• Anonym (Usch)
    Tue 10 Sep 2019 01:34
    1408 visningar
    19 svar
    +1
    19
    1408

    Jobba som hästskötare

    Gör det INTE. Jag har varit på 15-18 olika stall som mellanjobb eller verkligen desperat behov av pengar. Jag är 30 nu och snart färdig med min 5-åriga utbildning på högskolan så de har varit innan studierna, under studierna som extrajobb eller under sommaren när man måste ha något jobb. Av dessa ställen jar jag nöjd med 4 stall som behandlade mig bra. Resten utnyttjade skiten ur en med extremt låg lön. Det är ett mycket riskfyllt yrke där skador lätt uppkommer och ansvaret är enormt. Dålig försäkrad är man oftast hos dessa arbetsgivare. De flesta ställen jobbade jag 9 timmar, men de är ju djur. Helst plötsligt hade arbetsgivaren behov av att du stannar några timmar extra för någon har skadat sig, inredningen går sönder osv. Du kan aldrig vara säker på om din dag är 8 eller 12 timmar. Det är oftast dålig arbetsmiljö, kallt, fuktigt, mycket mögel, smuts och damm. Många som jobbat länge i stall utvecklar någon form av allergi eller sjukdom pga arbetsmiljön. Eller blir allvarligt skadad. Nej, satsa på något annat. Mitt senaste jobb i sommar har hände en olycka för 4 månader sedan, mitt knä gör fortfarande ont och kommer nog göra länge. Får hoppas nu att det inte är någon permanent skada, klart det hände på mitt sista hästjobb innan examen. Sedan kommer jag aldrig arbeta så igen.

  • Anonym (Usch)
    Tue 10 Sep 2019 14:32
    #12
    Gotlanddd skrev 2019-09-10 11:55:07 följande:

    Jo men det förstår jag ju såklart???? jag menade bara att jag har mycket erfarenhet av hästar


    Jag har ridigt sen jag var 2 år då mina föräldrar äger en hästgård. Blev naturligt för mig att arbeta med hästar. Men det är en värdelös arbetsmiljö. När jag var 25 var min kropps fruktansvärt sliten av detta jobb, därav utbildade mig vidare. Kolla in husdjursagronom som utbildning, du får jobba med hästar men inte det fruktansvärda grovjobbet. Jag kände mig oftast som en slav, utnyttjad och på många ställen upplevde jag att det fanns rangordnignar. Du som mockar, släpper ut, sköter hästarna och fixar foder ligger längst ner i denna rangordnig. Tränarna och ägarna kan lämna stallet tidigt, äter trevlig middag vid det fina huset med pool medan man själv blir kvar i stallet med skitgöra. Blev aldrig inbjuden någon gång, som max kunde någon komma ut med en doggybag om dom var snälla. Vilket inte hände så ofta.
  • Anonym (Usch)
    Tue 10 Sep 2019 14:38
    #13
    Gotlanddd skrev 2019-09-10 10:23:30 följande:

    Hmm okej... detta jobb är för/hos en väldigt ?känd ryttare? i Sverige. Hoppas på att det borde vara mer seriöst då än privatpersoner/privata stall/ägare.


    Det är MYCKET värre att jobba hos dessa kända ryttare. Tro absolut inte att det skulle på något sätt de dig skydd. Dom kan lätt ersätta dig med någon annan om du inte klarar det hårda trycket. Dom sållar och letar efter någon som klarar av deras skit, annars får man gå. Många ställen jag jobbat på ser jag ha annons ute väldigt ofta, varför? Jo för dom får in någon några veckor/månader som sedan inte orkar kraven och då söker dom någon ny. Sedan snurrar ekorrhjulet så. Dom bra jobben är redan upptagna och svåra att hitta bland all "skit" som finns ute på annonserna.
  • Anonym (Usch)
    Tue 10 Sep 2019 16:53
    #19
    Gotlanddd skrev 2019-09-10 16:07:45 följande:

    Har kollat både hos lite privata ställen just nu också istället. Hittat en lite mindre anläggning nu som erbjuder gratis boende och 8000 i handen (dom sa att det går o fixa till vitt om man vill). Samt att man jobbar 6 dar/vecka kl 7-17. Hos den andra kända ryttaren som jag nämen pratade jag med imorse och på hennes gård var det 07-20 alla 7 dagar i veckan som gällde....


    Skulle du bara få 8.000 i handen svart tror jag du enbart skulle hamna på 5.000 eller absolut max 6.000 i månaden. Visst, boende ingår, men de är extremt dåligt. Att boende ingår brukar vara ett sätt att dra ner på lönen nämligen.
Svar på tråden Jobba som hästskötare