• Anonym (Lätt förvirrad)

Löner vid lönebidrag, vad stämmer egentligen?

Någon här som har erfarenhet av hur det funkar med lönebidrag? Vet om två personer som har lönebidrag men de är helt olika för dom. Person A jobbar 50% alltså 20 timmar/vecka och får 50% av en heltidslön och arbetsgivaren ska få en viss procent av halvtidslönen i lönebidrag. Person B jobbar 80% men enligt den betalar arbetsgivaren 100% lön och får 20% av fulltidslönen i lönebidrag från staten som kompensation för dom 20% arbetsgivaren betalar för som Person B inte arbetar.

Vad är rätt och vad är fel? Har dom med funktonshinder som har lönebidrag rätt att få lön för heltid när dom arbetar deltid och bidraget kompenserar arbetsgivaren för en del av lönen eller ska dom få lön för den procent dom jobbar och lönebidraget är något som arbetsgivaren får på sidan om? AFs hemsida är dålig på att ge exempel på sånt här när man letar efter info om lönebidrag. Och om nu dom med lönebidrag bara får deltidslön vad är då bidraget egentligen för? Då skulle dom ju kunna ha en vanlig deltidsanställning istället?

• Svar på tråden Löner vid lönebidrag, vad stämmer egentligen?
  • Anonym (12)

Alldeles för komplicerad fråga. Kolla på AF:s hemsida.

• Anonym (Cleo,)

Jag har lönebidrag och jag får lön enligt avtal som arbetsgivaren följer. I mitt avtal har jag en deltidslön. (75% av heltid) Mitt funktionshinder gör att 64% får arbetsgivaren från staten som lönebidraget avser, resten står arbetsgivaren för.

Så frågan är ju vilka avtal dessa två personer har?

• enola

Jag minns inte exakt, men jag tror att det ena kallas utvecklingsanställning. Tror det är när man har den formen som man kan få heltidslön även under tiden man jobbar deltid, om målet är att man ska ta sig upp på 100%. Således är båda varianterna "rätt".

• Anonym (Ifa)

Det beror helt på vad för insats det handlar om och varför personen ens har en anställning av det slaget.

I den verksamhet som jag haft erfarenhet av har vi alla varianter; OSA = offentligt skyddad anställning, medarbetare på BEA- avtalet, medarbetare med helt vanliga anställningar (och löner) men som vi får visst stöd för av olika skäl. En del av dem har stått utanför arbetsmarknaden länge och då kan vi få stöd en perod, därefter jobba hen vidare som vem som helst. Så det kan vara extremt olika, just som du beskriver. Gå in på Arbetsförmedlingens hemsida och kolla, det finns massa info där.

• enola
    enola skrev 2019-09-10 19:09:30 följande:

Jag minns inte exakt, men jag tror att det ena kallas utvecklingsanställning. Tror det är när man har den formen som man kan få heltidslön även under tiden man jobbar deltid, om målet är att man ska ta sig upp på 100%. Således är båda varianterna "rätt".

Jag har antagligen snurrat ihop begreppen lite, men kontentan av det hela stämmer iaf, så mycket vet jag :)
  • Anonym (.)

Lönebidrag får den som på ett eller annat sätt bedöms ha något arbetshinder. Det innebär att personen bedöms som att den inte kan vara lika effektiv som en person utan arbetshinder. Arbetsgivaren får då kompensation för arbetsnedsättningen.  Det går med andra ord inte att säga att de kan ta en vanlig deltidsanställning.
    De kan jobba heltid men ändå ha en arbetsnedsättning. 
    Storleken på bidraghet beror alltså på hur stor nedsättning personen har och hur mycket den arbetar.

• Anonym (Lätt förvirrad)

Vad jag förstått så är det trygghetsanställningar med lönebidrag. Har inte velat fråga i detaljer. Tyckte bara det lät så orättvist att den som kan jobba 80% får 100% lön medan den som bara kan jobba 50% får klara sig på 50% lön. Men det kanske är olika avtal som ni säger. Tänkte att lönebidrag hade någon fast bestämelse som typ att den anställde har rätt till heltidslön trots att den inte jobbar 160 timmar per månad som vid heltid, eller att dom ska ha lön efter den procent dom jobbar och bidraget inte är en kompensation för att arbetsgivaren betalar för tid som inte är arbetad. För vanlig deltidsanställning får man ju lön efter den tid man jobbar så då tycker man att lönebidrag borde fungera på annat sätt. Tex att man får heltidslön för deltid och bidraget kompenserar arbetsgivaren för den kostnaden. På AFs hemsida står det bara att dom ska ha lön efter avtal och kollektivavtal men ingenting om hur det ska fungera vid deltid med löner.

• Lånehajen

Har aldrig hört talas om att lönebidrag skulle användas på det sättet, gissar att den personen du pratat med fått något om bakfoten. Låter helt orimligt att AG till att börja med skulle betala lön för 100% fast personen jobbar 80% och att AF sedan skulle täcka upp för det via lönebidrag.

