• Wed 11 Sep 2019 22:23
    501 visningar
    10 svar
    10
    501

    När fastnar rutiner?

    Jag har en dotter som är 10 veckor. Hon är extremt svårsövd. Hon skriker som besatt när det är sovdags.

    Nu lider vi igenom skriket och går och gungar henne tills hon somnar. På dagen sover hon endast i bärselen om jag konstant rör mig eller på mig. På natten sover hon trots alla rekommendationer på mage mellan oss. Jag vet att det inte är bra men har blivit ren överlevnad.

    Jag kan inte gå och gunga henne i timmar mycket längre då mina handleder inte orkar vikten. Och hon vaknar ALLTID om jag flyttar henne från bärselen.

    Jag bävar verkligen inför varje sövning.

    Så det jag undrar är:

    Kan hon ta någon psykisk skada av att skrika så mycket varje gång?

    Hur gammalt är ett barn när det blir rutin med saker man gör? Så som att vi går runt och gungar tills hon somnar.

    Ni med liknande problem, när blev det bättre?

  • Svar på tråden När fastnar rutiner?
  • Wed 11 Sep 2019 22:36
    #2
    Karins08 skrev 2019-09-11 22:26:20 följande:

    Rutiner är ej så lätta att få att ?fastna? pga utvecklingssteg.

    Men skulle vilja tipsa om sjal! Närhet hjälpte mycket och sjalen gjorde att bärandet blev enklare för mig.


    Jag har bärsele men hon sover bara i den så länge jag rör mig. Samt att hon vaknar så fort jag tar ut henne från den och ska lägga mig/oss för natten.
  • Thu 12 Sep 2019 06:29
    #4
    MsFry skrev 2019-09-11 22:43:03 följande:

    Rutinerna ändras för varje utvecklingssteg så när de sätter sig är det oftast bara för en kortare period innan allt ändras igen.

    Men det låter inte riktigt som att det är brist på rutin som är ert problem... ni har ett närhetskrävande barn. Sjukt jobbigt säkert (mitt barn var så periodvis) men det går över, förr eller senare. (Det hjälper er inte så mycket nu, jag vet, men håll fast i tanken att det går över).

    Nej ert barn tar inte skada av att gråta, så länge ni inte överger barnet. Men prata med bvc, de kan ge tips och råd men även stöd. Kanske barnet har ont i magen (kolik)?

    Antar att promenad i vagnen inte heller funkar?


    Hon hade problem med magen tidigare men får lactulos och minifom nu så det fungerar bra.

    Skönt att höra att det vi gör nu inte kommer fastna hos henne så att det alltid måste sövas så här.

    Nej, vagnen är ett helvete och lika så babyskyddet. Går promenader med henne i selen men jag börjar bli rejält trött i ryggen efter sådär strax över en timme.
  • Fri 13 Sep 2019 06:10
    #6
    Dalmamman skrev 2019-09-12 21:53:00 följande:

    Dum fråga kanske, men äter bebis tillräckligt? Min 4-veckors äter mycket mer innan läggdags än vid andra matningar, så jag ger honom en flaska ersättning i tillägg till amningen. Får han inte nog med mat så blir han tokig, men med mat i magen sover han ofta 4-6 timmar i ett sträck. Dagtid så äter han ca varje till var annan timme.


    Hon äter bara ersättning. När hon väl somnar till så sover hon hela natten.
  • Sat 14 Sep 2019 13:23
    #8
    Jemp skrev 2019-09-13 10:08:27 följande:

    Håller med om att rutiner ändras i takt med utvecklingen. Det kommer inte vara såhär för evigt.

    Vad har du för bärsele? Ergonomisk?

    Har du testat att sitta på en pilatesboll och gunga? Så kanske du slipper promenera i alla fall.


    Ja den är ergonomisk men jag är kort och hon lång så efter ett par timmar per dag blir det tungt i alla fall tyvärr.

    Får testa boll! Tack!
  • Sun 15 Sep 2019 13:41
    #10
    MissMagnolia skrev 2019-09-14 16:07:35 följande:

    Kan en sleep carrier funka för er kanske? Du behöver inte plocka ut henne när hon somnat utan kan lägga ner den då bara


    Hm.. Vet inte om jag orkar bära henne så..
Svar på tråden När fastnar rutiner?