Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Östrogen

Sökte till gyn för min mens var helt uppåt väggarna rikliga. Fick dricka blutsaft varje månad för att överleva typ. Mens som kom och gick som den själv behagade. Svår PMDS.

Beställde tid hos gynekologen och bad om att hon skulle titta på vad det var för fel på mig. De veckor det tog innan min tid var började jag få svettningar och då var det bara ett blodprov som konstaterade faktum.

Var redan inne på detta spåret vid 37 års ålder när IVF kliniken säger att mina värden är i princip på noll och inga ägg mognade trots en extra lång kur med maxdoser. Men det skulle jag inte tänka på sa de.

Sedan efter barn kom så tänkte jag inte mer på det än att mensen ändras efter en graviditet och detta var det nya.
    Det var dock förklimakteriet.
    Vid 42 fick jag det konstaterat att jag var i klimakteriet och fick progynon och provera. Det tog väl 1-2 dygn innan jag var som en ny person.
    Jag var glad, hade energi, orkade med allt, sov bättre, inga smärtor i kroppen.

Ska äta mina mediciner i åtminstone 7-8 år och det gör jag med glädje. Jag mår skitbra just nu.

• Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2019-09-13 12:32:41 följande:
    Förstår inte, hamnade du i klimakteriet direkt efter förlossningen?

Var det ditt AMH värde som låg på noll?

Är själv orolig för att ha hamnat i förtida klimakterium och är bara 25.
    Det var AMH och något värde till som var på tok fel. Kommer inte ihåg idag vilket.

Jag var nog redan på väg in i förklimakteriet men att det inte märktes på annat sätt än lite andra värden. Det var dock inget som då kunde relateras till förklimakteriet.
    Det kan jag idag tänka mig att det gjorde, är dock ingen läkare och det är min teori.
    Tror inte att graviditeten var det som utlöste detta utan kroppen var helt enkelt redo för nästa fas i livet.

Men jag är glad. Jag har ingen PMDS längre som jag har levt med i över 20 års tid 3 veckor i månaden av h-e.
    Nu mår jag som "alla andra"-  nästan jämt bra.

Gå till din gynekolog och lägg fram dina funderingar. Att hamna tidigt i klimakteriet är inte så ovanligt men att göra det vid 25 då behöver du nog träffa din gynekolog.
  • Anonym (M)

Jag lyssnar just nu genom hela klimakteriepodden, kan verkligen rekommendera den.
    Har inte hittat något avsnitt än med tidigt inträde i klimakteriet men den är värd att lyssna på.

Har inte hittat så många andra sidor som intresserar men snälla har ni något ställe ni gillar att få informationen ifrån så snälla dela med er.

Känner mig fortfarande ny i detta och jag läser allt jag kommer över.

• Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2019-09-13 12:48:24 följande:
    Menar du att AMH kan visa normala värden trots att man är i förklimakteriet ?

Jag tog ett sånt test för några år sedan när blödningarna ändrades och då visade AMH på lite lågt för min ålder men ändå inom det normala och AMH visade normal fertilitet men inte optimal.

Hur snabbt kan AMH sjunka?
    Mitt AMh låg på 0.5 och 0.2. De tog mina värden två gånger.

AMH är inte konstant utan blir bättre och sämre inom små marginaler beroende på hälsan kroppen har. Man kan påverka lite enligt kinesisk medicin, det kan man dock inte göra enligt västerländsk medicin.

Jag vet inte svaret på dina frågor men tror nog att AMH värdet sjunker med åldern. Dock vet jag inte hur snabbt det sjunker.
    Men de sägs ju att det blir svårare att bli gravid efter 35 och klimakteriet vid 50 så kanske att det tar 15 år. Jag vet, kanske det är en långsökt teori.
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2019-09-13 12:44:26 följande:
    Det måste va ovanligt att bli gravid med det sista ägget man har.

Vet inte om jag har det i släkten men jag har fått mindre och kortare mens senaste 3-4 åren och har fått värmevallningar och svettningar.

Åt cerazette ett tag men slutade för 2 månader sedan och har ej fått tillbaka mensen än.
    Tycker verkligen att det låter som att du behöver gå till en gynekolog för koll. Det är ett enkelt blodprov och man får en remiss till lab.

Om du ändå ska till läkaren för att undersöka varför kroppen mår dåligt så be att de tar detta prov med så klimakteriet kan uteslutas.
    Men stå på dig.
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2019-09-13 13:03:55 följande:
    Hade varit intressant att ta testet igen för att se vad det visar nu flera år senare.

Vet du om det går att ta när som helst eller blir det missvisande om det inte tas på tredje mensdagen?

Förresten vad heter det inom kinesisk medicin som kan förbättra AMH och var kan man göra en sån behandling?

Sorry om det blir många frågor men är nyfiken.
    Boken jag köpte och läste heter
    "the infertility cure" av Randine Lewis, Ph.D.

