Inlägg från: Anonym (klimakteriehäxan är ingen myt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (klimakteriehäxan är ingen myt)

Östrogen

Många kvinnor vill ju försöka klara sig på naturlig väg men de flesta får ett helvete mer eller mindre. Mitt började med extrema sömnstörningar, brist på livslust och ansamling av vätska och viktuppgång runt 47-48. Också väldigt oregelbundna menstruationer, täta urinvägsinfektioner, smärta vid sex och svamp hela tiden, samt katastrofala svettningar ( hade ibland upp till 30 attacker på en timme) svettades igenom kappor, och luktade pyton ca 10 min efter dusch osv. Helt ohållbart och gjorde att jag inte orkade vara bland folk eller ha sex.

Jag stod inte ut ,ed alla syptomen och kunde inte sköta mitt jobb, så började med bioidentiska "Divigel "+ "Provera" innan mensen försvann. Svettningarna blev ca 80-90% bättre. Sömnen kanske 50-60% bättre. Jag började även med lokalt östrogen i krämform "Ovesterin" i underlivet 2 ggr/vecka vilket var det bästa jag gjort. Underlivet blev friskt och motståndskraftigt igen och dofterna blev mer normala. Urinet började nämligen lukta starkt av urinoar pch manslikt efter mensen upphörde. Fruktansvärt och pinsamt. Luktade värre än min man.

Ca ett år efter mensen tappade jag sorgligt nog otroligt mycket fasthet och fyllighet. i huden. Jag blev slapp och rynkig mer eller mindre över en natt. kändes det med påsar under ögonen och allmänt trött och litet utseende.  Samtidigt som håret blev som svinto och jag tappade ögonbryn och fick dåliga fransar mm.

Allt håret gick till mustaschen istället;) Klimakteriet är liksom "välkommen till helvetet" så skulle verkligen rekommendera hormoner i alla former. Tror jag hade avlidit utan eller varit ett psykfall. Men jag har kompisar som tillhört de lyckliga 30 % av kvinnorna som inte fått några eller bara lindriga symptom, så du kan ju  ha tur

Fenestra skrev 2019-09-12 18:19:10 följande:
    Tack för ditt ärliga svar.

Låter som du har haft det riktigt jobbigt. Verkligen. Beklagar detta

Jag är en bit över 50 och fick min sista mens (riktiga mens alltså inte nitblödningar) för cirka 8 månader sedan.

Har fått Ovesterin föreskrivet av min gynekolog men har inte provat ännu. Efter att ha läst din insändare så skall jag prova det absolut. 
    Men kan man kombinera Ovesterin med östrogen?

Min största problem är viktuppgång (som någon annan här i tråden nämnde) och minskad sexlust. Har fått bakteriell vaginos också men det fick jag snabb och effektiv behandling för (har ALDRIG någonsin haft problem med underlivet). 

En fråga till dig, hur blev det med vikten? Gick du ner dina kilon? Jag är skit orolig över min viktuppgång som beror inte på att jag inte tränar eller äter dåligt, snarare tvärtom. Har varit atlet hela mitt liv men nu, fan... Nu kryper kilon upp...
    Tack för din omtanke:) Jo verkligen..gick in en riktig livskris samtidigt och tappade min identitet och kände mig passé som kvinna, på något sorgligt sätt, samtidigt som min lust för sex ökade enormt första åren trots att jag bara fick besvär vid sex.

Jag gick mest upp i vikt i början. Bev pluffsig och fick den berömda muffinsmagen och omfördelning av fettet på kroppen. Inte roligt alls, har aldrig gillat tantkroppar nåt vidare, men nu efter några år på östrogen är jag tillbaks i min vanliga vikt.

Men så är jag precis som du väldigt noga med vad jag äter och tränar flera gånger i veckan och drar ner på kalorierna fort jag känner valkarna komma krypande. Jag tror vi har det som tuffast precis i menopausen där östrogen nivåerna sjunker som mest.

Tror vi tappar ca 30-40 % bara första två åren så inte konstigt att kroppen blir obalanserad och försöker hålla fast östrogenet genom att omfördela till fett ( det lagras nämligen i våra fettceller). Tror jag läst att smala kvinnor drabbas mycket hårdare av klimakteriet pga bristen på kroppsfett.

Du kan lugnt kombinera Ovesterin (lokalt östrogen) med bioidentiska hormoner. Har ingen påverkan förutom bara i underlivet.

Kan tipsa om en bra sida som jag fått mycket tröst och info ifrån som heter  Hormoni. Där kan man ställa frågor själv.

Har inte heller fått några direkta biverkningar av Divigelen förutom att jag fått mer celluliter på ben och rumpa, men kanske inte har med den att göra?

