Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Östrogen

Jag blev ordinerad östrogen då jag hamnade i klimakteriet tidigt (32). Både för att avhjälpa mina svettningar men också för att min kropp behöver det för att bla förhindra benskörhet.
    Är nu 45 och äter det fortfarande och ska så göra många år till enligt min professor.
    Det hjälper absolut mot svettningarna men i omgångar får jag dessa ändå. Samt kan få extremt ont i brösten i perioder.

• Anonym (A)

Det där lukten av urin gör mig galen! Kan jag testa ovesterin trots att jag redan äter östrogen tror du?

• Anonym (A)

(Jag med) jag gjorde ett uppehåll på några månader och svettningarna på nätterna är helt galna. Sen träffade jag min professor som ?skällde ut? mig och efter det så tar jag östrogen igen.

Vi har tidigt klimo i släkten så nåt fel är det på oss

• Anonym (A)

Provera har jag inte hört talas om och är inget jag tar?

• Anonym (A)
    Kolla med din gynekolog. Det vet sånt och skriver aldrig ut det ena utan det andra:)

Hur menar du? Det enda hon har skrivit ut till mig är Indivina östrogen och kalciumtabletter.
  • Anonym (A)

(Klimakteriehäxa är ingen myt) kollade upp mina tabletter och de innehåller gestagen vilket provera om jag förstår det hela rätt. 

• Anonym (A)
    Förstår inte, hamnade du i klimakteriet direkt efter förlossningen?

Var det ditt AMH värde som låg på noll?

Är själv orolig för att ha hamnat i förtida klimakterium och är bara 25.

Inte mig du frågade men i mitt fall kan man nog konstatera att min dotter var mitt sista ägg jag producerade. Fick aldrig tillbaka mensen men däremot kom svettningarna. Även fast jag har det i släkten tog jag tid på mig innan jag sökte för det.
    Första gyn lyssnade inte alls men den andra visste vad jag pratade om och vid det laget var jag långt in i klimakteriet redan.

Har du förtida klimakterie i släkten? Eller hur kommer det sig att du misstänker det?
  • Anonym (A)
    Det måste va ovanligt att bli gravid med det sista ägget man har.

Jag kan självklart inte säga att det var sista sista men vi brukar skoja om det och efter det så var det i alla fall slut på det roliga.
  • Anonym (A)

(xxx) nej, östrogen hjälper inte mot förfallet tyvärr. Min hud är väldigt torr och då kommer rynkorna också. Sömnen hjälpte det inte heller mot.

• Anonym (A)

Jag ska inte svara för alla men mig har det inte hjälpt.

Svar på tråden Östrogen