Anonym (klimakteriehäxan är ingen myt) skrev 2019-09-18 10:52:56 följande:
Jag tycker du ska googla på HRT rent allmänt och läsa den amerikanska forskningen ,Där man får en förståelse av hur östrogen lagras i kroppen och fettcellerna osv.
Svaret blir både ja och nej på din fråga, eftersom många har fått just viktuppgång i samband med östrogentabletter speciellt den gamla sortens. Vet inte hur det står till med bioidentiska?
Men samtidigt kan de inte vara säkra på att kvinnorna inte hade gått upp även utan östrogen? Egentligen borde man gå ner i vikt eller hålla vikten bättre med östrogen eftersom det är just förlusten av detta hormon i kvinnokroppen som skapar viktuppgången och omfördelningen av fett. Så ifall man tillför detta behöver ju inte kroppen hålla fast vid fettvävnad lika desperat.
Vad som gjort stor skillnad i min träning och vikt är styrketräning ca 2 ggr /vecka. Muskler bränner fett på det mest effektiva sätt. Endast fettförbränningssträning har ingen större effekt och bara sliter. ''
Jag promenerar varje dag minst 40 min och försöker hålla mig på runt 17-1800 kalorier om dagen eller mindre och skippa socker, feta produkter och mat som inte ger stor mättnadsvolym. Äter mycket grönsaker och fibrer och kokosfett, nötter, avocado, fet fisk osv och inga tomma kalorier som vitt bröd och mjölprodukter. Sen situps och coreträning för muffinsmagen;)
Tack för ditt svar. Uppskattar!
Du är duktig som kämpar...
Men jag tittar på alla dessa Hollywood stjärnor som är i vår/klimaktrie ålder och så undrar jag - hur lyckas de att behålla sin 35-åriga kroppar? De borde ju åldras och gå upp i vikt de också...
Min granne, hon är snart 59. Fin, smal och skitvältränad. Med smal midja och vackra ben och rumpa.. hur lyckas hon? Det är ju inte så att alla äldre kvinnor plötsligt går med ölmagar och feta arslen? På riktigt...