• Thu 12 Sep 2019 01:54
    457 visningar
    3 svar
    3
    457

    Tar över för mycket

    Mina barns farmor tar över hela tiden. Håller jag bebis som dreglar/spyr då springer hon fram fort o ska torka..trots att jag sitter med en handduk o just ska torka. Ska veta bättre än mig..barnen är trötta eller för varma, kalla. Vet exakt allt om framsteg som om jag inte visste det? Ska ta över nattning, trösta, jag får inte gå med barnvagnen. Kommer med massa pikar hela tiden. Tips som man inte vill ha för jag vet redan. Får en o känna sig mindre värd. När barnet säger mamma så rättar hon inte utan säger istället ja vad är det gumman?

    Stänger dörren till hennes sovrum för att natta ena barnet??

    Orkar snart inte. Kan inte heller säga ifrån för då är man så fjantig eller svarta fåret.

  • Svar på tråden Tar över för mycket
  • Anonym (Sara)
    Thu 12 Sep 2019 06:37
    #1

    Träffas lagom mycket så att du orkar ha tålamod med att du finner henne irriteeande. Försök att inte ta det hon gör som kritik utan som intresse i barnet. Säg tack snälla men nej tack om ni inte vill att andra än mamma och pappa ska natta. Tacka ja till barnvaktspromenad. Som exempel.

    Mer generellt, välj dina strider.

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 12 Sep 2019 08:34
    #2

    Vet tyvärr alltför väl hur det är att ha en svärmor som inte respekterar ens gränser. Du ska inte behöva acceptera att du mår dåligt när du träffar din svärmor. Min erfarenhet är att det enda som fungerar är att vara extremt tydlig till svärmor var dina/era gränser går. I mitt fall har jag låtit min sambo ta ett par allvarlig snack med hans mamma. När det var som värst ?pausade? jag relationen med svärmor, undvek att träffa henna under nästan två månader (vilket gjorde att hon inte heller fick träffa sitt barnbarn), och när sen vi träffades igen var det några timmar hemma hos oss (jag kände mig mest trygg med det). Under tiden fick min sambo hantera kontakten samt även förklara för henne att hon gått över gränsen. Det bästa för alla parter är troligen en fungerande relation, men det kräver att alla parter respekterar var gränserna går. Hon vill givetvis ha en bra relation med hennes barnbarn och det är hennes sons ansvar att förklara för henne att detta kräver att hon accepterar och respekterar dina/era gränser.

  • Anonym (mb)
    Thu 12 Sep 2019 11:07
    #3
    Diana05 skrev 2019-09-12 01:54:09 följande:

    Mina barns farmor tar över hela tiden. Håller jag bebis som dreglar/spyr då springer hon fram fort o ska torka..trots att jag sitter med en handduk o just ska torka. Ska veta bättre än mig..barnen är trötta eller för varma, kalla. Vet exakt allt om framsteg som om jag inte visste det? Ska ta över nattning, trösta, jag får inte gå med barnvagnen. Kommer med massa pikar hela tiden. Tips som man inte vill ha för jag vet redan. Får en o känna sig mindre värd. När barnet säger mamma så rättar hon inte utan säger istället ja vad är det gumman?

    Stänger dörren till hennes sovrum för att natta ena barnet??

    Orkar snart inte. Kan inte heller säga ifrån för då är man så fjantig eller svarta fåret.


    Träffa svärmor i doser som ni orkar med. Det är inte bara svärmor som bestämmer frekvensen  av umgänge.
    Hennes prat skulle jag bara låta gå förbi. Ignorera hennes tips och råd.
    Springer hon fram och ska riva i ungen säger du : det går jättebra här, jag har handduk, behöver jag hjälp säger jag till elelr något liknande. Likaså med barnvagnen. Detta kommer förmodligen behöva nötas in.
    Om det inte fungerar med nattningen och svärmor. Ja , då får svärmor gå hem innan nattningen. Förebygg situationer som du vet inte funkar.
    Prata med din sambo. Ni måste ge samma signaler till svärmor när hon klampar in. Låt din sambo stå för kontakten med svärmor. Han kan åka själv ibland till henne.
    Sluta se dig själv som fjantig när du sätter gränser. Du lämnar ju dina barn i sticket när du låter andra härja. Var en förebild för dina barn där du visar hur man står upp för dig själv.
Svar på tråden Tar över för mycket