• Anonym (Fotboja)

    Fotboja - får jag dricka INNAN?

    Hej! Dömdes för grovt rattfylleri och fick 1 månads fotboja som påföljd.

    Jag har inte rört alkohol på flera månader (har inget missbruk) och anledningen till att jag ens körde rattfull berodde på flera omständigheter som jag inte behöver gå in på.

    Har i ett års tid nu även fått ta prover för att styrka nykterhet / icke-missbruk för att behålla mitt körkort och har bara fått bra värden, dvs inga tecken på överkonsumtion eller missbruk.

    Min dom börjar om 3 veckor men innan dess kommer det att vara bröllop och jag tänkte då dricka lite och festa som alla andra. Kommer dem att ta ett prov när de tar på mig fotbojan och därefter se att jag druckit de senaste 2 veckorna, och isf vad händer?

    Eller tar de bara urinprov och blåsprov? Och oavsett, skiter de i vad man gör innan fotbojan och bara bryr sig om absolut förbud UNDER själva bärandet av fotbojan?

  • Svar på tråden Fotboja - får jag dricka INNAN?
  • ivar37

    Eller så dricker du inte. Krångla inte till livet mer när du börjat om så bra!

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fotboja) skrev 2019-09-10 16:19:18 följande:

    Hej! Dömdes för grovt rattfylleri och fick 1 månads fotboja som påföljd.

    Jag har inte rört alkohol på flera månader (har inget missbruk) och anledningen till att jag ens körde rattfull berodde på flera omständigheter som jag inte behöver gå in på.

    Har i ett års tid nu även fått ta prover för att styrka nykterhet / icke-missbruk för att behålla mitt körkort och har bara fått bra värden, dvs inga tecken på överkonsumtion eller missbruk.

    Min dom börjar om 3 veckor men innan dess kommer det att vara bröllop och jag tänkte då dricka lite och festa som alla andra. Kommer dem att ta ett prov när de tar på mig fotbojan och därefter se att jag druckit de senaste 2 veckorna, och isf vad händer?

    Eller tar de bara urinprov och blåsprov? Och oavsett, skiter de i vad man gör innan fotbojan och bara bryr sig om absolut förbud UNDER själva bärandet av fotbojan?


    Dem har väl inget att göra med om du dricker eller inge innan du fått din dom till fotboja och har den . Innan dess kan de ju inte göra nåt om du är hemma och fri än så länge? Och en engågsförteelse på ett bröllop om ingen vet om händer ju inget bara de är några dagar innan du ska få fotboja ?
  • Anonym (P)

    Jag vet inte, men tänker att det är två olika saker. Fotbojan har du för att du begått ett brott. Kontrollerna har du haft för att visa att du kör nykter och ska få behålla ditt körkort.

    Så normalt sett behöver man väl inte vara nykter för att ha fotboja. Däremot nykter för att få behålla körkortet. Och det är väl begränsat, dvs de kontrollerar dig inte längre?

Svar på tråden Fotboja - får jag dricka INNAN?