En annan viktig sak du ska tänka på är att du måste ta Provera som inte är bioidentiskt utan gjort av urin från hästston. Det är denna medicin som ökar cancerrisken något därför ska man bara ta den var 3-6:e månad. Man behöver det för att stöta ut livmoderslemhinnan så den inte förtjockas.

Anonym (A) skrev 2019-09-12 20:52:55 följande:

Provera har jag inte hört talas om och är inget jag tar?

Kolla med din gynekolog. Det vet sånt och skriver aldrig ut det ena utan det andra:)
    Anonym (A) skrev 2019-09-13 08:45:20 följande:
    Kolla med din gynekolog. Det vet sånt och skriver aldrig ut det ena utan det andra:)

Hur menar du? Det enda hon har skrivit ut till mig är Indivina östrogen och kalciumtabletter.
    Indivina är syntetiskt hormon och innehåller gestagen som du tillför kroppen hela tiden. Med bioidentiska tar du bara gestagenet/Provera ca var 3:e månad alltså mindre risk för cancer enligt studier.

De bioidentiska går inte genom levern utan tas som gel eller plåster.

Här får du lite info som jag hittade.

www.mabra.com/hormongude-naturligt-eller-syntetiskt-vad-ar-sakrast/
    Anonym (XXX) skrev 2019-09-14 14:33:31 följande:
    Menar du att östrogenet inte hjälpte mot utseendeförändringarna, alltså? Den försämrade hyn, mustaschen, de tappade ögonhåren och det? Det är först och främst för att förhindra  - eller skjuta upp - den utvecklingen, som jag funderar på att börja med östrogen nämligen. För de besvär du nämner har jag inte än i alla fall. Men då är det ingen idé..?
    Det är ju svårt att veta hur jag sett ut om jag inte tagit hormoner. Men det har inte stoppat mig från att åldras om man säger så. Huden kräver enorma mängder fukt och fett och har börjat hänga på sina ställen och se sådär bucklig ut som det gör på många äldre. Kollagentrådarna går sönder som håller upp huden och den blir hälften så tunn när östrogenet minskar. Men det finns ju lite grejor man kan göra för att förebygga åldrandet. Kolla upp kollagentillskott, A-vitaminserum, C-vitamin osv som förnyar och gör huden tjockare även vissa vitaminer som E-vitamin, C, zink och en del B-vitminer stärker huden. Också ansiktsyoga är riktigt effektivt precis som annan muskelträning för kroppen.

Östrogen är bra mot benskörhet som är viktigt men då ska man börja ta hormoner i tidigt skede och inte vänta för då förlorar man mycket av effekten.
    Anonym (A) skrev 2019-09-15 08:52:44 följande:

Får väl tillägga att jag kanske hade rasat ännu mer utan östrogen men det går inte att veta såklart. Jag ska äta det många år till.

Summa sumarum så upplever jag fler nackdelar än fördelar med klimot. Lägre bentäthet, träning och kost ger inte samma resultat, underlivet stökar. Mitt humör är det inget fel på, ingen deppighet.

Säger som du. Man kan ju aldrig veta. Men jag hade det så tufft så hade nof inte överlevt utan och kunnat ha ett socialt liv. Svettningarna, sömnproblemen och underlivsbesvären var totalt handikappande. Fick månadslånga cystiter och UVI´s innan jag hittade Ovesterin. För att inte tala om värken i kroppen och humöret. Nattsvart och tappade livslusten.

Träning biter fortfarande men ja är mycket svagare nu och man får ju inte lika bra resultat utseendemässigt av träningen som förr. Men jag fortsätter nog så länge det går med östrogenet. Man lär ju få gå igenom klimakteriet fort man slutar dessvärre. Så man slipper inte.
    Anonym (Jag med) skrev 2019-09-18 09:36:23 följande:

Men tjejer, Kort och konsist - vad tycker ni som har provat eller använder just nu östrogen... Är det värt att prova, mår ni bättre eller bara mindre eländigt? Det undrade ju TS också..

Mitt största problem med klimakteriet är inte svettningar eller humöret. Har inga problem eller symptom på det. Mitt problem är en total uppåtgående vikt. Oavsett hur mycket jag tränar och hur bra jag än äter. Och det gör jag, tränar mycket och äter bra till 95%.

Ni som tränar har ni lagt om er träning till mer "aggressiv" eller fortsätter ni som vanligt. Och hur är det med maten, minskat på portioner eller utesluter vissa produkter... Och har ni märkt viktuppgången? 

Jag tycker du ska googla på HRT rent allmänt och läsa den amerikanska forskningen ,Där man får en förståelse av hur östrogen lagras i kroppen och fettcellerna osv.

Svaret blir både ja och nej på din fråga, eftersom många har fått just viktuppgång i samband med östrogentabletter speciellt den gamla sortens. Vet inte hur det står till med bioidentiska?

