• Anonym (Anony­m3356)
    Mon 9 Sep 2019 23:09
    577 visningar
    10 svar
    10
    577

    Tacksam för hjälp!??

    Hej, jag är 15 år och jag ska skaffa preventivmedel, har en kille idag och han vill inte ligga med kondom o jag tycker de e så mycket skönare utan kondom, men jag funderar på att skaffa kopparspiral för jag vill inte ha massa med hormoner osv, kan man ligga utan kondom med kopparspiral eller e de fortfarande stor chans att jag kan bli gravid, tacksam för bra svar tack!

  • Svar på tråden Tacksam för hjälp!??
  • Anonym (.)
    Mon 9 Sep 2019 23:14
    #1
    +1

    Kondom skyddar mot könssjukdomar också, icke att förglömma.

    Ja kopparspiral funkar mot oönskad graviditet. Men du kommer blöda mer. En hormonspiral utsöndrar extremt lite hormoner jämfört med vänliga p-piller.

    Men gå till din ungdomsmottagning och prata preventivmedel. Finns mycket olika att välja på, t.ex. pessar, så kopparspiral är inte enda hormonerna lösningen.

  • Anonym (Anony­m3356) Trådstartaren
    Mon 9 Sep 2019 23:23
    #2

    Okej, men är det inte jobbigt att ta in o ut pessar hela tiden, känns ändå lite säkrare me något som sitter där hela tiden ???????

  • Anonym (tobbe­)
    Mon 9 Sep 2019 23:27
    #3
    +1

    Ni ska nog köra med kådis ändå för drypan och andra otrevliga sjukdomar har ökat enormt bland ungdomar. Och gillar han att köra utan kådis då lär han dra med sig saker du inte vill ha.

  • Mon 9 Sep 2019 23:32
    #4

    Gå och prata med ungdomsmottagningen.

    Oftast vill de undvika kopparspiral för kvinnor som ännu ej varit gravida, eller så var det tidigare.

    Jag hade rekommenderat p-stav i första hand, och hormonspiral iandra hand, om vi förutsätter att ni är i en exklusiv relation och båda har fritestat er från könssjukdomar. Men med tanke på er ringa ålder så är kondom det absolut bästa alternativet.

  • Anonym (Hm)
    Mon 9 Sep 2019 23:37
    #5
    +1

    Pessar är knepigt att hamna rätt, jag blev gravid direkt när jag började med pessar som tonåring.

    Prova p-ring, det är smidigt och är lätt att ta ut om hormonerna inte funkar för dig, men trygga alltid med kondom snälla du. "Han vill inte" är inte ett bra skäl. Det var därför jag började med pessar och idioten gjorde mig gravid, inte värt det för att han "inte vill".

  • Anonym (Anony­m3356) Trådstartaren
    Tue 10 Sep 2019 00:10
    #6
    +1

    Men jag har hört att preventivmedel med hormoner kan göra så mycket i kroppen tex som viktuppgång, ackne osv e verkligen jätte rädd för sånt ska hända så vill nog helst ha något helt hormonfritt..

  • Tue 10 Sep 2019 00:15
    #7
    Anonym (Anonym3356) skrev 2019-09-10 00:10:51 följande:

    Men jag har hört att preventivmedel med hormoner kan göra så mycket i kroppen tex som viktuppgång, ackne osv e verkligen jätte rädd för sånt ska hända så vill nog helst ha något helt hormonfritt..


    Prata med ungdomsmottagningen.

    Och fråga även dig själv om acne och viktuppgång är värre biverkningar än en graviditet/vara tonårsmamma. Och självklart, använd kondom, alltid, hela tiden, varje gång, det är både hormonfritt och skyddar mot könssjukdomar utöver graviditet.
  • Anonym (Anony­m3356) Trådstartaren
    Tue 10 Sep 2019 00:33
    #8

    Ja jag vet att jag sak använda kondom men jag tänker ifall den händer nån olycka att kondomen kanske spricker för de hände en annan gång och kunde inte sova på hur länge som helst för var så orolig, tog dagen efter piller men kräktes o grejer o vill inte att de ska hända en gång till

  • Anonym (Sara)
    Tue 10 Sep 2019 10:56
    #9

    Välj inte pessar! Jag fick det som tonåring och blev gravid nästan direkt, det är inte tillräckligt säkert, jag klarade det i alla fall inte.

    Fråga om du kan få kopparspiral, du kan ju inte få mer än nej. Jag hade det i många år utan problem men en del kan få problem, smärta, lång mens mm.

    Var rädd om dig. Kram!

  • Anonym (Anony­m3356) Trådstartaren
    Tue 10 Sep 2019 17:52
    #10

    Okej tack för hjälpen<33

Svar på tråden Tacksam för hjälp!??