Östrogen
Jag har haft problem med rikliga blödningar, tätare blödningar, mellanblödningar och skörhet = lättblödande sen tre år. Sista året har det blivit värre. Därtill har jag fått torra slemhinnor, upprepade urinvägsinfektioner, vaginos och täta trängningar. Blä! Har tagit massor av prover men är kärnfrisk och mina hormon-nivåer är normala. Är därmed inte i klimakteriet ännu, men självklart är det här nån sorts helvetisk inkörsport och början till slutet.
I väntan på kallelse till gyn har jag fått behandling med lokalt östrogen, Oestring. Man för upp en ring som utsöndrar jämn dos i tre månader, sen byter man till en ny. Skönt att slippa krämer och vagitorier! De rikliga flytningarna jag haft förut kom tillbaka nästan genast och det luktar friskt och syrligt igen. Så skönt! Jag äter dessutom Provera tio dagar i månaden för att få ordning på cyklerna. Om det fungerar är för tidigt att säga.
Jag tänker ta varenda piller som finns så länge det behövs för att slippa besvär som eventuellt dyker upp när mensen äntligen upphör helt. Varför lida i onödan?