Men samtidigt kan de inte vara säkra på att kvinnorna inte hade gått upp även utan östrogen? Egentligen borde man gå ner i vikt eller hålla vikten bättre med östrogen eftersom det är just förlusten av detta hormon i kvinnokroppen som skapar viktuppgången och omfördelningen av fett. Så ifall man tillför detta behöver ju inte kroppen hålla fast vid fettvävnad lika desperat.

Vad som gjort stor skillnad i min träning och vikt är styrketräning ca 2 ggr /vecka. Muskler bränner fett på det mest effektiva sätt. Endast fettförbränningssträning har ingen större effekt och bara sliter. ''

Jag promenerar varje dag minst 40 min och försöker hålla mig på runt 17-1800 kalorier om dagen eller mindre och skippa socker, feta produkter och mat som inte ger stor mättnadsvolym. Äter mycket grönsaker och fibrer och kokosfett, nötter, avocado, fet fisk osv och inga tomma kalorier som vitt bröd och mjölprodukter. Sen situps och coreträning för muffinsmagen;)
    Anonym (A) skrev 2019-09-18 11:02:27 följande:
    Är det ingen som har provat någon mer naturlig metod. Att genom kost, träning och eventuellt några vitamin och mineraltillskott för att boosta kroppen?

Jag vägrar nämligen stoppa i mig hormoner.

Nej, inte provat något av de naturliga preparaten.
    Min professor i ämnet har talat om för mig att jag verkligen behöver östrogenet många år till eftersom jag var så tidig in i klimot. Min bentäthet har redan sjunkit och det är en de stora anledningarna till att jag ska ta det. Samt för att bli av med svettningarna då.
    Finns mycket naturligt som fytoöstrogener som finns i bl a sojaprodukter, linfröolja,Maccapulver och en del annat. Men även örttillskott har ju en del risker.

Vissa klarar sig helt utan tillskott men de flesta behöver mer än vitaminer för att härda ut. Benskörheten är ett stort problem bland äldre kvinnor.

Kolla Mia Lundins hemsida. Hon har även skrivit en mycket omtalad bok om klimakteriet. Även en sida som heter Hormoni är mycket bra där man kan ställa frågor och få mycket bra info.

Anonym (Jag med) skrev 2019-09-23 18:17:47 följande:
    Tack för ditt svar. Uppskattar!
    Du är duktig som kämpar...

Men jag tittar på alla dessa Hollywood stjärnor som är i vår/klimaktrie ålder och så undrar jag - hur lyckas de att behålla sin 35-åriga kroppar? De borde ju åldras och gå upp i vikt de också... 

Min granne, hon är snart 59. Fin, smal och skitvältränad. Med smal midja och vackra ben och rumpa.. hur lyckas hon? Det är ju inte så att alla äldre kvinnor plötsligt går med ölmagar och feta arslen? På riktigt...
    Tack:) Jag blev så knäckt av att hamna i klimakteriet pga hur illa jag mådde att jag läste allt i några år. Forskning, alternativa tillskott, vitaminer osv.
    Men till slut stod jag inte ut med svettningarna och alla problem med underlivet och det snabba åldrandet i huden så jag kände inte att jag hade något annat alternativ om jag skulle överleva. Psykiskt var det minst lika stor påfrestning.

Hollywoodstjärnor haha jo, det kan se otroligt bra ut men herregud med pengar de har att lägga på personlig träning dyra stamcellsbehandlingar, kost och allt vad de har för sig för att se bra ut i kameran. Många är ju veganer, och hälsokostfreaks och bantar säkert konstant med olika metoder?

Visst finns det många som är fortsatt vackra men de har  haft bra gener från början, med långa välsvarvade ben och bra proportioner. De kortare människorna som haft mer fettvävnad ser sällan bra ut när de kommer upp i ålder. De får mer celluliter och slappare hud osv, likaså de som gått upp och ner i vikt.

Det bästa man kan göra är att hitta ett regelbundet hälsosamt leverne och skippa junkfood och socker, röra sig varje dag och ha bra hudvård, kollagentillskott, vitaminintag osv. Det gör skillnad. Likaså yoga på både kropp och ansikte och mycket avslappningsövningar i vardagen.

Anonym (A) skrev 2019-09-23 21:10:45 följande:

?de kortare människorna? haha spot on me! 155 cm lång, haft ridbyxlår sen tonåren (var smalare då men de satt där) och alltid haft lite bredare höfter. Inte tacksamt alls.

Menade inte att få nån att må dåligt men korta människor (jag själv inberäknat) har mindre plats att fördela fett så det kan ju lätt se oproportionerligt ut och man går lätt upp på fel ställen efter ungdomens glansperiod;) Men herregud misströsta inte för ansiktet kan ju vara bländande och likaså personligheten och delar av kroppen. Men vi får kämpa så mycket mer än våra smala långa systrar.
Svar på tråden Östrogen