• Anonym (Lön)
    Anonym (Lätt förvirrad) skrev 2019-09-10 19:40:45 följande:

Vad jag förstått så är det trygghetsanställningar med lönebidrag. Har inte velat fråga i detaljer. Tyckte bara det lät så orättvist att den som kan jobba 80% får 100% lön medan den som bara kan jobba 50% får klara sig på 50% lön. Men det kanske är olika avtal som ni säger. Tänkte att lönebidrag hade någon fast bestämelse som typ att den anställde har rätt till heltidslön trots att den inte jobbar 160 timmar per månad som vid heltid, eller att dom ska ha lön efter den procent dom jobbar och bidraget inte är en kompensation för att arbetsgivaren betalar för tid som inte är arbetad. För vanlig deltidsanställning får man ju lön efter den tid man jobbar så då tycker man att lönebidrag borde fungera på annat sätt. Tex att man får heltidslön för deltid och bidraget kompenserar arbetsgivaren för den kostnaden. På AFs hemsida står det bara att dom ska ha lön efter avtal och kollektivavtal men ingenting om hur det ska fungera vid deltid med löner.

Arbetsgivarna får bidrag för den anställde. Den som säger att hen jobbar 80% och får 100% lön är nog kompis med arbetsgivaren och får därför den lönen.

Annars får arbetsgivaren olika procent i bidrag från staten.

Har någon 80% lönebidrag/trygghetsanställnig, så får arbetsgivaren den procenten i stöd, men bara upp till en viss nivå. De övriga 20% får arbetsgivaren betala själv.
  • enola
    Anonym (Lön) skrev 2019-09-10 19:50:23 följande:

Arbetsgivarna får bidrag för den anställde. Den som säger att hen jobbar 80% och får 100% lön är nog kompis med arbetsgivaren och får därför den lönen.

Annars får arbetsgivaren olika procent i bidrag från staten.

Har någon 80% lönebidrag/trygghetsanställnig, så får arbetsgivaren den procenten i stöd, men bara upp till en viss nivå. De övriga 20% får arbetsgivaren betala själv.

Nej, det stämmer faktiskt, även om jag som sagt inte minns exakt hur det fungerar. Jag har tidigare haft en lönebidragstjänst och när min handläggare på AF inför den anställningen berättade om det så nämnde han att det finns en modell där man kan börja på deltid och ändå få heltidslön medan man jobbar sig upp till heltid. Jag minns inte kriterierna för en sån anställning (och det heter inte utvecklingsanställning, var nog jag som blandade ihop koncepten där) men den existerar.
  • Anonym (snömos)

Alla sådana där anställningsformen är så jävla snömos. För det första kvittar ju antalet timmar för alla andra förutom paragrafryttare. Det kvittar ju om en anställd jobbar 100% men bara presterar 80% eller den anställda jobbar 80% och presterar 100%. Det finns någon sorts snömos-tanke om att alla ska jobba 40 timmar i veckan oavsett handikapp och förmåga.

• Anonym (Lön)
    enola skrev 2019-09-10 21:32:39 följande:

Nej, det stämmer faktiskt, även om jag som sagt inte minns exakt hur det fungerar. Jag har tidigare haft en lönebidragstjänst och när min handläggare på AF inför den anställningen berättade om det så nämnde han att det finns en modell där man kan börja på deltid och ändå få heltidslön medan man jobbar sig upp till heltid. Jag minns inte kriterierna för en sån anställning (och det heter inte utvecklingsanställning, var nog jag som blandade ihop koncepten där) men den existerar.

Det var lönebidrag och trygghetsanställning jag svarade på.

Jag har haft lönebidrag som sedan gick över till trygghetsanställning. Skillnaden mellan dem är inte så stor.
  • enola
    Anonym (Lön) skrev 2019-09-10 21:52:54 följande:

Det var lönebidrag och trygghetsanställning jag svarade på.

Jag har haft lönebidrag som sedan gick över till trygghetsanställning. Skillnaden mellan dem är inte så stor.

Jag menade att jag skrev tidigare att jag trodde att den varianten där man kan få heltidslön för deltidsarbete heter utvecklingsanställning, men att jag nog hade fel i det :)
  • Anonym (HR)

Det finns som sagt en mängd olika varianter, eftersom lönebidrag sätts och bestäms i samråd mellan AF och arbetsgivaren, och även i samtal med arbetstagaren.

Generellt så är det svårt, svårare att få "100%" bidrag för en arbetstagare. För det är lika med att säga att arbetstagaren har "0%" arbetsförmåga. Därför brukar man ibland säga att en arbetsgivare kan få bidrag med upp till "80%" (av lönen). Men även den procentsatsen skall sättas i samråd mellan AF och arbetsgivare. 

Tanken är ju att "procentsatsen" över tid skall krypa nedåt - givet att arbetstagaren lär sig sitt arbete etc. Lönebidrag brukar normalt sättas för en viss period, för att sedan omförhandlas.

Lönebidrag kan även sättas i relation till typ av anställning. Lönebidrag kan då omförhandlas till att anställningen betraktas (hos AF) som en trygghetsanställning. Där man kommer fram till att det bästa för "alla parter" är att arbetstagaren kan fortsätta sin anställning med stöd och bidrag från AF, då kan besluten tas på en lite längre tidsperiod.

Personen är anställd av arbetsgivaren, får lön, betalar skatt. AF betalar i efterhand ut bidrag (på bruttolön, utifrån %-bidragsnivå) till arbetsgivaren. Sociala avgifter, pensionsavsättningar, bekostas av arbetsgivaren.

I tillägg till lönebidrag kan även arbetsgivare uppbringa handledarbidrag om personen i fråga behöver extra stöd med handledning, upplärning, "övervakning".

Lönebidrag är riktat mot personer som har någon form av funktionsnedsättning, alternativt har varit långtidsarbetslösa, och/eller står långt ifrån den sedvanliga arbetsmarknaden.

Svar på tråden Löner vid lönebidrag, vad stämmer egentligen?