

    När du fick din son, hade du gått ner något i vikt då? Eller upplevde du att det var inositol som hjälpte mest? 

    Det är skönt att veta att man inte är ensam om att vara i den här situationen. Jag hade inte en tanke på att jag inte skulle kunna bli gravid när jag väl ville. 
  • Tue 10 Sep 2019 07:03
    #5
    UndrandeSökare skrev 2019-09-09 21:15:51 följande:
    Boka tid hos någon annan privat gyn, och försök då Provera utskrivet (för att få mens) samt Letrozoltabletter och Ovitrellespruta (för att få ägglossning). Dessa 3 mediciner behövs ofta vid PCOS.

    Lycka till !
    Tack! Jag ska testa att kontakta någon annan och se vad deras råd är.

    Vi tog massor av prover tidigare och alla andra nivåer sa hon låg inom riktvärdena så det verkade inte vara något annat gällande min hälsa - förutom siffran på vågen. 
  • Tue 10 Sep 2019 07:09
    #6
    Clemmentina skrev 2019-09-09 21:37:03 följande:

    Pulverdieter är aldrig bra. Vilket märkligt råd! Kvinnor med pcos behöver äta mat men bra mat. Anti-inflammatorisk kost är att föredra eftersom många med pcos ofta har problem med inflammationer i kroppen. Testa att utesluta gluten, mjölkprodukter och socker. Kolhydrater behövs för att kroppen ska kunna ägglossa men gärna långsamma och mycket fiber. Vad gäller kosttillskott är inositol det som rekommenderas. Jag skulle inte mixtra med för många olika samtidigt.

    Här kan ni läsa massor om pcos: www.smartfertilitychoices.com/


    Ja, jag kände lika. LCHF fungerar bra för mig, pasta är döden för magen och även grovt bröd. 
    Jag känner mig som att jag mår bra i kroppen (trots att vågen visar för mycket enligt gyn) och skulle aldrig vilja utsätta mig för pulverdieter. 
    Jag tror jag ska testa inositol. Tack! 
  • Tue 24 Sep 2019 06:43
    #10
    AESO skrev 2019-09-12 11:07:14 följande:

    Jag slutade med mina p-piller i januari i år, har sedan dess haft väldigt långa cykler, ca 45-62 dagar. I juli kontaktade jag både vårdcentral och privata gyn (man får ju som ingen hjälp om man inte försökt i minst ett år). Blev tillslut rekommenderad att höra av mig till kvinnokliniken. Pratade endast med dom på telefon men hon misstänkte hormonobalans (pco). Jag har sedan dess varit till läkare och tagit blodprov men har ännu inte fått svar.

    Jag läste dock på en hel del om pco och har därför dragit ner rejält på kolhydrater (liberal lchf) och har även senaste månaden kört periodisk fasta. Och igår kom min mens på dag 35!! Hoppas nu att min cykel börjar bli "normal" och rekommenderar isf LCHF i kombination med periodisk fasta :)


    Toppen! Jag äter precis som du, LCHF och periodisk fasta. Har ätit myo-inositol och folsyra ett tag nu men har inte fått någon mens hittills eller känt av någon ägglossning Rynkar på näsan 
    Problemet för mig är väl att min inte ens har kommit igång alls efter att jag slutade med preventivmedel..
Svar på tråden PCO + kosttillskott