• jessikapersika

ni som får utbet den 26:e

jag kommer få min första utbetalning den 26 spril... har begärt från den 20 mars-20 april nu första gången.. jag undrar hur ni tar ut dagar som får ut den 26:e varje månad? tar ni ut från den 25-25 eller hur tar ni ut? ska ja fortsätta ta ut från den 20 till den 20 varje månad eller finns de bättre sett å ta ut på?

• Svar på tråden ni som får utbet den 26:e
  • Den där Linn

Det beror helt på när du fyller år
    Inte hur du tar ut dagarna

• jessikapersika

men de står att ja får ut den 26 varje månad.. de måste väl vara så då att ja får de just för att ja fyller år den 18 juni?

• Den där Linn

Okay...jag tror jag fattade din fråga fel
    Trodde du menade hur du skulle göra för att få fortsatt utbetalning den 26:e

• jessikapersika

ne

ja menar alltså att när e senaste datum å skicka in varje månad till fk? ja ska ju begära ersättning varje månad eftersom ja kommer jobba lite extra å då ta ut olika antal dagar vissa månader.. men undrar då om ja nu kan begära i maj då nästa utbetl e att ja vill ha från den 20 april - 25 maj då utbet e den 26 maj?

• Carisma95

Hur du än begär i detta fallet så får du bara utbetalt för 21 apr- 20 maj (21-20 är en månad hos FK). Dagarna 21 maj - 25 maj (ev. 20 juni om du tar ut för fler dagar) får du inte förrän den 26 juni!

• Kickan Kim

hmm får se om du blir ngt klokare av det här

jag är född 19:e juni (får pengarna den 26:e)
    deras bryt e ju som sagt den 20:e så dom vill ju ha in din begäran INNAN den 20:e varje månad (tom kanske innan den 10:e för att du ska vara 100% säker på att få dom i tid)

och det är ju precis som carisma säger.. såg det nu, så jag har väl bara upprepat vad du redan vet.. ååå hehe aja..

• jessikapersika

ok tack för hjälpen..

så hur trycker ni då ja ska ta ut framöver?? ska manta ut 20-20 då?? eller hur gör du kickan tex??

• Kickan Kim

jag är ett sk specialfall.. haha.. jag tog ju ut dagar innan jag fick barn.. och därmed så blev det liksom att jag tog ut i efterskott hela tiden.. alltså typ den 10 november begärde jag från 1:a oktober-31:a oktober (behövde alltså inte bry mig om deras "brytdatum" eftersom dom skötte min begäran manuellt).
    MEN. detta hade sina brister oxå, eftersom dom tog hand om alla mina ärenden manuellt så har min föräldrapenning varit sen sen årsskiftet.. och därför begärde jag nu i slutet på februari för två månader (för att komma ikapp) vilket innebar att jag fick dubbel f-penning.
    samtidigt begärde jag för fram till juni så man slipper tänka på detta varje månad...

hmm krångligt beskrivet kanske, men du kanske förstår?

• Helle69

Ja, det är ju så!
    Om man lämnar in varje månad så handläggs det nästan alltid manuellt. Dvs de gör utbetalningen så fort de hinner med. Man ska vara medveten om att då kan fk ha längre handläggninstid. De har "rätt" att ta 30 dagar på sig från ankomstdatum till utbetalning. Men oftast hinner de ju snabbare än så tack o lov. Men det finns INGA garantier för att du alltid får din ers den 26:e om du lämnar in en ny blankett för varje månad.

• strimma21

Mitt råd: Lämna in begäran i förväg (du kan alltid ändra längs vägen) så sköts utbetalningen maskinellt varje månad, du får dina pengar i rätt tid oavsett Fk's arbetsmängd.

Utbetalningsperioden är som sagt 21-20 varje månad och pengarna betalas ut 25, 26 och 27:e.

• Wilma06

Förstår inte riktigt varför man ska hålla på varje månad med detta. Tar ni ut så olika från månad till månad? De är ju överlamrade på FK redan, det blir ju en massa extrajobb om alla ska behandlas varje månad istället för att det flyter på....

• Kickan Kim

wilma06
    jo jag kom på det efter ett tag.. så nu har jag ju begärt för resten av dagarna..
    men man hoppades väl på varje månad att man inte behövde ta ut så mycket.. är väl därför man har begärt varje månad

Svar på tråden ni som får utbet den 26:e