• behedwin

    Aldrig hemma, Äta borta hela tiden?

    Har en 10 åring hemma.
    Han är ute och leker massor, känns bra att vi bor på ett bra ställe där han kan springa ut och cykla och spela fotboll utan problem. Har flera kompisar i området och de är ofta hemma hos varandra.

    Men jag känner mig lite kluven kring att han äter borta titt som tätt. Äter hemma lika ofta som han äter hos en annan familj. Vi får aldrig frågan om någon av hans kompisar vill äta hos oss... vi erbjuder men det är alltid inte lika roligt hemma hos oss som hos andra.

    Vi är rätt så benhårda på att man äter inte skit-mat mitt i veckan... man dricker inte läsk eller godis om det inte är helg åtminstone och även då har vi lite restriktioner. Men andra verkar ha det fritt fram... de köps pizza och bjuds på godis och läsk lite hela tiden... det är ju inte en familj som gör allt... det är bara att det blir så ofta i mängden av olika familjer som efter varandra bjuder på detta.

    Känns oerhört svårt att säga nej och stop, du får inte leka med x person för att där äts det onyttigt och du borde äta hemma oftare.
    Vi har inte heller någon relation till familjerna så vi har inte kontakt där vi kan ställa krav på vad de äter till middag....

    Hur gör ni, säger ni nej till era barn om de är borta för mycket. Får de äta vad de vill hos andra?

  • Svar på tråden Aldrig hemma, Äta borta hela tiden?
  • Alexi

    Men låt honom leka fritt men äta middag hemma. Bor de så nära så kan de ju ses igen efter middagen.

  • Giftskåneman

    Eller är andra föräldrar glada att deras barn har ditt barn som vän, och då vill bjuda på sånt de normalt inte har, som läsk och pizza.

  • Tow2Mater

    Inga av hans kompisar vill äta er tråkiga mat/fika. Håll ert barn hemma om ni anser det så viktigt.

  • Fjäril kär

    Fast det kan ju vara så att de gör extra god mat bara för att han äter där? Det blir hämtpizza istället för gårdagens rester. Eller sliter fram korv och pommes för att det räcker bättre till alla än de pannkakor de skulle ha ätit?

    De kanske helt enkelt ändrar sina planer för dagen för att vara lite gästfria och generös?

    Vill du inte att han äter borta så mycket får ni väl sätta en fast mattid och han kommer hem och äter då och sen leker mer efteråt.

  • Kusinen

    Om ni bor nära varandra borde det ju gå att leka hos varandra men ändå äta hemma. När ni gör upp om lek talar du också om när barnet kommer hämtas/ska gå hem och att ni ska äta mat då. Då lär väl barnet rimligtvis inte bli bjuden på mar utan att ni tillfrågas?

    Jag antar att ni gör upp tider med barnet? Då är det väl bara att göra upp en mattid, då det ska ätas?

  • Tow2Mater

    Och inom sig irriteras kompisarnas foräldrar over att ni alltid låter ert barn äta hos dem... skulle ni dessutom komma med krav på vad de äter till middag skulle de ju gå i taket.

Svar på tråden Aldrig hemma, Äta borta hela tiden?