Det är mer hur du lever, vad du äter, stress osv. Det är ingen behandling på 10 dagar och sedan klart.
    Hur du ska göra beror på vad för kroppstyp du har och vilket problem som ska lösas, typ.

Döm mig inte så hårt, vi försökte i många år att bli gravida så denna bok var en del i det hela av allt vi försökte med.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jag med) skrev 2019-09-13 15:08:59 följande:

Hur var det då och är nu med din vikt.

Jag fasen ökar i vikt bara av att titta på maten. Det gör mig irriterad. 

Jag tror att många kvinnor i klimakteriet känner igen den här förbannade viktupgången. 

Innan ivf-starten vägde jag 62 och nu 68. Då gick jag knappt ner ett kg vid förlossningen och har kämpat som ett djur för att gå ner 10 kg.

Jag äter allt som inte springer undan, har ett sjukt behov av att äta helst ngt med så mycket kalorier i som möjligt :/ vad gör man om bara linsostbågar och choklad stillar behovet?

Kör mycket yoga för att hålla igång kroppen och inte bredda mig mer. Men dwt är svårt att ställa sig på mattan regelbundet.
  • Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2019-09-14 16:03:59 följande:

(xxx) nej, östrogen hjälper inte mot förfallet tyvärr. Min hud är väldigt torr och då kommer rynkorna också. Sömnen hjälpte det inte heller mot.

Mina tabletter hjälper mot symtomen. Jag sover bättre, humöret är bättre, inga svettningar även om jag känner mig snabbare varm vid tillfällen. Nu har jag ingen torr hy men och andra sidan har jag kanske produkter som passar för mig?

Det man äter hjälper ju huden att må bra, kanske att du kan titta på om du behöver fylla på med någon vitamin/mineral för att hjälpa huden.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jag med) skrev 2019-09-18 09:36:23 följande:

Men tjejer, Kort och konsist - vad tycker ni som har provat eller använder just nu östrogen... Är det värt att prova, mår ni bättre eller bara mindre eländigt? Det undrade ju TS också..

Jag mår toppen med östrogen.  Jag ska äta mina tabletter i många många år framöver (minst 7-8 år sammanlagt) men det är det värt.
    Svettningarna har försvunnit, ont i kroppen vid mens med, ingen pmds, mitt  ilskna humör har också försvunnit.

Med tanke på att jag har svarat så bra på tabletterna så säger jag testa. Bara för att du testar så måste man inte ta tabletterna om man inte känner att de fungerar.
    För mig tog det ca 1 dygn att känna förändring, efter andra dygnet var förändringen total.
  • Anonym (M)

Vill du mer naturligt kan du börja med eteriska oljor. Finns mängder av oljor som kan underlätta i klimakteriet.

Men titta inte på något märke här i Sverige. Finns inga här som går under några kvalitetsmärkningar.

• Anonym (M)
    Anonym (Naturlig) skrev 2019-09-18 12:16:16 följande:
    Är det någon speciell olja och användningsområde som du tänker på? Det finns ju många eteriska oljor som man kan använda på många olika sätt...

Det finns en blandnings av det företag jag handlar från som heter "galpal" och en som heter "pms ease" det är flera oljor i som har olika egenskaper. Man kan ju köpa flera eteriska oljor för specifika anledningar eller köpa färdiga blandningar. Jag gillar de redan färdigblandade då vet jag bara att spä ut dem i en roller eller ha i aromalampan.

Men galpal innehåller iaf Clary Sage, Lavender, Bergamot, Chamomile, Cedarwood, Ylang Ylang, Geranium, Fennel, Carrot Seed, Palmarosa och Vitex

Pms ease innehåller Lavender, Clary Sage, Ylang Ylang, Copaiba, Palmarosa, Cedarwood, Fennel, Bergamot, Carrot Seed, Chamomile, Geranium, Ginger och Patchouli.

Båda dessa är ju inriktade att hjälpa till vid pms och klimakteriebesvär.

Sedan gillar jag sweet orange, lemon och vanilla för att bli lättare i humöret.

Kamomill och lavendel i aromalampan på kvällen för att få lite ro i kroppen.

Blanda ner pepparmint i lite kokosolja och smörj in "tjejmagen" för att lindra ömheten i äggstockarna. Eller när jag har huvudvärk gnugga tinningarna, bakom öronen och handlederna.

Det är en varje dag sak för mig. Jag använder oljor ofta i min vardag =)

• Anonym (M)
    Anonym (Naturlig) skrev 2019-09-18 13:00:52 följande:

Nice! Det låter hursomhelst sjukt mysigt och avslappnande. Måste fixa lite sånt. Tack för tips!

Som sagt det finns inte ett enda företag som säljer oljor i Sverige som har kvalitetsäkrat sina produkter. Finns ingen "stämpel" som garanterar produkten. Därför köper jag från usa.

Finns många märken och det finns många som säger olika saker om säkerhet.

Men rekommenderar denna sida för att fördjupa dina kunskaper

roberttisserand.com/
Svar på tråden Östrogen